Home » Achtergrond

Youtube-portret: Massimo Giordano

10 mei 2012 1 reactie

Afgelopen maandag kon het Amsterdamse publiek voor het eerst met hem kennismaken: Massimo Giordano, tenor van Italiaanse komaf en internationale reputatie. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

Massimo Giordano (foto: Konzertagentur).

Massimo Giordano werd geboren in Pompei, vlakbij Napels. Op jonge leeftijd verhuisde hij met zijn familie echter naar Trieste. Het was in die stad dat hij zijn muzikale onderwijs begon.

Hij behaalde eerst een diploma op de fluit, waarna hij zijn focus verlegde naar de zang. Een goede keuze, want na zijn afstuderen viel hij al snel in de smaak bij de Italiaanse operatheaters. Milaan, Rome, Venetië, Napels, Trieste, Turijn, Parma, Palermo: overal was hij te gast.

In die operahuizen settelde hij zich al snel in het repertoire dat hij nog altijd zingt: lyrische rollen als de hertog in Rigoletto, Alfredo in La Traviata, Des Grieux in Manon, Rodolfo in La Bohème, Cavaradossi in Tosca en Roméo in Roméo et Juliette.

Hieronder twee voorbeelden. Allereerst zingt de tenor ‘Ah! Fuyez, douce image’ uit Manon van Massenet. De opname komt uit het Teatro dell’Opera uit Rome, 2010.

Uit Tosca van Puccini hieronder de bekende aria ‘Recondita armonia’. De opname komt uit januari 2009, Berlijn.

Met hetzelfde repertoire brak Giordano internationaal door. Zo zong hij in Falstaff in Londen en in opera’s als Manon, Gianni Schicci en L’elisir d’amore bij de Metropolitan Opera in New York.

Veel succes behaalde de tenor met zijn vertolking van Lenski in Jevgeni Onjegin tijdens het Glyndebourne Festival van 2008. Een rol die hij daarna ook tijdens onder meer een concert in Kopenhagen zong. Hieronder een fragment. Giordano zingt ‘Kuda, kuda’.

Dat Deense concert gaf Giordano samen met sopraan Anna Netrebko, met wie hij in 2009 een intensieve tournee maakte langs Frankrijk, Rusland en Scandinavië. Ook zong hij met de Russische ster in Carmen bij de Wiener Staatsoper, twee jaar geleden. Hieronder een fragment.

Behalve de bekende tenorrollen als Don José en Cavaradossi heeft Giordano ook de nodige onbekende partijen op zijn repertoire zijn. Jean bijvoorbeeld, in Le Jongleur de Notre-Dame van Massenet. Of Eduardo uit Verdi’s Un Giorno di Regno en Lamberto in Imelda de Lambertazzi van Donizetti.

Van de laatste opera een fragment, ‘Voi che fulmini’, opgenomen in 2007.

Don Carlo is de meest recente rol van Giordano. Hij zong hem begin dit jaar in Berlijn en staat nu bij De Nederlandse Opera op de planken in dezelfde zware Verdi-partij.

Zie voor meer informatie de persoonlijke website van Massimo Giordano.

door

1 reactie »

  • Peter Vandamme zei:

    Uw vraag over een magazine: ja, maar kunt u er geen magazine van maken voor Nederland en Vlaanderen. Levert 6 miljoen extra potentiele lezers op.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.