Achtergrond

Youtube-portret: When I am laid

De beroemde aria ‘When I am laid’ uit Dido and Aeneas wordt beschouwd als één van de mooiste aria’s uit de barokmuziek. Een portret in beeld van de tophit van Purcell. Met dank aan Youtube.

De nieuwste Dido in Nederland: Malena Ernman bij De Nederlandse Opera (foto: Ruth Walz).
De nieuwste Dido in Nederland: Malena Ernman bij De Nederlandse Opera (foto: Ruth Walz).

Zoals dat gaat met tophits uit het operarepertoire gaan ze langzamerhand een eigen leven leiden. Zo ook ‘When I am laid in earth’, ook wel ‘Dido’s Lament’ genoemd. Je komt het stuk overal tegen en bij uitvoeringen van Dido and Aeneas is het doorgaans het dramatische hoogtepunt (of dieptepunt).

Aan de aria gaat een recitatief vooraf, waarin Dido – koningin van Carthago – aan haar vertrouwelinge Belinda vertelt dat de dood nadert. De tekst van het recitatief:

Thy hand, Belinda, darkness shades me,
On thy bosom let me rest,
More I would, but Death invades me;
Death is now a welcome guest.

Daarna volgt de aria zelf, voorafgegaan door een basloopje dat chromatisch naar beneden gaat. Een teken van de dood in de barokmuziek. De tekst van de aria:

When I am laid, am laid in earth,
May my wrongs create
No trouble, no trouble in thy breast;
Remember me, remember me, but ah! forget my fate.
Remember me, but ah! forget my fate.

De aria is door vele mezzosopranen en sopranen op evenveel verschillende manieren gezongen. Van zeer ingetogen tot zeer heftig. Hieronder een kleine selectie.

Allereerst een versie die mij zeer bekoort, van Susan Graham. Ze zingt heel gedempt, maar juist dat maakt veel gevoelens los.

 

Jessye Norman zingt de aria een stuk forser in onderstaand filmpje (een prachtig filmpje trouwens). Niettemin zijn ook bij haar de intense gevoelens van Dido in elke noot hoorbaar.

Hieronder de aria uit de mond van Janet Baker tijdens het Glyndebourne Festival van 1966, met Sir Charles Mackerras op de bok. Haar acteren is bijzonder dramatisch, haar zang heel doordacht.

Heel recent (12 september) voerde mezzosopraan Sarah Connolly de aria uit tijdens de Last Night of the Proms 2009. Net als de voorgaande filmpjes een knappe vertolking. Aansluitend volgt het slotkoor ‘With drooping wings ye cupids come’.

Tot slot een uitvoering in een heel andere stijl, door de beroemde sopraan Kirsten Flagstad (1895-1962). Het gaat om een opname uit het begin van de jaren vijftig, aan het einde van haar carrière.

Vorig artikel

Antonio Cagnoni: een vrolijke grappenmaker

Volgend artikel

Levine weken uit de roulatie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. J. van Ingen
    26 december 2013 at 16:18

    Ls.,

    Ik zou graag een CD hebben van Jersey Norman met het fragment:

    “Wehn I am laid in Eart”

    Bij voorbaat dank.

    J. van Ingen

  2. Basia Jaworski
    26 december 2013 at 17:44

    Jessye Norman heeft de rol van Dido in 1985 opgenomen. Het English Chamber Orchestra stomd onder leiding van Raymond Leppard en Aeneas werd gezongen door Thomas Allen.
    Destijds werd het uitgebracht door Philips 4162992.
    Wellicht is het nog in de handel, maar dat kunt u het beste bij een van de klassieke speciaalzaken informeren.

  3. hans
    27 mei 2014 at 11:34

    Ook een heel moie versie van nederlamndse bodem:

    http://www.youtube.com/watch?v=4HN0kYIFhfc