Home » Achtergrond

Youtube-portret: René Pape

20 december 2011 Geen reacties

Op zijn persoonlijke websites wordt hij aangekondigd als de ‘Black Diamond Bass’. Als je alle lofzang op zijn optredens wereldwijd in ogenschouw neemt, is dat een etiket dat René Pape met recht dragen mag. Een portret in beeld van de Duitser. Met dank aan Youtube.

(Foto: Mathias Bother / DG)

René Pape werd geboren in Dresden als zoon van een kapster en een chefkok. Via zijn oma en opa (een operette-tenor) werd zijn interesse voor muziek gewekt en vanaf zijn tiende begon hij deel uit te maken van het Dresden Kreuzchor, een beroemd jongenskoor. Gezien zijn machtige bas zou je het niet snel verwachten, maar hij zong zelfs één van de drie knapen in Mozarts Die Zauberflöte.

Begin jaren tachtig verruilde Pape het Kreuzchor voor het conservatorium van Dresden. En al in 1988 was hij ‘binnen’ bij de beroemde Staatsoper Unter den Linden in Berlijn, een operahuis waar hij sindsdien nauw bij betrokken is en waar hij een groot aantal rollen heeft gezongen.

In 1989 won Pape de Mirjam Helin Competition in Finland, wat vele deuren voor hem opende. Hieronder een fragment van het concours. De bas zingt ‘O tu Palermo’ uit Verdi’s I vespri siciliani.

Zijn internationale doorbraak volgde in 1995, toen Sir Georg Solti hem uitnodigde om Sarastro te zingen in een nieuwe productie van Die Zauberflöte tijdens de Salzburger Festspiele. Hieronder zingt Pape ‘O Isis und Osiris’ uit Mozarts singspiel. Het fragment is van meer dan tien jaar later, maar komt wel uit Salzburg. Met Riccardo Muti op de bok.

Hetzelfde jaar als zijn Salzburg-debuut stond Pape voor het eerst op het toneel van de Metropolitan Opera in New York. En net als in Berlijn was dat het begin van een lange, warme relatie. De bas noemt New York zijn ‘home away from home’ en heeft er sinds dat debuut 18 rollen en meer dan 160 voorstellingen gezongen.

Bij de Met maakte hij onder meer vier grote roldebuten: Méphistophélès in Faust, Gurnemanz in Parsifal, Escamillo in Carmen en de Oude Hebreeër in Samson et Dalila. Van twee van die rollen hieronder een fragment.

Allereerst zingt Pape ‘Le veau d’or’ uit Faust van Gounod, één van zijn meest succesvolle rollen.

Ten tweede een fragment uit Pape’s vertolking van Gurnemanz in Wagners Parsifal. De opname komt uit Berlijn.

Wagner is één van de centrale componisten in het repertoire van Pape. De bas zong negen rollen van de componist, in zeven verschillende opera’s. En dit jaar nam hij een album op bij Deutsche Grammophon met enkel en alleen Wagner-rollen.

Hieronder een deel van Pape’s vertolking van koning Marke in Tristan und Isolde. Het fragment komt uit New York, 2001. James Levine staat op de bok.

In 2006 voegde Pape de titelrol uit Boris Godoenov van Moessorgsky aan zijn repertoire toe. Met veel succes. De Duitse critici kroonden hem er zelfs ‘Artiest van het jaar ‘ voor. Daarom hieronder een fragment van Pape’s Godoenov. Hij zingt de sterfscène in een productie van de Met, die vorig jaar in bioscopen was te zien.

Pape zingt in januari in Don Carlos in München en geeft in februari de nodige recitals. In maart en april volgen Wagner-producties in Berlijn. Zie voor meer informatie de persoonlijke website van René Pape.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.