Achtergrond

Audi verlaat DNO voor Aix-en-Provence

Pierre Audi legt na seizoen 2017/2018 zijn functie als directeur van De Nationale Opera (DNO) neer. Hij wordt algemeen directeur van het Festival d’Aix-en-Provence in Frankrijk. Dat maakte DNO vrijdag bekend.

Pierre Audi. (© Sarah Wong)
Pierre Audi. (© Sarah Wong)

Tot zijn aanstelling in Aix-en-Provence in september 2018 blijft Audi werkzaam als intendant van DNO. Als regisseur blijft hij verder verantwoordelijk voor de uitvoering van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen. Dat project is in ontwikkeling in samenwerking met het Holland Festival en het Koninklijk Conservatorium en staat op de planning voor 2019.

Bij zijn vertrek in 2018 zal Pierre Audi precies dertig jaar lang de leiding over DNO hebben gehad. “Wij hebben daar als gezelschap, als organisatie en als bezoekers de artistieke vruchten van kunnen plukken”, zegt algemeen directeur Els van der Plas van Nationale Opera & Ballet. “De sterke nationale en internationale positie van De Nationale Opera is primair zijn verdienste. Wanneer Pierre in 2018 vertrekt, laat hij het gezelschap in blakende gezondheid achter.”

Audi zal zijn aanstelling in Aix-en-Provence combineren met het artistiek directeurschap van Park Avenue Armory in New York.

Vorig artikel

Opera in de media: week 26

Volgend artikel

Dimitris Tiliakos zingt sobere Winterreise

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

25Reacties

  1. Gert-Jan Huisman
    24 juni 2016 at 15:39

    Ach wat jammer, we zullen zijn originele programmeringen en zijn mooie producties missen!

  2. Peter Eykelenkamp
    24 juni 2016 at 21:39

    Goed moment voor een wisseling. Audi heeft mooie producties gebracht, als regisseur en als directeur maar het wordt tijd voor een andere koers. Ik vond de laatste jaren erg voorspelbaar. Een opera regisseur heeft ongeveer 20 creatieve jaren, daarna wordt hetherhaling. De tijden veranderen. (Muziek)theater is levend en er moet ruimte zijn voor experiment, nieuwe ontwikkelingen. Misschien dat misschien dat niet alles direct lukt maar het theater moet zich verder ontwikkelen.

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    25 juni 2016 at 11:33

    20 creatieve jaren is natuurlijk klets. De ene regisseur zal al na enkele jaren reeds in herhaling vervallen, de andere zal zijn inspiratie telkens opnieuw weten te voeden. Dat laatste ligt uiteraard ook aan de ‘medespelers’ in het veld. Weten dirigent en intendant elkaar tot mooie resultaten op te stuwen dan kan ook de operaliefhebber jaren vooruit.

  4. Olivier
    25 juni 2016 at 15:23

    Nu al? De man heeft nooit een eerlijke kans gehad.

  5. Olivier Keegel
    28 juni 2016 at 12:24

    Het vertrek van Audi en de keuze van zijn opvolger schijnt niet echt te leven bij de Place de l’Operationelen. Wie laat er eens zijn licht schijnen over deze shortlist:

    1) Riccardo Muti
    2) Ruggero Raimondi
    3) Paul Korenhof

    ?

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    28 juni 2016 at 13:02

    Bedoel je ‘wie van de(ze) drie’ als intendant aan de Amstel op zijn plek zou zijn?

  7. 28 juni 2016 at 13:59

    Ik zou het wel eens leuk vinden als er een keer een vrouw komt en waarom niet.
    Maar wie???’Ja Pau Korenhof zou mooi zijn ma ris hij er wel geschikt voor>>>
    Weet veel en doet veel maar intendant is toch wel even anders.
    Riccardo Muti ja dat is geweldig maar geld>>>>>???? en zijn vrouw wil niet heb ik eens gelezen.’
    Ruggero Raimondi NEE.
    Ga voor Kasper Holten of Peter de Caluwe.

  8. Anna
    28 juni 2016 at 14:23

    Aardige suggestie, Chris…een vrouw, waarom niet? Miranda van Kralingen misschien?

  9. Olivier Keegel
    28 juni 2016 at 14:44

    Kunnen we althans de opera vrijwaren voor de uiterst vermoeiende schoolbladdiscussie “leuk als er een keer een vrouw komt”? Is helemaal niet leuk, we hebben de best mogelijke nodig, ongeacht het geslacht. Een merkwaardig en onbeargumenteerd “NEE” van meneer Horsmeijer tegen Raimondi. Waarom? Raimondi zei over zijn Attila: “It’s about Huns, so I show Huns.” Een betere sollicitatiebrief is nooit geschreven!

