Binnenkort

Kiri te Kanawa treedt op in Carré

De wereldwijd gevierde sopraan Kiri te Kanawa treedt maandag 16 mei op in Theater Carré in Amsterdam. Al sinds 1968 maakt de Nieuw-Zeelandse zangeres carrière en nog altijd geeft ze concerten en recitals. In Carré wordt ze begeleid door Julian Reynolds.

Kiri te Kanawa (foto: John Swannell).

Kiri te Kanawa (67) heeft carrière gemaakt in met name repertoire van Mozart, Strauss, Verdi, Händel en Puccini. Ze zong in de grootste operahuizen ter wereld, waaronder de Metropolitan Opera in New York en het Royal Opera House in Londen, waar ze erg populair was.

De zangeres zong in 1981 voor zo’n 600 miljoen tv-kijkers tijdens het huwelijk van prinses Diana en prins Charles. In 1982 werd de sopraan koninklijk onderscheiden, waarna ze als Dame Kiri te Kanawa door het leven gaat. Gezien haar status maken velen daar ‘Grande Dame’ van.

Te Kanawa treedt inmiddels niet vaak meer in opera’s op, maar geeft nog wel veel concerten en recitals. Theater Carré heeft haar voor zo’n concert gestrikt: een eenmalige, exclusieve gebeurtenis op maandag 16 mei.

De sopraan zingt liederen en aria’s van Händel, Vivaldi, Debussy, Hahn, Fauré, Strauss, Poulenc, Gustavino, Jake Heggie en Puccini. Daaronder ‘hits’ als ‘Piangero la sorte mia’, ‘Morgen’ en ‘Das Rosenband’.

De sopraan wordt begeleid door dirigent Julian Reynolds, die in de jaren tachtig bij De Nederlandse Opera werkzaam was. Reynolds begeleidt naast zijn maestrowerk regelmatig zangers op de piano. Daaronder Dmitri Hvorostovsky, Susan Graham en dus Te Kanawa.

Hieronder een Youtube-fragment van Te Kanawa. Ze zingt ‘Vocalise’ van Rachmaninoff.

Zie voor meer informatie over het concert de website van Carré.

[Dit artikel is bijgewerkt op 10 mei 2011]

Vorig artikel

Bariton Eröd zingt subtiele Winterreise

Volgend artikel

Opera Zuid maakt 'liefdessite' rond Elisir

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

17Reacties

  1. Gerard
    5 mei 2011 at 20:09

    Dat zal een ‘boeiende’ avond worden;-)

  2. Spen1992
    5 mei 2011 at 20:54

    Waarom boeiend tussen haakjes? 😛

  3. Gerard
    5 mei 2011 at 21:18

    ahum..nou ik vroeg me af of hier echt veel mensen op af gaan komen, Kiri Te K. heeft een grote staat van dienst (ook al heb ik bij haar hetzelfde als ik met Fleming heb), maar goed, ze is 67, ze zal op zich nog wel kunnen zingen maar toch, ze komt met een pianist (althans, dat neem ik aan), en gaat in Carre staan..het lijkt me eigenlijk erg saai voor een hele avond.

  4. Gerard
    5 mei 2011 at 21:33

    Hier een recente Kiri (2010):
    http://www.youtube.com/watch?v=n4hS8BftPkc

  5. martin
    5 mei 2011 at 21:38

    Misschien om te kunnen zeggen haar ooit live gehoord te hebben. Callas’ afscheidstour (ver voor mijn tijd…) schijnt niet best te zijn geweest maar toch werd ze luid toegejuicht vanwege haar eerdere prestaties. Dat geldt nu misschien ook voor Te Kanawa. Die begint trouwens op Heintje te lijken, geregeld haar afscheid aankondigend en dan toch weer terugkomend. 🙂

  6. Gerard
    5 mei 2011 at 21:45

    Ja die fragmenten van Callas heb ik wel eens gehoord, te pijnlijk om naar te luisteren, je snapt echt niet waarom zij dat heeft gedaan, die stem was kapot en dat publiek maar bravo roepen, ronduit triest. Te Kanawa zingt nog wel goed (voor haar leeftijd), maar ik heb net even wat recente fragmenten gekeken, en ik val er bij in slaap: een geluid, met de blik in de verte en that’s it. Krijg het er benauwd van (ik krijg er beelden bij van kasten van huizen, oneindige gazons, champagneparties, opgedofte dames en open haarden) Ik snap echt de beweegredenen dat ze door blijft gaan. Ik denk dat ze wel weer in een show bij Ivo Niehe komt;-))

  7. Gerard
    5 mei 2011 at 21:46

    Ik snap de beweegredenen niet, bedoel ik…

  8. Spen1992
    5 mei 2011 at 22:24

    AH oke, bedankt voor de uitleg 😉

  9. diny tecker
    6 mei 2011 at 00:12

    Nergens en dus ook niet op de website van Carré wordt het programma van de uit te voeren liederen en/of opera-aria’s vermeld. Het maakt een onprofessionele indruk. Wordt het Dame Kiri en Julian Reynolds voor een halve of minder gevulde zaal?

