Home » Binnenkort, Featured, Nieuws

DiDonato annuleert Ariodante-tournee

28 februari 2012 16 reacties

Joyce DiDonato heeft wegens ziekte haar tournee met Händels Ariodante moeten afzeggen. Mezzosopraan Sarah Connolly vervangt haar. Ariodante wordt van 6 tot en met 13 maart opgevoerd in Nederland.

Sarah Connolly (foto: Peter Warren).

Barokensemble Il Complesso Barocco begint op 4 maart onder leiding van Alan Curtis aan een Europese tournee met Ariodante, een opera van Händel. Tijdens de tournee doet het ensemble drie Nederlandse concerthuizen aan: het Concertgebouw in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam en het Muziekgebouw Eindhoven.

DiDonato heeft de gehele tournee moeten afzeggen vanwege haar ziekte. De bekende Britse zangeres Sarah Connolly zal tijdens alle voorstellingen – acht in totaal – voor de Amerikaanse invallen. Connolly was een jaar geleden nog in het Concertgebouw in Amsterdam te zien als Dido in Dido and Aeneas van Purcell.

De rest van de cast bestaat uit onder andere Karina Gauvin, Marie-Nicole Lemieux en Nicholas Phan. Maestro Curtis is een specialist in het repertoire van Händel. Hij zette sinds de jaren zeventig vele van zijn opera’s op het toneel.

Ariodante is op 6 maart te zien in het Concertgebouw in Amsterdam, op 7 maart in De Doelen in Rotterdam en op 13 maart in Muziekgebouw Eindhoven.

door

16 reacties »

  • Leen Roetman zei:

    Ik wil mijn geld terug.

  • Leen Roetman zei:

    Afgelopen weekend dacht ik Elīna Garanča te horen in La Clemenza di Tito (Théâtre des Champs-Élysées). Ze werd vervangen door Alice Coote. Die deed dat erg goed maar ik had een kaart gekocht omdat Elīna Garanča zou zingen (Pièce de résistance).
    Nu zingt Joyce DiDonato niet.
    Graag uw hoofdredactioneel commentaar of u het billijk vindt dat men dan zijn geld terug krijgt.

  • Maria zei:

    Bij een wijziging in de cast is er volgens de algemene voorwaarden die het concertgebouw hanteert in elk geval geen recht schadevergoeding:

    5.2 Reclame is niet mogelijk met betrekking tot de volgende, niet door het Theater te vermijden, klachten en omstandigheden, en leiden derhalve nimmer tot enige verplichting tot schadevergoeding aan de zijde van het Theater:
    a. klachten en omstandigheden die betrekking hebben op wijzigingen in het programma, waaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, wijzigingen in de perso(o)n(en) van optredenden, in de samenstelling van het programma, annuleringen of verschuivingen van evenementen naar een andere datum;

    Ook op de site van het Concertgebouw staat:
    PROGRAMMAWIJZIGINGEN
    Eventuele programmawijzigingen geven geen recht op restitutie. Uiteraard proberen de concertorganisatoren het aantal wijzigingen tot een minimum te beperken. Op de website en in onze nieuwsbrief vindt u altijd de meest actuele programma-informatie.

    Dat lijkt mij niet helemaal onbillijk. Muziek is mensenwerk en dan kan er altijd iemand ziek worden of een been breken.

    Dat neemt niet weg dat u best kunt proberen om wel geld terug te vragen. Het is een beetje een kwestie van redelijkheid. Een concert met een specifieke zangeres die erg gepromoot wordt en die helaas wegens ziekte moet afzeggen, dat is weer iets anders dan het vervangen van een van de (vele) medewerkenden. Om dat hier sprake is van het laatste geval (meerdere medewerkenden) en niet het eerste (een solo optreden), geef ik u niet heel veel kans, maar je weet het nooit.

    Het is natuurlijk wel allemaal heel erg jammer voor iedereen die zich verheugd had op mevrouw DiDonato. En voor haarzelf.

    Ik ben benieuwd naar de afloop.

  • Spen zei:

    VERSCHRIKKELIJK!!!!!!!! Ik heb speciaal een kaartje gekocht voor Didonato. Maar ik moet er maar mee leven en kom er vast wel weer over heen 😛

  • martin zei:

    Inderdaad heb je alleen recht op geld terug als een voorstelling helemaal wordt afgelast. Dat gebeurde me vrijdag bijna toen titelrolvertolker Bejun Mehta verstek liet gaan bij Glucks Telemaco in Theater an der Wien. En ik was vooral voor die voorstelling naar Wenen afgereisd… Ze hebben ’s ochtends zo ongeveer de enige andere zanger met de partij in zijn repertoire ingevlogen. Hij zong vanuit de coulissen terwijl een regieassistent op het podium voor het visuele aspect zorgde. Ik was eerst teleurgesteld maar het voegde eigenlijk juist een extra element van spanning toe aan de toch al geweldige productie.

    Bovendien is menige zanger ‘ontdekt’ door een onverwachte invalbeurt. Denk aan Karin Strobos dit voorjaar bij Der Rosenkavalier. Magdalena Kozena had het vast niet beter gedaan… Sarah Connolly is al een ster en lijkt me trouwens niet te versmaden als Ariodante! Ik vond haar tenminste geweldig in Giulio Cesare op de dvd uit Glyndebourne.

