Achtergrond

Hoofdredactioneel: Nederlandse zangers

Nederland wordt er regelmatig van beticht slecht te zorgen voor zijn eigen zangers. En inderdaad, er zijn nogal wat namen die te vaak ontbreken op de affiches van opera’s, concerten en recitals in ons land. Maar laten we het ook niet overdrijven. Komend seizoen hebben heel wat Nederlandse kopstukken fraaie rollen en concerten toebedeeld gekregen.

Lenneke Ruiten staat tweemaal genoteerd in het jubileumprogramma van het Concertgebouw (foto: Marco Borggreve).

Het Concertgebouw moet de criticasters van ‘Neerlands klimaat voor de eigen zanger’ vorige week wel verrast hebben. Het concerthuis presenteerde zijn jubileumplannen voor 2013 en bleek daarin opvallend vaak een rol te hebben weggelegd voor Nederlandse zangeressen.

Eva-Maria Westbroek zingt aria’s van Verdi en Wagner met het Nederlands Philharmonisch Orkest en Christianne Stotijn, Cora Burggraaf en Lenneke Ruiten geven allen recitals. Ruiten is daarnaast ook te horen in Così fan tutte. Die Nederlandse namen kunnen opgeteld worden bij artiesten als Karin Strobos en Robert Holl, die al in de reguliere programmering van het Concertgebouw opgenomen waren.

Ook buiten het pand aan het Museumplein wordt aan zangers van eigen bodem gedacht. De Serie Grote Zangers heeft bijvoorbeeld drie van de zeven recitals in zijn seizoen ingevuld met Nederlandse zangers: Christianne Stotijn, Charlotte Margiono en Kelly God.

De Nederlandse Opera biedt tijdens zijn seizoen podium aan zangers als Marcel Reijans en Machteld Baumans (Das Rheingold), Maarten Koningsberger, Judith van Wanroij en Thomas Oliemans (Die Zauberflöte), Quirijn de Lang, Julia Westendorp en Florieke Beelen (L’amour des trois oranges) en Mattijs van de Woerd, Marcel Beekman, Pascal Pittie, Frans Fiselier en wederom Oliemans (Die Meistersinger von Nürnberg).

De ZaterdagMatinee roept Quirijn de Lang nogmaals naar Amsterdam en geeft ook kansen aan Martijn Cornet, die eerder al Don Giovanni zong in Den Haag en Rotterdam, en Karin Strobos, die verder een recital in het Concertgebouw geeft en Flora zingt in La Traviata van De Nederlandse Opera.

Natuurlijk ontbreken er namen in deze opsomming. Zo is het vreemd dat Annemarie Kremer – die nota bene voor haar Norma in Leeds genomineerd is voor een prestigieuze Britse theaterprijs – nergens in de programma’s te bekennen is. En het lijkt me hoog tijd dat we eens de kans krijgen te genieten van Frank van Aken en Arnold Bezuyen in een hoofdrol. Beide heren stonden zelfs al op het toneel van de Metropolitan Opera, dus waarom horen we ze niet hier?

En zo zijn er wel meer knappe artiesten die meer eigenlandse aandacht verdienen. Henk Neven mag van mij wel vaker gevraagd worden en het is volgens mij alweer veel te lang geleden dat Wiard Witholt hier te horen was.

Ruimte voor verbetering is er altijd, maar dat is mijn punt nu niet. Het seizoen overziend denk ik dat het negatieve commentaar over het castingwerk bij de Nederlandse gezelschappen en concerthuizen wel wat gerelativeerd mag worden. We hebben veel uitstekende zangers en een groot deel van hen zal komend seizoen te bewonderen zijn.

Vorig artikel

Het IVC-verslag 2012: de finale

Volgend artikel

Guus Mostart koninklijk onderscheiden

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. kersten
    12 oktober 2012 at 12:52

    Kleine omissie: het woordje `weer`in de zin:` Het lijkt me hoog tijd dat we eens de kans krijgen te genieten van Frank van Aken en Arnold van Bezuyen in een hoofdrol`. Tien jaar geleden hebben we bovengenoemden nl. bij de Reisopera mogen bewonderen als resp. Cavaradossi en Max.