Achtergrond

Opera Spanga: teleurgesteld en strijdbaar

Het Fonds Podiumkunsten is vol lof over de ‘onorthodoxe en risicovolle keuzes’, over hoe ‘bestaand repertoire geactualiseerd wordt’ en over het creëren van nieuwe opera’s. Toch krijgt Opera Spanga voor de komende periode geen subsidie. Regisseur Corina van Eijk reageert.

“We waren blij dat het oordeel van de commissie van het Fonds Podiumkunsten die ons werk heeft beoordeeld, ‘goed’ was over de artistieke kwaliteit die we brengen. Ik had het eerlijk gezegd ook niet gesnapt als dat niet zo was”. Terwijl bij sommige gezelschappen het antwoordapparaat meldt dat er een zomerpauze is, wordt in Weststellingwerf druk gerepeteerd voor de première van Stuyvesant Zero, de nieuwe productie van Opera Spanga.

Regisseur, artistiek leider en oprichter Corina van Eijk staat letterlijk in de wind en doet haar best haar gedachten, een paar uur na de bekendmaking van het Fonds, te ordenen.

Spanga uit de lucht

Boos over de bezuinigingen die met deze ronde een duidelijk beslag krijgen. Blij met het positieve oordeel over het werk van het gezelschap. Teleurgesteld over het niet honoreren van de aanvraag. Strijdbaar over het vinden van alternatieven. En gedreven voor het maken van de nieuwe voorstelling die 22 augustus in première gaat.

“Natuurlijk waren we voorbereid op een negatieve uitslag, we wisten dat het budget heel veel lager was dan hiervoor. We zijn teleurgesteld, maar we weten nog wel hoe het is om zonder die subsidie te werken. Na onze oprichting in 1989 hebben we 11 jaar zonder subsidie gedraaid, daarna 12 jaar met en nu gaan we terug naar hoe het was. We gaan kijken wat we kunnen doen.

Opera Spanga heeft het nooit breed gehad. “We produceren altijd gierig, en dan doen we eigenlijk altijd te grote dingen voor te weinig geld. Pas daarna kijken we naar wat de medewerkers kunnen verdienen”.

“We gaan andere bronnen aanboren, we hebben projectsubsidies en daarmee gaan we in elk geval door” zegt Corina van Eijk, voor ze weer aan het werk gaat in het Verona van Weststellingwerf.

De komende weken zijn er premières van de opera Stuyvesant Zero (‘Op de fiets van 1645 naar 2010’) en van de derde Opera Spanga-film, Donna Giovanna.

Informatie op de website van Opera Spanga

Twitter:twitter.com/OperaSpanga

Vorig artikel

Het Fonds Podiumkunsten: geen opera

Volgend artikel

Derde lustrum Grachtenfestival Amsterdam

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. Bram van den Berg
    30 augustus 2012 at 18:23

    Beste Spanga(st)ers,

    als onregelmatige bezoeker van jullie producties was ik toch wel geschokt te horen dat er geen subsidie meer in zit. Ik heb me dan ook als ‘Vriend’ opgegeven en een paar DVD’s gekocht. Ik vrees alleen dat jullie voortbestaan daardoor niet gered wordt.

    Eergisteren keken/luisterden we naar Donna Giovanna. Gelukkig waren er ook de luidsprekers, want na een half uur werd de radio stil en vertelde de boordcomputer dat die ECO-mode had ingeschakeld.
    Toen hebben we de raampjes neergelaten, konden de luidsprekers hun werk doen, en kon ook onze rook naar buiten.

    In het begin kon ik me niet zo inleven, want Don Giovanni speelde steeds door mijn hoofd, maar later meer. Ik heb de DVD gekocht en ga die later, hopelijk onbevooroordeeld, bekijken/luisteren.

    Ook de setting was heel informeel: we hebben enthousiast zitten praten met tafelgenoten.

    Ik kan alleen maar hopen dat jullie er in slagen deze voorstellingen ook in de toekomst mogelijk te maken.

    Bijzonder vriendelijke groet van Bram van den Berg

  2. jef en annie wouters
    17 september 2014 at 12:47

    Wij vinden dit heel erg jammer want hier wordt vakwerk geleverd en er genieten veel mensen van. Als door de bezuiniging deze uitvoeringen niet meer kunnen doorgaan is dit een groot verlies voor de opera wereld. Wij hebben zelden mensen gezien die met zoveel inzet iets moois op de planken zet.

    Met vriendelijke groeten, Jef en Annie Wouters