Achtergrond

Youtube-portret: Magdalena Kožená

Magdalena Kožená zingt opera, maar is vooral bekend van de stapel cd’s die ze geproduceerd heeft en de vele concerten en recitals die ze geeft. Een criticus roemde eens de ‘verbazingwekkende diepte’ van haar stem. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

(Foto: Mathias Bothor / Deutsche Grammophon)

Magdalena Kožená werd in 1973 geboren in Brno, in het toenmalige Tsjechoslowakije. Eigenlijk wilde ze pianiste worden, maar toen ze op haar zesde haar hand brak, verlegde ze haar focus naar het zingen.

Ze studeerde aan het conservatorium van Brno en later aan het College of Performing Arts in Bratislava. Daar studeerde ze in 1995 af.

Hieronder een filmpje uit het begin van haar carriere, 1997 om precies te zijn. De mezzosopraan zingt het ‘Laudamus Te’ van Bach tijdens een concert in Brno.

 

In hetzelfde jaar dat ze afstudeerde, won Kožená een prijs tijdens de International Mozart Competition. Daarna werd ze voor één seizoen lid van het ensemble van de Volksoper Wien.

Mozart is één van de componisten die Kožená veelvuldig heeft uitgevoerd. Met het Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Sir Simon Rattle (haar partner) nam ze een Mozart-album op en op het operatoneel zong ze diverse rollen van het Oostenrijkse wonderkind, zoals Cherubino, Zerlina, Dorabella en Idamante.

Hieronder zingt ze de aria ‘Non ho colpa’ van Idamante uit de opera Idomeneo van Mozart. Het fragment komt uit een moderne productie van de Salzburger Festspiele 2006, waarin Kožená naast grote namen als Ramon Vargas en Anja Harteros stond.

Met Mozarts tijdgenoot Gluck debuteerde Kožená bij het Théâtre du Châtelet in Parijs, in de titelrol van Glucks Orphée. Hieronder een fragment uit die productie, geleid door John Eliot Gardiner.

Naast Mozart en Gluck hielpen rollen van onder andere Debussy, Janacék en vooral vele barokcomponisten Kožená naar de top van de klassieke muziekwereld. Zo zong ze op het operatoneel diverse rollen van Händel, nam ze meerdere barokalbums op en staat het barokrepertoire in haar vele concerten vaak centraal.

Hieronder zingt ze Händels beroemde ‘Lascia ch’io pianga’, uit de opera Rinaldo. Het fragment is een videoclip uit een documentaire die Ondrej Havelka over de mezzosopraan maakte.

Zeer belangrijk voor Kožená’s carrière was het exclusieve contract dat ze zo’n tien jaar geleden bij Deutsche Grammophon tekende. Daar bracht ze talrijke, vaak met prijzen bekroonde albums.

Van haar nieuwste cd – Italiaanse liefdesliedjes uit de zeventiende eeuw – hieronder een fragment. Ze zingt ‘L’Eraclito amoroso’ van Barbara Strozzi.

Vorig artikel

Fischer pakt uit met boeiende operacombi

Volgend artikel

Il Trovatore als Keltisch drama

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.