Binnenkort

West Side Story in de Grote Zaal

Een uitvoering van West Side Story in het Amsterdamse Concertgebouw, dat is één van de projecten in het kader van het 125-jarig jubileum van de muziektempel. Een cast van jong talent is geformeerd en deze week was die voor het eerst in de Grote Zaal.

Voor het eerst in de Grote Zaal
Voor het eerst in de Grote Zaal

De productie van een eigen voorstelling met jong talent besluit in december een jaar vol speciale activiteiten in het kader van het jubileum van het Concertgebouw. Begin dit jaar zijn audities gehouden en sinds juni werkt een groep zangers in de weekends in Utrecht aan hun rollen. Dansers en musici voor het 45-koppige orkest zullen na de zomer aanhaken. Op 3 en 4 december zijn de uitvoeringen van Leonard Bernsteins West Side Story, twee voor publiek en één speciale schoolvoorstelling.

De zomervakantie wordt benut om twee weken door te werken met de cast tijdens een ‘summer academy’. Het creatief team bestaat uit onder anderen regisseur Javier López Piñón, muzikaal leider Matthew Rowe en vocal coach Alexander Oliver. Afgelopen week konden de jonge zangers, na een repetitieperiode in Utrecht, voor het eerst de locatie bezoeken waar de voorstellingen gaan plaatsvinden: de Grote Zaal in Amsterdam.

Het is vrijdagochtend en de zangers uit de cast hebben net een paar uur kunnen wennen aan de Grote Zaal. De stoelen zijn weg, omdat een Steve Reich-concert van die avond geen zit- maar ligplaatsen vereist. De leden van twee rivaliserende jeugdbendes nemen bezit van het podium. Toch kijkt Concertgebouw-directeur Simon Reinink eerder tevreden dan verontrust. Met zijn telefoon maakt hij foto’s van zijn nieuwste initiatief om een jonger publiek aan de concertzaal te binden: Leonard Bernstein’s West Side Story door een cast van jongeren tussen de 16 en 26 jaar.

Reinink zegt over de productie: “We willen graag zo veel mogelijk mensen bij het Concertgebouw betrekken. Dit West Side Story-project maakt deel uit van ons participatie- en educatieprogramma. Een groot project, met zo veel mogelijk jongeren en met topprofessionals als begeleiders, dat was een droom voor ons jubileum. We kenden voorbeelden van vergelijkbare projecten in het buitenland. Onze corporate partner, Deutsche Bank, reageerde snel en welwillend op ons verzoek om steun.”

In de zaal staat Nancy Elia Gonzalez Cabrera. Ze zal de rol van Maria zingen in de schoolvoorstelling en is understudy voor de andere Maria. “Deze week kunnen we voor het eerst repeteren in deze zaal. Ik was hier weleens geweest als bezoeker van concerten, maar hier komen om te werken, dat is zo anders, dat is magie!”

West-Side-Story-ConcertgebouwDe jonge Mexicaanse gaat naar het vierde jaar van het Amsterdamse conservatorium en kreeg van haar collega-studenten de tip om te auditeren. “Ik heb natuurlijk overlegd met mijn docenten en die zeiden: doen! Het is een mooi begin van mijn carrière. Ik studeer opera en dit is iets tussen opera en musical in. De rol is vrij laag voor mijn stem, ik heb een hoge coloratuur-sopraan, en er zijn passages die aandacht vragen. In de balkonscène, het lied ‘Tonight’, daar moet je van spreken in één keer naar zingen, dat is lastig. Ik heb inmiddels geleerd dat je in dit repertoire de klinkers meer open moet zingen dan bij opera.”

Regisseur Javier López Piñón schudt heftig nee op de vraag of een voorstelling ensceneren in de Grote Zaal van het Concertgebouw lastig is. “Dit is onze eerste dag hier en ik vind het een feest! Natuurlijk is dit een bijzondere zaal. Het gebouw is, laat ik zeggen, nogal aanwezig en als ik één ding niet wil gaan doen is het dat wegmoffelen. Kijk, de wereld van de New Yorkse West Side is echt anders dan wat je in dit gebouw ziet. Ik ga vooral de mogelijkheden gebruiken.” Hij wijst op het podium en de ruimte daaromheen. “Zie je de grootste plus? Ik heb voor mijn regie de beschikking over minstens twaalf opkomst- en afloopmogelijkheden”.

De pauze is afgelopen. “Ik wil de Sharks en de Jets nu op het podium”, roept Piñón en richt zijn aandacht weer op de regie. Muzikaal leider Matthew Rowe neemt nog wat aantekeningen in de partituur door met één van de zangers.

Veel belangstelling van de aanwezige pers en tv-camera’s is er voor het duo dat in de eerste cast Tony en Maria gaat zingen. Ze zijn beiden het bewijs dat er weliswaar open is geauditeerd, maar dat de uitverkoren zangers bepaald niet van de straat zijn. Bastiaan Sparnaay, die Tony zingt, studeert binnenkort af bij Fontys Muziektheater in Tilburg. Laetitia Gerards, de Maria, kon afgelopen april de eerste prijs in haar leeftijdscategorie van het Prinses Christina Concours op haar naam schrijven. De Helmondse is net terug uit Italië waar ze mocht optreden voor de prinses die haar naam gaf aan het concours. Ze studeert sinds een jaar solo zang aan het Amsterdamse conservatorium.

Het duo zingt als voorproefje van wat er begin december gaat gebeuren het lied ‘Tonight’. In alle rommeligheid van een repetitiesituatie met veel mensen in een grote ruime ontstaat er ineens rust en vervoering. Hun optreden is veelbelovend en nog wat onwennig nemen ze van collega’s, medewerkers en pers het applaus. Het zal zeker niet hun laatste zijn in deze zaal.

Informatie over het project en de kaartverkoop voor de uitvoeringen op 3 en 4 december 2013 vindt u op de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

YouTube-portret: de zomerfestivals

Volgend artikel

DNO opent seizoen met Wagners Siegfried

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Dolf Weverink
    12 augustus 2013 at 18:40

    dag François,

    Ja, ik was ook onder de indruk van Leatitia en Bastiaan als Maria en Tony. Heel mooi gezongen, en het is pas augustus. Dat belooft wat! Leuk je gesproken te hebben in de mooiste zaal van het land (zonder stoelen, heel bijzonder!).

    Dolf Weverink, hoofdredacteur ZINGmagazine