Home » Binnenkort, Nieuws

Theaters tonen docu over Dessay’s Violetta

6 mei 2013 1 reactie

In de zomer van 2011 werkte sopraan Natalie Dessay met regisseur Jean-François Sivadier aan de rol van Violetta voor een productie van La Traviata op het festival van Aix-en-Provence. Documentairemaker Philippe Béziat maakte tijdens de repetities een film: Becoming Traviata. Vanaf 9 mei in diverse filmtheaters te zien.

Het festival van Aix-en-Provence vroeg regisseur Jean-François Sivadier de opera La Traviata van Verdi te ensceneren. Hij regisseerde eerder, in 2004, Madama Butterfly van Puccini voor de Opéra de Lille en in 2006 Wozzeck van Alban Berg. Hij creëerde samen met de zangeres die voor de hoofdrol van Violetta was gecast, Natalie Dessay, een voorstelling die indruk maakte.

Philippe Béziat volgde tot begin juli 2011 twee maanden lang ieder stadium van het creatieve proces, van de eerste stapjes in een oefenlokaal met alleen een piano tot aan de generale repetitie op het toneel met het London Symphony Orchestra onder leiding van Louis Langrée in de orkestbak. Sivadier wilde van Violetta, de tragische heldin van deze opera, een vrouw van vlees en bloed maken. De film houdt de verhaallijn van de opera aan, scène voor scène, bedrijf voor bedrijf.

Natalie Dessay maakte in Aix haar Europese roldebuut als Violetta. Ze zong de rol eerder in de Verenigde Staten en Japan, maar Aix-en-Provence had de Europese primeur. De recensies waren over het algemeen lovend, al was er vaak meer bewondering voor de dramatische kwaliteit van Dessay dan voor haar zang.

De recensent van Le Figaro hoorde ‘gaten’ in de stem van Dessay, maar vond haar vertolking aangrijpend, de New York Times oordeelde dat ze weliswaar vermoeid klonk, maar dat haar stem op momenten expressief was en haar acteren intens.

De documentaire Becoming Traviata draait vanaf donderdag 9 mei in 18 filmtheaters in Nederland.

De Nederlandse trailer:

door

1 reactie »

  • Gerrit Jan Fonk zei:

    Deze film is een aanrader. Hier en daar wat langdradig, maar interessant. Hier komt dwe emotie uit de tweede akte heel.wat beter over dan bij de Nederlandse Opera. En ze spelen de slotmaten compleet.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.