Binnenkort

Komische Oper blikt terug tijdens festival

Een heel premièreseizoen in een krap een week, dat is waar het festival van de Komische Oper uit Berlijn op neerkomt. Tijdens het zesdaagse festijn, dat dinsdag 14 juli begint, voert het operahuis nog één keer al haar nieuwe producties van het afgelopen seizoen op.

Scène uit het Requiem van Mozart (foto: Monika Rittershaus).
Scène uit het Requiem van Mozart (foto: Monika Rittershaus).

Gelardeerd met muzikale en culinaire extra’s, presentaties en discussies brengt de Komische Oper – één van de drie operahuizen in Berlijn – van 14 juli tot en met 19 juli zes operaproducties: Requiem, Armida, La Traviata, Der Vetter aus Dingsda, Pique Dame en Hamlet.

In de eigen woorden van het operahuis representeren die producties ‘de esthetiek en het artistieke profiel van de Komische Oper Berlin’. Oftewel: in krap een week krijg je inzage in de complete staalkaart van het huis.

„Wat waren de onderwerpen waar we mee werkten dit seizoen? Hoe hebben we de wereld van muziektheater verrijkt? Op welke wijze heeft het ensemble van de Komische Oper zich ontwikkeld”, schrijft het huis ter inleiding.

Als er op voorhand al iets over te zeggen valt, is het dat het programma een bonte verzameling van niet-gangbare producties is. Neem het eerste werk (opdrachtwerk van het huis): het Requiem van Mozart, maar dan volledig geënsceneerd en aangevuld met de tekst ‘In der Schlangengrube. Sechs Lebenslinien’, van Armin Petras en Jan Kauenhowen.

De productie draait, uiteraard, rondom de dood. De auteurs van de aanvullende tekst hebben verschillende terminale patiënten in Berlijnse ziekenhuizen geïnterviewd om inspiratie op te doen. Het resultaat is een werk dat, in de woorden van de Komische Oper, gaat over ‘hoop en horror, angst en schuld’. De vier zangers van het requiem worden daarbij tegenover vier acteurs gesteld.

Het festival vervolgt met een omstreden productie van een nog veel omstredener regisseur: Armida in een regie van Calixto Bieito. „Het sekstheater van Bieito is bij de Komische Oper teruggekeerd”, schreef een recensent nadat de voorstelling in maart in première ging.

„Zo radicaal en ongeremd als het alleen maar in Berlijn mogelijk is”, schreef een ander. „Bieitos sekstheater was in iedere andere stad een schandaal, hier werd het bejubeld en begrepen.”

Bieito maakte van de vijfakter van Glück een fantasie. Een vrouwenfantasie, met daarom veel mannelijk naakt. En nog tal van andere schokkende beelden.

De enige echte klassieker in het rijtje Komische Oper-premières is La Traviata (op 16 juli), een productie die volgens de pers door de regie van Hans Neuenfels volledig op de kern van het stuk van Verdi gefocust is.

Hierin zingt Sinéad Mulhern de hoofdrol van Violetta Valéry. Timothy Richards is Alfredo, Aris Argiris vertolkt de rol van zijn vader Giorgio.

Bij het voorvoegsel ‘Komische’ zou je denken dat het operahuis vooral operette en andere lichte afgeleiden van opera brengt, maar in het festival is Der Vetter aus Dingsda het enige werk van dat soort. De operette is het grootste succes van de Duitse componist Eduard Kunneke en ging in 1921 in première.

De overige titels in de feestweek van de Komische Oper zijn Pique Dame van Tsjaikovsky en Hamlet, een nieuw werk van de componist Christian Jost, die zelf het origineel van Shakespeare omzette in een libretto.

Meer informatie: www.komische-oper-berlin.de. Place de l’Opera zal een deel van het festival bezoeken en verslag doen.

Vorig artikel

Popartiest schrijft eerste opera

Volgend artikel

Gloednieuw muziektheater bij Transparant

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.