  • herman zei:

    wel heel, heel zuur….
    mensen geld terug willen zou dat moeten kunnen. Het concert wordt tenslotte van begin af geafficheerd met Joyce Didinato. Haar portret en haar naam sierde alle reclame, en niet de naam van Ariodante. Maar hoe treurig ook, Lemieux en Conolly maken er toch vast een memorabele avond van.

  • Leendert zei:

    Tja, die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Pech! Geld terug, vind ik weer zo’n typisch Nederlandse reactie. En dat, terwijl er voor een hele goeie vervanger is gezorgd. Ik had me erg verheugd op DiDonato, en nu verheug ik me op Connolly. En op Ariodante, want dat is een fantastisch werk. Ik ga zeker zitten genieten!

  • Basia Jaworski zei:

    Zangers zijn ook “maar” mensen en kunnen ziek worden. Daar kan noch de directie, noch de organisatie, noch de zangers zelf iets aan doen.
    Maar Connolly is ook fantastisch, hoor!

  • Leen Roetman zei:

    Ik geloof vast dat Connolly fantastisch is. Het gaat mij om het principe. Het concert is verkocht onder de naam van DiDonato en niet als een opera van Handel. Stel dat volgend jaar Anna Netrebko, Joseph Calleja, Rolando Villazón of Cecilia Bartoli ziek worden, denkt u dan ook “jammer, kan gebeuren, gelukkig is er een goede vervanger” ?

  • Basia Jaworski zei:

    @Leen – in geval van Calleja en Villazon gaat het om recitals en niet voor een complete opera. Dat is iets anders. MOchten ze ziek worden (en met Villazon weet je tegenwoordig nooit vantevoren) dan heb je recht op restitutie.
    Met Netrebko kan het ingewikkelder worden.
    Maria heeft het je heel goed uitgelegd.
    Maar goed – jij kan altijd proberen.

  • Els zei:

    Ook ik heb speciaal kaartjes gekocht omdat Joyce Didonato zou zingen in deze opera. Het is een enorme teleurstelling. Vanmorgen een brief ontvangen van De Doelen te Rotterdam over de vervanging voor Joyce. Zij moet wegens ziekte vier weken rust houden en heeft haar tournee moeten annuleren. Toch is De Doelen nog zo schappelijk dat mochten wij vanwege de wijziging dit concert niet willen bezoeken, wij d.m.v. een e-mail of telefoontje ons geld kunnen terugkrijgen. Daar ik een liefhebber ben, van de muziek van Handel en toch Ariodante wil horen, zal ik genoegen moeten nemen met Sarah Connolly. Ik heb haar nog niet eerder gehoord in concertzalen, dus wie weet…

  • Els zei:

    Zojuist een YouTube filmpje gevonden met Sarah Connoly:

    http://www.youtube.com/watch?v=CiXnjGirBFQ

  • Marketing & Communicatie de Doelen zei:

    Namens Concert- en congresgebouw de Doelen haak ik graag in op de discussie. De Doelen biedt wel de mogelijkheid om geld terug te krijgen. De reden daarvan is dat we ons realiseren dat een belangrijk element in het concert gewijzigd wordt. Hoewel kaartkopers er geen recht op hebben, denken we daarmee de bezoeker tegemoet te komen.
    En natuurlijk hopen we vooral dat de mensen er begrip voor opbrengen dat het een situatie van overmacht is en de vervanger een kans geven om er een fantastische avond van te maken. Evenals Leendert keken wij ook enorm uit naar DiDonato, en nu verheug verheugen we ons op Connolly!

    Bij deze alvast een mooi voorproefje van haar kunnen:

    http://www.youtube.com/watch?v=ACY03VwWmnA&feature=fvsr

    Met vriendelijke groet,

    Namens Concert- en congresgebouw de Doelen
    Melissa van Daalem
    campagneleider
    marketing en communicatie

  • Laura zei:

    Alle lof voor de Doelen. Van het Concertgebouw heb ik überhaupt nog geen bericht ontvangen dat er een castwijziging plaats zal vinden. Ik hoop dat ze daar niet te lang meer mee zullen wachten, want niet iedereen met kaartjes zal websites zoals deze of die van het concertgebouw zodanig volgen dat ze al op de hoogte zijn van deze wijziging. En het zou toch jammer zijn als de wijziging pas op de avond zelf wordt doorgegeven – dat schept naar mijn ervaring een gelaten sfeer van teleurstelling. En ik gun Sarah Connolly – een topvervangster – toch een publiek dat die teleurstelling achter zich heeft gelaten en zich verheugt op een mooie avond.

  • Leen Roetman zei:

    Goed om te horen dat ik als bezoeker de mogelijkheid heb om geld terug te krijgen.
    Ik zou er misschien geen punt van hebben gemaakt als ik deze opera 1997 niet eerder al live had gehoord olv Marc Minkowski in de Matinee op zaterdag (Concertgebouw) met een onvergetelijke Anne Sofie von Otter als Ariodante en Ewa Podles als Polinesso. Een de meest sprankelende en zinderende opera-uitvoeringen die ik ooit gehoord heb. Tijdens de grote aria Scherza infida raakte de zaal in een staat van ‘duende’.
    Misschien reden om juist weer te gaan!

  • Anton zei:

    Kom kom mensen, zeur niet zo en ga gewoon! Conolly heeft een paar schitterende recensies gekregen (zie classicstoday en zoek even naar haar naam), steeds een 10.10 waardering. Als H. zangeres behoort ze tot de top. Dus wie weet zijn we straks nog blij dat Joyce er niet is. Het kan maar net…

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.