  10. Gerard
    6 mei 2011 at 08:23

    @Diny: Als publiek moet je dan maar ter plekke horen wat er op het programma staat, de inhoud is maar bijzaak, het gaat om Dame Kiri. Ik denk dat de zaal niet vol komt en er allerlei BN’ers gratis kaartjes krijgen.

  11. Laura
    6 mei 2011 at 11:08

    Pfffff…. ik twijfel. Het concert lijkt welhaast uit het niets te komen! (ik meen dat Place de l’Opéra het ook niet eerder heeft aangekondigd), en het is ook alles behalve uitverkocht. En ik zou toch graag weten wat ze zoal gaat zingen!

  12. Laura
    6 mei 2011 at 11:17

    Nou ja, toch maar de goedkoopste plekken gekozen. Hopelijk komt de zaal niet vol en kunnen we doorschuiven naar mooiere plaatsen (je weet maar nooit…) En nu maar hopen dat Kiri er nog wat van kan bakken.

  13. Knor
    7 mei 2011 at 02:29

    En?Hoe was ze?hahaha

    67 en nog steeds een mooie dame.Ik vind de vergelijking met Callas wel een beetje ’n overstatement hoewel ik haar niet live hebben mogen zien of horen(Dame Kiri wel,een 30 jaar geleden)de aanbidding en de persona was meer van belang dan de stem.
    2 totaal verschillende scholen en redenen om iemand te zien lijkt mij.Zelf was ik nooit zo onder de indruk van Dame’s talent.’n Persoonlijke observatie en ’t concert van Maria Callas was in de Kleine Zaal van ’t Concertgebouw,niet in een circustent.

    Hopelijk was’t om te smullen voor ’t publiek.

  14. Spen1992
    7 mei 2011 at 11:32

    Het is maandag 16 mei pas 😛

  15. Buster
    7 mei 2011 at 21:31

    Op het programma staan Händel, Vivaldi, Debussy, Hahn, Strauss, Poulenc, Gustavino, Heggie en Puccini. Lijkt erg op haar recital tijdens het Haagse Festival Classique een paar jaar geleden. Ze neemt ook een jonge zanger mee: Phillip Rhodes.
    Haar Marschallin vorig jaar was nog steeds prachtig, trouwens, levendiger en ontroerender dan in operas waarin ik haar eerder live heb gehoord (Arabella en Simon Boccanegra) – maar hoe dat in ’s hemelsnaam in Carré moet gaan klinken? Met microfoons?

  16. 8 mei 2011 at 10:22

    Het is altijd leuk om nog iets van de oude glorie van een Grande Dame mee te krijgen ook al zingen ze niet meer zoals 20 jaar geleden.

    Ik vind het altijd absurd wanneer oudere zangers vergeleken worden met hun prime time, dat is gewoon niet reëel…. Alle spieren worden oud, de trap wordt niet meer zo beklommen zoals toen, alle ‘onderdelen’ zijn ouder …het is oneerlijk te verwachten dat die stem niet mee-veroudert….

    Het programma is afhankelijk van wát er nog wel kan met de stem, en zal waarschijnlijk niet van te voren bekend gemaakt worden om het publiek niet teleur te stellen wanneer het niet krijgt wat is beloofd omdat dat op dat moment niet (meer) kan.

    Vaak kun je nog wel merken waarom zo’n grande dame geworden is wie ze is door haar uitstraling en grandeur.

    Ga daar vooral van genieten!

  17. Johan van Oorschot
    9 mei 2011 at 18:58

    Kiri heeft voor- en tegenstanders. Dat is nooit anders geweest, al is de vergelijking altijd vooral getrokken met Jessye Norman: je houdt/hield van de een of van de ander.
    Overigens heeft Kiri nooit zelf haar afscheid aangekondigd: dat is eerder een truc van concertorganisatoren om de zaal vol te doen lopen. Bij Carré gaat dat helaas niet lukken, vrees ik. Net als dat ik de akoestiek van Carré vrees. En Reynolds is helaas niet haar meest begeesterde begeleider.Maar ik zit er wel.
    Eigenlijk beschouwde ik haar weergaloze Marschallin in Keulen als mijn persoonlijke afscheid van Kiri. Maar ik ben toch gezwicht.
    Ik hoop dat er nog meer mensen haar het voordeel van de twijfel gunnen. Ik sluit me volmondig aan bij de laatste 3 regels van Wiebke hierboven.