    Muti kan over de streep worden getrokken door zijn vrouw enkele regietjes te laten doen.

    Paul Korenhof heeft al bij DNO gewerkt, en kan ons voor een hoop regieonzin behoeden.

    Van de andere genoemde kandidaten ben ik niet onder de indruk. Kasper Holten is een enorme ouwehoer, De Caluwe is geobsedeerd door “jong talent”, en Miranda van Kralingen is verhinderd vanwege de wereldtoernee met de topproductie “Wie is Loesje?”…

  10. 28 juni 2016 at 15:27

    geachte Heer Keegel.
    Dit is ook enorme onzin over Mevr.Van Kralingen met haar Wie is Loesje slaat nergens op. ik ga voor Brigitte Fassbaender als vrouw en Kasper Holten voor man en is geen schoolblad geschrijf. Dank U

  11. Anna
    28 juni 2016 at 15:28

    Stil maar, heer Olivier, kalm aan…niemand heeft hier gepleit voor een vrouwenquotum. Natuurlijk, moge de beste winnen, man of vrouw. Er is alleen geopperd dat het ook wel eens een vrouw zou kunnen zijn, en ik vond dat wel aardig. Meer is er echt niet aan de hand.

  12. Anna
    28 juni 2016 at 16:15

    Miranda van Kralingen weet hoe het is om als zangeres op het toneel te staan, ze kan een partituur lezen en ze heeft ervaring als artistiek leider van een operagezelschap.

  13. Gert-Jan Huisman
    28 juni 2016 at 16:31

    Mijn suggesties:

    Stefano Mazzonis di Pralafera (uit Luik)
    Hein Mulders (uit Essen)
    Mauricio Fernandez (van de matinee)
    Robert Carsen

  14. Olivier Keegel
    29 juni 2016 at 12:40

    Dat is een heel fijn lijstje, Gert-Jan Huisman. Stefano Mazzonis di Pralafera, Mauricio Fernandez of Robert Carsen, ik teken ervoor! Overigens wordt in de wandelgangen steeds nadrukkelijker de naam van Anthony Heidweiller genoemd – googelen maar!

  15. 29 juni 2016 at 12:50

    ik ga voor Hein Mulders.
    Krijgen we waarschijnlijk meer Nederlandse zangers (essen) te horen en te zien.Anthony Heidweiler nog nooit van gehoord.
    Lees wel dat hij verschillende mooie dingen heeft gedaan.

  16. Maria
    29 juni 2016 at 18:00

    Ik vind het jammer dat meneer Audi weggaat. Prachtige voorstellingen van zijn hand gezien. De Ring als topper en verder kent iedereen het lijstje wel. Ik hoop dat hij toch in Amsterdam nog eens een opera zal regisseren na zijn vertrek. Minder gelukkig vond ik overigens de keuze van sommige regisseurs. Ook dat lijstje kent iedereen wel.
    Robert Carsen mag van mij komen. Zijn Fidelio was weliswaar nogal saai en braaf, maar de Dialogues, ach, wie dat kan, kan vast nog veel meer moois…

  17. Olivier Keegel
    30 juni 2016 at 10:27

    Ja, Maria, “jammer” dat Audi weggaat. Je zou het een overhaast vertrek kunnen noemen.

  18. Rudolph Duppen
    30 juni 2016 at 20:52

    Ik heb de namen gehoord van Ivo van Hove, Lotte de Beer, Johan Simons, Simon McBurney en Monique Wagemakers. Ik denk niet dat ze veel kans maken vooropgesteld dat ze het al zouden willen.

  19. Olivier Keegel
    1 juli 2016 at 09:52

    Ik heb een sterk vermoeden dat Lotte de Beer geen intendant van DNO gaat worden. We moeten het mijns inziens eens in een heel andere richting gaan zoeken: een intendant die zich inzet voor de wezenlijke kenmerken van opera, componisten (EN HUN LIBRETTISTEN), zangers. Een intendant die frequent hoogkwalitatieve Italiaans opera gaat brengen. Een fijne Verdi (gewoon Berth op afstand houden) zou toch een verademing zijn! En het zwaar misdeelde verisme moet ook weer een ruime kans krijgen. Meer librettogetrouwe uitvoeringen, minder regietrash, waardoor ook de latent aanwezige operagangers weer aan hun trekken komen. Muti zou absoluut ideaal zijn, Stefano Mazzonis di Pralafera als meer realistische kandidaat een uitstekende tweede. Veel mensen zijn de “concepten” van ijdele regisseurs spuugzat. Zoals Maria Callas zei: “”The composer is your stage director”.

