Home » Achtergrond

YouTube-portret: Tara Erraught

11 januari 2018 Geen reacties

Maar liefst 33 roldebuten bij de Bayerische Staatsoper en prestigieuze debuten in onder meer New York, Wenen, Berlijn en Salzburg: Tara Erraught is hard op weg één van de succesvolste operazangers uit Ierland te worden. Een portret in beeld van de getalenteerde mezzosopraan. Met dank aan YouTube.

Tara Erraught. (© Kristin Speed)

Tara Erraught groeide op in het Ierse plaatsje Dundalk als dochter van twee chef-koks. Vanaf haar vierde had ze vioolles, maar veel liefde ontwikkelde ze niet voor het instrument. Toen ze echter begon te zingen, ontvlamde haar muzikale passie. In eerste instantie was ze gek op Neil Diamond en Elvis Presley, maar toen ze op haar dertiende een uitvoering van Aida bezocht in de arena van Verona, viel ze voor opera.

Erraught studeerde vanaf haar zeventiende bij sopraan Veronica Dunne aan de Royal Irish Academy of Music in Dublin. In 2008 werd ze lid van de operastudio van de Bayerische Staatsoper in München. Het Duitse huis had haar gespot tijdens het Belvedere-concours in Wenen. Ook de Scala wilde haar in zijn opleidingsprogramma hebben, maar de mezzo koos voor München. Iets waar ze geen spijt van zou hebben.

Bij de Bayerische Staatsoper heeft Erraught inmiddels 33 roldebuten gemaakt. Al ruim zeven jaar vervult ze een prominente rol in het huisensemble. Wat het balletje aan het rollen bracht, was een invalbeurt voor Vesselina Kasarova in Bellini’s I Capuleti e i Montecchi in 2011. In vijf dagen tijd leerde ze de rol en de enscenering.

Hieronder een fragment van de befaamde voorstelling. Ze zingt de eerste aria van Romeo.

In München zong Erraught rollen als Angelina in La Cenerentola, Rosina in Il barbiere di Siviglia, Despina en Dorabella in Così fan tutte, Prins Orlovsky in Die Fledermaus, Hänsel in Hänsel und Gretel en Sesto in La clemenza di Tito. Van die laatste rol hieronder een fragment. Ze zingt de bekende aria ‘Parto, ma tu ben mio’.

Haar vaste contract in München is eigenlijk al genoeg om haar carrière geslaagd te noemen, maar Erraught heeft duidelijk grotere ambities. De afgelopen jaren leerde het publiek van onder meer de Staatsoper Berlin, de Salzburger Festspiele, de Washington National Opera, de Wiener Staatsoper, het Theater an der Wien, het Glyndebourne Festival en de Hamburgische Staatsoper haar kennen.

Begin dit seizoen debuteerde ze bij de Metropolitan Opera als Nicklausse in Les contes d’Hoffmann, kort daarop gevolgd door Hänsel in Hänsel und Gretel. Hieronder een korte clip van haar Hänsel. Ze staat naast Lisette Oropesa als Gretel.

Een rol waarvoor de Frankfurter Allgemeine haar tot “nieuwe belcantokoningin” kroonde, is Angelina in La Cenerentola, oftewel Assepoester. Met de bekendste solo uit die partij, ‘Nacqui all’affano … Non più mesta’, was de mezzo in 2010 aan de Amsterdamse grachten te horen, nog geen 25 jaar oud.

Naast haar operarollen reserveert Erraught veel tijd voor vocale concerten en liedrecitals. Zo wist ze zich al binnen te zingen in gerenommeerde zalen als Carnegie Hall, het Kennedy Center for the Performing Arts en Wigmore Hall. Hieronder een blijk van haar kunnen in het Brahms-lied ‘Wie Melodien zieht es mir’.

Wie geïnteresseerd is in de persoon achter de zangeres, wordt op zijn wenken bedient door het Lincoln Center in onderstaande twee video’s.

Tara Erraught hecht veel waarde aan haar Ierse komaf en zet zich nadrukkelijk in voor de promotie van het Ierse muzikale erfgoed. Niet voor niets is ze één van de prominente artiesten in het onlangs bekendgemaakte programma van de nieuwe Irish National Opera.

In 2016 droeg Erraught haar steentje bij aan IRELAND 100, een viering van een eeuw lang Ierse kunst in het Kennedy Center in Washington. Ze zong ‘Non v’è donna’ uit Balfes opera Falstaff.

Erraught maakt de komende maanden haar debuut bij het Gran Teatre del Liceu in Barcelona (Roméo et Juliette) en zingt verder onder meer Despina in München en Susanna in Ierland. Zie voor meer informatie haar persoonlijke website.

door