AchtergrondOperarecensie

IVC maakt alleraardigste start

Eind september vonden de Nationale Voorronden van het Internationale Vocalisten Concours plaats, met op 4 oktober een afsluitend presentatieconcert. Dertien zangers wisten zich van een plekje in de Eerste Ronde volgend jaar september te verzekeren. Basia Jaworski doet verslag.

IVC alemaalHet Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch was jarenlang een bakermat voor de grootste en mooiste stemmen. De winnaars wachtten een internationale carrière. Denk alleen maar aan namen als Elly Ameling, Ileana Cotrubas, Robert Holl, Nelly Miricioiu of Thomas Hampson.

Ergens in de jaren negentig sloop de sleur erin. De boel kakte in en wilde men het Concours (op niveau!) behouden, dan moest er heel wat gebeuren. En dat gebeurde ook. Onder de bezielende leiding van Annett Andriesen werd er vorig jaar nieuw leven in geblazen.

De voorrondes werden, behalve in Nederland, ook in New York en Riga gehouden, wat tal van zeer getalenteerde zangers uit de hele wereld opleverde.

De volgende editie is in het najaar 2010, maar de voorrondes zijn al begonnen. In New York, Barcelona, Krakow en Shanghai. En in ‘s-Hertogenbosch. Daar werden uiteindelijk dertien zangers geselecteerd voor de Eerste Ronde, waarvan negen zich zondag 4 oktober aan het publiek presenteerden tijdens een alleraardigst concert met voornamelijk veel Mozart.

De sfeer was leuk, het publiek zeer betrokken (en kundig!), en de laureaten zenuwachtig.

Het is te voorbarig om nu al een oordeel te vellen, maar mijn hart ging harder kloppen bij het horen van de Nederlandse tenor Ben Heijnen – met zijn 26 jaar één van de jongste (sic!) deelnemers. Hij begon met een mij totaal onbekend, a capella gezongen ‘The Singer’ van Michael Head en vervolgde met ‘Frühlingstraum’ uit Winterreise. En al waren niet alle noten zuiver en ging er van alles mis: hier stond een zanger met hart en ziel.

Wat ik jammer vond, was de leeftijd van de deelnemers. Rond of zelfs boven de dertig vind ik te oud. Als je het dan nog niet hebt gemaakt (en het hoeft geen grote carrière te zijn, hoor) dan helpt geen enkele competitie meer. Operahuizen plannen een paar jaar van tevoren en een beginnende dertigplusser is niet zo interessant voor ze, denk ik. Maar dat is mijn mening.

Vorig artikel

'Vrouwenopera' van Händel in Den Haag

Volgend artikel

Operahuis Florence brengt Verdi in blik

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

1 Reactie

  1. 9 oktober 2009 at 19:51

    Hoi Basia,

    Ja het is jammer als mensen niet meer piepjong zijn…jammer niet omdat ík dat vind maar omdat de castingmensen dat vinden. Ik vind het vooral jammer dat door de leeftijdsgrens vaak échte dramatischere stemmen niet meer mee mogen doen. Dit soort stemmen begint zich pas te ontwikkelen vanaf je 30e en dan val je dus overal al buiten terwijl je juist wat feedback nodig hebt.

    Niets aan te doen, het is die malle tijdsgeest weer…jonger,strakker enz.enz.

    Een leerlinge van mij, die bij de ontbrekende 4 van het concert hoorde (ze is in de USA), is ook door naar de 1e ronde. Zij is één van die grote uitzonderingen, ze is 24 jaar en heeft al een jugendlich dramatische stem in de keel. Je weet nooit hoe dingen zich verder ontwikkelen, maar ik heb grote verwachtingen van haar.
    Ze heet Ashley Kelly.

    Groet,
    Wiebke