Achtergrond

Youtube-portret: Deborah Voigt

Ze is één van de beste dramatische sopranen van de afgelopen jaren en kent maar weinig gelijken in het repertoire van ‘zwaargewichten’ Wagner en Strauss. Een portret in beeld van de Amerikaanse zangeres Deborah Voigt. Met dank aan Youtube.

(Foto: Columbia Artists Management / www.deborahvoigt.com.)

Voigt werd in 1960 geboren in Wheeling, Illinois en verhuisde tijdens haar jeugd naar Californië. Ze kwam in de baptistenkerk waar de familie lid van was in aanraking met muziek en zang. Zo begon ze op haar vijfde in het kerkkoor te zingen en kreeg ze ook pianolessen.

Op de El Dorado High School volgde ze een programma voor vocale muziek en zong ze in musicals, maar uiteindelijk leek een carrière als zangeres haar niets en koos ze voor de computerwereld, waar ze twee jaar in actief was.

Het zingen liet haar echter niet los en ze ‘rolde’ in een zangprogramma van de California State University. Ze won vervolgens de belangrijke National Council Auditions van de Metropolitan Opera in 1985, wat het startschot betekende van tal van prijzen in prestigieuze competities.

Na haar debuut in Carnegie Hall in 1988 brak ze in 1991 door als Ariadne in Richard Strauss’ opera Ariadne auf Naxos, in een productie van de Boston Lyric Opera. Een carrièrebepalend optreden.

Hieronder zingt Voigt ‘Ein Schönes war’ uit Ariadne auf Naxos.

 

Hetzelfde jaar nog maakte de sopraan haar debuut bij de Metropolitan Opera in New York, het operahuis dat haar thuis zou worden. Haar debuutrol was Amelia in Verdi’s Un ballo in maschera.

Nog geen half jaar later stond ze alweer bij de Met op het toneel, als Chrysothemis in Strauss’ Elektra. Hieronder een fragment uit die opera. Het gaat om een concertante optreden van een jaartje later (1993) in de Royal Albert Hall. Marilyn Zschau zingt de partij van Elektra.

In 2004 wierp het Royal Opera House een smet op haar successen door haar uit een productie van Ariadne auf Naxos te zetten, omdat ze te dik voor haar kostuum zou zijn. Het leidde tot veel kritiek op het Londense operahuis, maar óók tot Voigts besluit om een operatie te ondergaan en zo wat aan haar overgewicht te doen.

In 2008 keerde ze terug in Londen, in de rol van Ariadne. Aanzienlijk afgeslankt. Het tv-programma Good Morning America besteedde aandacht aan haar comeback.

De lof die Voigt oogst op de grootste operatonelen ter wereld heeft er nooit onder geleden. Ze wordt mondiaal geprezen om haar interpretaties van met name rollen van Wagner en Strauss. Hieronder zingt ze bijvoorbeeld de Liebestod uit Wagners Tristan und Isolde, in een productie van de Metropolitan Opera in 2008.

Ook voor de zwaardere partijen van Verdi en ander dramatisch Italiaanse repertoire van bijvoorbeeld Puccini, Giordano en Ponchielli wordt Voigt vaak gevraagd. Daarom twee afsluitende fragmenten in het Italiaans. Allereerst ‘Suicidio!’ uit La Gioconda (een fragment uit Barcelona, 2005) en daarna ‘La mamma morta’ uit Andrea Chénier (ook uit Barcelona, 2007).

Vorig artikel

Leonard Bernstein in 15 quotes

Volgend artikel

De wereld in 40 operahuizen: Hamburg

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.