Home » Achtergrond

Youtube-portret: Joyce DiDonato

4 augustus 2009 Geen reacties

Wie wil weten wat voor een artiest Joyce DiDonato is, hoeft alleen maar haar recente optreden in Il barbiere di Siviglia in Londen erop na te slaan. Ze brak haar been in de eerste akte, maar zong de hele voorstelling uit. Met verve. Een portret in beeld van deze nuchtere mezzo. Met dank aan Youtube.

(Foto: Sheila Rock Photography)

(Foto: Sheila Rock Photography)

Er zijn weinig diva’s zo down-to-earth als Joyce DiDonato. En zo toegankelijk voor haar fans. Zo houdt ze op een blog met de sprekende titel ‘Yankeediva’ (yankeediva.blogspot.com) voortdurend haar volgers op de hoogte van haar activiteiten.

Toen ze begin juli haar been brak tijdens een voorstelling van Il barbiere di Siviglia bij het Royal Opera House in Londen, had ze dezelfde avond nog een verhaaltje op haar blog gezet. En de weken daarna – toen ze in een rolstoel de productie voortzette – bleef ze iedereen informeren over haar wel en wee („het leek na iedere voorstelling wel alsof ik een marathon had gelopen”).

De rol die DiDonato in de Londense productie zong, was die van Rosina. Ze kreeg er – ook los van haar indrukwekkende fysieke prestatie – veel hulde voor. Rosina is dan ook een personage dat op het lijf van de Amerikaanse zangeres geschreven is en waar ze al veel succes mee heeft geboekt.

In 2007 bijvoorbeeld veroverde ze vele harten met haar Rosina bij de Metropolitan Opera. Die productie werd ook wereldwijd uitgezonden, wat haar roem alleen maar groter maakte. De London Sunday Times noemde haar ‘de beste Rosina die er rondloopt’. Hieronder een filmpje van de beroemde aria ‘Una voce poco fa’ uit die Met-productie van 2007.

In het volgende filmpje praat ze in een kort interview over het succes dat ze met die New Yorkse Rosina behaalde, waarna ze ook op de cover van Opera News verscheen. Ze lijkt haar Met-optreden als een soort internationale doorbraak te beschouwen.

DiDonato werd als ‘Joyce Flaherty’ in 1969 geboren in Kansas. Ze was de zesde van zeven kinderen. ‘Flaherty’ veranderde in ‘DiDonato’ toen ze met haar eerste man trouwde. Nu is ze getrouwd met de Italiaanse dirigent Leonardo Vordoni. Ze woont nog altijd in Kansas City.

Pas begin twintig begon ze zich voor opera te interesseren. Het greep haar zo, dat ze erin verder wilde gaan. Na te hebben gestudeerd aan de Academy of Vocal Arts in Philadelphia kwam ze terecht bij de opleidingsprogramma’s van de operahuizen van San Francisco, Houston en Santa Fe. Daar werd ze klaargestoomd voor een carrière die inmiddels grote proporties heeft aangenomen. Ze draagt inmiddels vele onderscheidingen op de borst.

De kracht van DiDonato lijkt te liggen in de opera’s van Mozart, Rossini en Händel. Die laatste componist bracht haar in seizoen 2001/2002 bijvoorbeeld naar Nederland, waar ze bij De Nederlandse Opera de rol van Sesto zong in Giulio Cesare.

Met name in de rol van Dejanira uit Hercules maakte ze furore (als het om Händel gaat). Dat deed ze onder meer in New York en Londen. Het leverde haar een nominatie op voor de Laurence Olivier Award in de categorie ‘Outstanding Achievement’.

Hieronder een fragment van haar zeer expressieve Dejanira in Aix-en-Provence, waar ze de rol in 2004 zong. Ze wordt begeleid door Les Arts Florissants onder leiding van William Christie.

Wat Mozart betreft blonk DiDonato in 2008 uit in een productie van Don Giovanni van het Royal Opera House, waarin ze debuteerde als Donna Elvira. (Onlangs verscheen deze productie op dvd in Nederland – klik hier voor de Place de l’Opera-recensie).

In februari dit jaar stond er weer een Mozart-opera op haar programma: ze zong Idamante in Idomeneo bij de Opéra National de Paris. Hieronder een fragment daaruit; haar aria ‘Non ho colpa’.

Als het om Rossini gaat, is DiDonato veelgevraagd als Rosina in Il Barbiere di Siviglia en als Angelina in La Cenerentola. De laatste rol zong ze in 2008 in Barcelona (haar debuut bij het Gran Teatre del Liceu). Hieronder de finale uit die productie.

Maar DiDonato’s kunsten blijven niet beperkt tot Rossini’s, Mozarts en Händels. In 2008 trad ze in Parijs op als Roméo in I Capuleti e i Montecchi van Bellini. Ook heel bekoorlijk. Ze bewees ermee haar schitterende instrument op velerlei manieren in te kunnen zetten. Hieronder een fragment uit die productie.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.