Home » Achtergrond

Youtube-portret: Anna Netrebko

21 juli 2009 Geen reacties

Ze begon met het schrobben van de vloer in het Mariinsky Theater in Sint Petersburg. Inmiddels heeft Anna Netrebko op alle grote podia in de wereld gestaan. Deels door haar stem, deels door haar innemende uitstraling. Een portret in beeld van de Russische sopraan. Met dank aan Youtube.

Netrebko in een recente productie van La Traviata in San Francisco (foto: Terrence McCarthy).

Netrebko in een recente productie van La Traviata in San Francisco (foto: Terrence McCarthy).

Het kan hard gaan met sommige carrières. Anna Netrebko debuteerde in 1994 als Susanna in Le nozze di Figaro van Mozart. Inmiddels heeft ze de volledige succestour langs grote operahuizen afgelegd.

De voorlopig grootste bekroning daarvan was misschien wel het feit dat ze in 2007 als eerste operaster in de top honderd van invloedrijke mensen van het gerenommeerde blad Time opgenomen werd.

Al sleepte ze ook daarna nog vele eervolle onderscheidingen in de wacht. Zo werd ze door The Times in maart op plaats één gezet van een lijst van de ‘twintig beste klassieke diva’s’. De auteur schreef: „De Russische sopraan behoudt haar dominantie in de operawereld. (…) Ze is op dit moment niet te evenaren op alle fronten.”

Met haar 36 jaar heeft Netrebko drie soloalbums, verschillende volledige opera’s en enkele dvd’s uitgebracht – stuk voor stuk doorslaande successen in verkoopaantallen. Ze ontving de hoogste Russische onderscheiding op het gebied van de kunsten van Vladimir Poetin en ga zo maar door met het opnoemen van alles dat haar wereldroem bevestigde.

Typerend is daarbij dat ze ook in tal van glossy’s verscheen en in vele populaire televisieshows was te zien. Iets dat haar statuur als celebrity – los van dat van operazangeres – meer dan duidelijk maakt. Niet in het minst met dank aan haar schoonheid.

Maar goed, hoe klinkt die roem nu? Een paar illustraties aan de hand van rollen die van groot belang waren in haar carrière.

Nadat ze als conservatoriumstudent ooit geld bijverdiende door de vloer in het Mariinsky Theater in Sint Petersburg te schrobben, mocht ze in hetzelfde beroemde gebouw in 1994 op haar 22e debuteren. Zoals gezegd als Susanna in Le nozze di Figaro. Hieronder Netrebko als Susanna in een latere productie, in 2006 in Salzburg.

De rol waar Netrebko echt mee doorbak, was er echter eentje uit het Russische repertoire: Natasha in War and Peace van Prokofiev. Daarmee maakte ze haar debuut in 2002 bij de Metropolitan Opera en ze zong de partij ook in Londen, Milaan en Madrid. Hieronder een fragment uit dat Met-debuut: het vaarwelduet met Dimitri Hvorostovksy (helaas geen bewegend beeld).

Het Russische repertoire is misschien ook wel waar haar stem het beste tot haar recht komt. Eén van haar soloalbums, ‘the Russian Album’, bestond dan ook volledig uit Russische aria’s en liederen, opgenomen onder leiding van Valery Gergiev – samen met Renata Scotto haar mentor. Hieronder het promotiefilmpje van de cd, uitgegeven door Deutsche Grammophon.

In 2008 trouwde Netrebko met de bariton Erwin Schrott. In september beviel ze van haar zoontje Tiago. Daardoor was ze even uit de running, maar begin dit jaar maakte ze haar rentree. Eerst in het Mariinsky en in februari bij de Metropolitan Opera, in de titelrol van Lucia di Lammermoor. Volgens sommigen is haar stem sinds de bevalling veranderd. Hieronder een fragment uit de Met-productie.

Vanwege haar sterrenstatus is het aantal concerten dat Netrebko geeft gegroeid. Ook concerten met een minder hoog dramatisch gehalte. Zo trad ze in 2007 – na eerst in Carnegie Hall te hebben gedebuteerd – op bij de Night of the Proms in de Royal Albert Hall. Hieronder haar aria ‘Meine Lippen sie Kussen so heiss’.

De plannen van de diva voor de rest van 2009 zijn onder meer een tournee door Scandinavië, de rol van Andina in L’Elisir d’Amore bij de Opéra National de Paris en de rol van Antonia in Les Contes d’Hoffmann bij de Metropolitan Opera. Zie ook www.annanetrebko.com.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.