Home » Achtergrond

Stem nu: Opera van het jaar 2017

21 december 2017 9 reacties

Wat vond u de beste operaproductie van 2017? Uit de voorkeuren van zestien operakenners heeft Place de l’Opera een top 5 samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!

Eva-Maria Westbroek (hier in Wozzeck) droeg met haar optredens stevig bij aan twee genomineerde producties van De Nationale Opera. (© Ruth Walz)

Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 3 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de zestien ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2017’.

De Nationale Opera domineert de shortlist met maar liefst vier producties. De double bill van Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi werd het vaakst genoemd, waarbij meerdere kenners een duidelijke voorkeur voor Gianni Schicchi uitspraken.

Ivo van Hoves productie van Salome viel eveneens zeer in de smaak, met veel lof voor het Koninklijk Concertgebouworkest onder Daniele Gatti. “Prachtig als zulke dingen samenkomen: Strauss’ grootste meesterwerk laten spelen door één van de grootste orkesten ter wereld”, schreef Place de l’Opera in juni naar aanleiding van de première.

De Wozzeck-enscenering van Krzysztof Warlikowski, op deze website veelbesproken, werd het vaakst op nummer één gezet. De stervertolkingen van Christopher Maltman en Eva-Maria Westbroek in de productie uit maart zullen ongetwijfeld veel aan de waardering hebben bijgedragen.

Eva-Maria Westbroek speelde ook een sleutelrol in het succes van La forza del destino, de vierde DNO-productie in de top 5. “Een formidabele leading lady”, vond Place de l’Opera. Christof Loy maakte een sobere, samenhangende enscenering.

Het Orkest van de Achttiende Eeuw completeert de top 5 met La clemenza di Tito. Het orkest trok in het najaar door het land met de opera. “Een kleurrijke en krachtige uitwerking van Mozarts meesterwerk”, schreef Place de l’Opera. In de cast veel Nederlands talent, onder wie Rosanne van Sandwijk, Laetitia Gerards, Deirdre Angenent en Henk Neven.

Hieronder kunt u tot donderdag 28 december 19.00 uur uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 29 december bekendgemaakt.

[Deze poll is gesloten]

Naast de vijf meest gewaardeerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners; achttien in totaal. Hieronder in alfabetische volgorde hun individuele lijstjes.

Lennaert van Anken (redacteur Place de l’Opera)
1. Simon Boccanegra (NTR ZaterdagMatinee)
2. La forza del destino (De Nationale Opera)
3. Prins Igor (De Nationale Opera)

François van den Anker (redacteur Place de l’Opera)
1. Salome (De Nationale Opera)
2. Don Juan (DESCHONECOMPAGNIE / Operadagen Rotterdam)
3. Eliogabalo (De Nationale Opera)

Willem Bruls (dramaturg en auteur)
1. Wozzeck (De Nationale Opera)
2. A Dog’s Heart (De Nationale Opera)
3. And you must suffer (De Nationale Opera / Muziektheater Transparant)

Jenny Camilleri (recensent voor Bachtrack en Opera Today)
1. Wozzeck (De Nationale Opera)
2. Simon Boccanegra (NTR ZaterdagMatinee)
3. Salome (De Nationale Opera)

Maarten-Jan Dongelmans (muziekjournalist)
1. La forza del destino (De Nationale Opera)
2. La clemenza di Tito (Orkest van de Achttiende Eeuw)
3. Hänsel und Gretel (Dutch National Opera Academy / NJO Muziekzomer)

Hein van Eekert (presentator NTR Opera Live)
1. La clemenza di Tito (Orkest van de Achttiende Eeuw)
2. La forza del destino (De Nationale Opera)
3. Hänsel und Gretel (Dutch National Opera Academy / NJO Muziekzomer)

Peter Franken (redacteur Place de l’Opera)
1. Salome (De Nationale Opera)
2. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
3. Prins Igor (De Nationale Opera)

Basia Jaworski (muziekjournalist en redacteur Place de l’Opera)
1. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
2. La clemenza di Tito (Orkest van de Achttiende Eeuw)
3. Salome (De Nationale Opera)

Olivier Keegel (Opera Gazet)
1. Wozzeck (De Nationale Opera)
2. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
3. La forza del destino (De Nationale Opera)

Merlijn Kerkhof (schrijver en muziekjournalist)
1. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
2. Salome (De Nationale Opera)
3. De gouden haan (NTR ZaterdagMatinee)

Paul Korenhof (muziekjournalist)
1. Salome (De Nationale Opera)
2. Dr. Miracle’s last illusion (OPERA2DAY)
3. La clemenza di Tito (Orkest van de Achttiende Eeuw)

Rennik-Jan Neggers (redacteur Place de l’Opera)
1. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
2. Wozzeck (De Nationale Opera)
3. La traviata (Nederlandse Reisopera)

Nicolas Nguyen (recensent Bachtrack)
1. Wozzeck (De Nationale Opera)
2. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
3. De gouden haan (NTR ZaterdagMatinee)

Guido van Oorschot (muziekjournalist)
1. Mariavespers (Holland Opera / De Nationale Opera)
2. Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi (De Nationale Opera)
3. Madrigalen (De Nationale Opera)

Laura Roling (muziekjournalist en redacteur Place de l’Opera)
1. Prins Igor (De Nationale Opera)
2. Salome (De Nationale Opera)
3. La clemenza di Tito (Orkest van de Achttiende Eeuw)

Martin Toet (redacteur Place de l’Opera)
1. Prins Igor (De Nationale Opera)
2. La forza del destino (De Nationale Opera)
3. Acis and Galatea (BarokOpera Amsterdam)

door

9 reacties »

  • Willem zei:

    La traviata (Nederlandse Reisopera) 1 keer genoemd, een prachtige opera met de kleine Violetta.

  • Jan de Jong zei:

    Prins Igor, maar daar kan ik helaas niet op stemmen…

  • Kersten van den Berg zei:

    Nou,ik vond het met de keuze tussen La forza en Salome al moeilijk genoeg!

  • Pieter zei:

    Vraag aan de heer Keegel, hoe komt Wozzeck bij jou op de eerste plaats? Dit is absoluut niet sarcastiscch bedoeld, gemeende interesse naar hoe een Warlikowski-productie bij jou bovenaan komt te staan. Vriendelijk groet!

  • Jan de Jong zei:

    Ik vroeg het me ook af.
    Zou heer Keegel Wozzeck op één hebben gezet ondanks Warlikowski…?

    Citaat uit zijn recensie in de Operagazet:
    “De Wozzeck in Amsterdam is een productie met een ijzersterke cast waarin het Nederlandse aandeel met Eva-Maria Westbroek, Frank van Aken en Marcel Beekman een prestatie van wereldformaat levert.”

  • Olivier Keegel zei:

    Ik heb bij mijn Wozzeck-nominatie het muzikale (5-sterren) gedeelte laten prevaleren.

  • Christiaan van der Eijk zei:

    Als je de budgetten van de andere vergelijkt met dat van de Idomeneo (een grijpstuiver) is het fantastisch dat de Idomeneo erbij staat. Bravo!

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    @Christiaan: waar staat Idomeneo dan?

  • Pieter zei:

    Ok, Olivier Keegel, duidelijk. Dankjewel.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.