Home » Achtergrond

Opera van het Jaar 2016: Ariadne auf Naxos

29 december 2016 Geen reacties

Ariadne auf Naxos van de Nederlandse Reisopera is door de lezers van Place de l’Opera uitgeroepen tot Opera van het Jaar 2016. De productie kreeg de helft van de bijna achthonderd stemmen. Goede tweede was Chovansjtsjina van De Nationale Opera.

Scène uit Ariadne auf Naxos bij de Nederlandse Reisopera. (© Marco Borggreve)

Scène uit Ariadne auf Naxos bij de Nederlandse Reisopera. (© Marco Borggreve)

Er waren vijf producties genomineerd voor de titel Opera van het Jaar 2016, samengesteld op basis van de top 3-lijstjes van vijftien operakenners. Twee van hen hadden Ariadne auf Naxos op één gezet.

De lezers van Place de l’Opera konden van 24 tot en met 29 december meestemmen om de rangorde van de vijf producties te bepalen. Hieronder de volledige uitslag:

1. Ariadne auf Naxos (Nederlandse Reisopera)
2. Chovansjtsjina (De Nationale Opera)
3. Jephtha (De Nationale Opera)
4. Le nozze di Figaro (De Nationale Opera)
5. Wozzeck (NTR ZaterdagMatinee)

Met Ariadne auf Naxos opende de Nederlandse Reisopera in september zijn seizoen 2016/2017. De productie van regisseur Laurence Dale werd door pers en publiek enthousiast ontvangen. “Een buitengewoon sterke productie van deze bij het grote publiek minder bekende opera”, schreef Place de l’Opera. “Eens te meer laat het gezelschap blijken ook met bescheiden middelen op een hoog niveau te kunnen acteren.”

Laurence Dale is “overweldigd” door de winst van zijn productie. “Dat is fenomenaal”, reageert hij vanuit Frankrijk. Het jaar kan voor hem niet meer stuk, nadat zijn enscenering van Agrippina bij Brisbane Baroque eerder dit jaar de Helpmann Award voor beste opera van het jaar kreeg.

Dale kijkt enthousiast terug op zijn werk aan Ariadne bij de Reisopera. Voor hem speelde het feit dat de tweede versie van Richard Strauss’ opera precies honderd jaar geleden in wereldpremière ging een grote rol. “Waar de eerste versie uit 1912 om conflict draaide, stond in de tweede versie eenheid centraal, het samenkomen van verschillende mensen. Dat is een metafoor voor onze tijd. Het heeft ons veel te zeggen.”

Het maakproces rond Ariadne was eveneens een samenkomen van veel verschillende mensen, vertelt Dale. Vanuit tal van disciplines werkt meegewerkt aan de productie, maar alles kwam op het juiste moment samen. “Het was echt een company piece. Een spannende cocktail van mensen en disciplines. Het budget was beperkt, maar door het verbluffende werk van het technische team was dat aan niets te merken.”

Dale roemt de inbreng van onder anderen ontwerper Gary McCann, lichtontwerper Thomas Hase en choreograaf Sjoerd Vreugdenhil en zijn vier “fantastische dansers”. Ook over de zangers is hij vol lof. “Jennifer France (Zerbinetta) vloog bij iedere hoge noot door de lucht. Volledig onbevreesd.”

Ook Reisopera-intendant Nicolas Mansfield is verheugd met de onderscheiding, na Orphée et Eurydice en Tristan und Isolde de derde Opera van het Jaar-titel van de Reisopera. “Fantastisch nieuws”, zegt hij. “Opera heeft altijd iets van een puzzel. Dit keer vielen alle stukjes op hun plek. Het was een groot genot en grote eer om met deze productie door het land te reizen. Namens alle medewerkers geweldig veel dank voor de steun van het publiek en voor iedereen die gestemd heeft. We maken onze producties met veel liefde voor ons publiek!”

De redactie van Place de l’Opera feliciteert de Nederlandse Reisopera, het Noord Nederlands Orkest, Laurence Dale, zijn artistieke team, dirigent Antonino Fogliani, de hoofdrolsolisten Karin Strobos, Martin Homrich, Jennifer France en Soojin Moon en alle andere betrokkenen met het succes van deze productie.

Op een later moment zal de redactie de award van Opera van het Jaar 2016 persoonlijk overhandigen.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.