  20. Rudolph Duppen
    1 juli 2016 at 11:17

    Meneer Keegel ik vrees dat die tijden voorgoed voorbij zijn.Voor opvoeringen van Italiaanse opera’s op hoog niveau zult U in Nederland meestal aangewezen blijven op concertante uitvoeringen of op uitzendingen in de bioscoop uit de MET of The Royal Opera House, Covent Garden. In die huizen is echter de bijna ziekelijke vernieuwingsdrang ook toegeslagen maar omdat hun repertoire zo uitgebreid is zitten er nog behoorlijk wat meer conventionelere producties bij. Zolang trouwe operaliefhebbers uit misschien misplaatste loyaliteit abonnementen blijven kopen zal er weinig veranderen.

    Muti (1941) maakt geen kans, zou het ook niet willen en zijn gages kunnen we niet betalen.De opvolger van Audi zal ook weer een vernieuwer zijn die zich weinig gelegen laat liggen aan de door U genoemde wezenlijke kenmerken van opera. Ik hoop dat ik het mis heb.

    Maria Callas en Visconti die gouden tijden zijn voorbij.

  21. Jan de Jong
    1 juli 2016 at 20:51

    Audi heeft het voortreffelijk gedaan. Hulde wat hij in Amsterdam heeft bereikt, zowel als regisseur als artistiek leider. Ik heb naar verhouding nergens zoveel inspirerende ensceneringen gezien als in Amsterdam.

  22. 6 juli 2016 at 14:21

    Hein Mulders valt zeker af,heft net bijgetekend in Essen tot 2022/23.
    Dan op voor Miranda\ van Kralingen die weg gaat bij Opera Zuid.Heel,jammer,
    Heel veel gedaan daar.Maar ja om haar te zien bij de Nat.Opera????
    Nee dat denk ik niet.

  23. Steven SURDEL
    8 juli 2016 at 13:47

    Waarom niet Paolo Arrivabene ? Wat hij in Luik heeft bereikt – een breed publiek uit alle lagen – zou DNO goed kunnen gebruiken. En zijn vrouw zal na al die jaren België toch ook wel gewend zijn aan een buitje regen, mocht Signora Muti om die reden afzeggen. Maar de Nederlandse incrowd kennende, zal hij wel niet ‘vernieuwend’ genoeg worden gevonden.

  24. Pieter K. de Haan
    9 juli 2016 at 12:06

    Het is wel een leuk tijdverdrijf, speculeren over de opvolger van Pierre Audi, maar enige invloed zal het niet hebben, vrees ik. Van de hierboven vermelde namen kunnen er al direct meerdere worden doorgehaald, Riccardo Muti voorop. De man heeft niet veel op met de tegenwoordige conceptregisseurs en daarom alleen al zal hij voor Amsterdam (helaas) geen eerste keus zijn. Hij staat bovendien bekend als nogal dictatoriaal en dat zal ook niet voor hem pleiten. Waarschijnlijk ook is hij (veel) te duur en daar komt nog bij, dat hij dirigent is, terwijl Marc Albrecht net zijn contract in Amsterdam heeft verlengd. Paolo Arrivabeni is ook dirigent. Kasper Holten keert van Londen terug naar zijn geboorteland Denemarken ter wille van de opvoeding van zijn kinderen. Hein Mulders en Peter de Caluwe hebben beiden bij DNO gewerkt – of dat in hun voor- of in hun nadeel is weet ik niet – maar hebben recentelijk hun contracten in Essen en Brussel verlengd. Brigitte Fassbaender, Ruggero Raimondi en Stefano Mazzonis di Pralafera, zullen wel als te oud en/of te traditioneel worden beschouwd. De genoemde Nederlanders en Mauricio Fernandez lijken mij om uiteenlopende redenen kansloos. Of het één van de andere genoemde “kandidaten” zal worden? Wie weet, maar ik vermoed, dat het weer – net als destijds bij Pierre Audi – een volstrekt onbekende man of vrouw van buiten de operawereld zal worden of, misschien, toch Ivo van Hove. Laat ik dan ten slotte ook maar 2 namen aan de lijst toevoegen, die bij DNO mogelijk wél een kans zouden kunnen maken: Barrie Kosky, intendant van de Komische Oper Berlin, en Louwrens Langevoort, vroeger o.m. intendant van de Nationale Reisopera en nu van de Kölner Philharmonie.

  25. kersten
    9 juli 2016 at 14:38

    Laat ik nou ook al een poosje Lourens Langevoort op mijn lijstje hebben staan, naast Guus Mostart en Maarten Zweers.