BinnenkortNieuws

Reisopera opent met Tristan und Isolde

Na voor de zomer een voorproefje te hebben gegeven met OperaGala lanceert de vernieuwde Nationale Reisopera op 22 september zijn seizoen met een productie van Tristan und Isolde. De Wagner-opera is in negen theaters in het land te zien in een regie van Jakob Peters-Messer en onder directie van Antony Hermus.

Tristan und Isolde ReisoperaEr is veel gebeurd sinds de laatste grote productie van de Nationale Reisopera, Götterdämmerung in oktober 2012. Het gezelschap is volledig gereorganiseerd, er is een zangersensemble met jonge talenten in het leven geroepen en de huisstijl is vernieuwd.

Een jaar geleden markeerde een opera van Richard Wagner het einde van een tijdperk. Nu luidt een opera van Wagner een nieuw tijdperk in.

De nieuwe intendant Nicolas Mansfield heeft gekozen voor Tristan und Isolde, een werk dat wordt aangekondigd als ‘hét romantische muziekdrama van de negentiende eeuw’. Richard Wagner componeerde het tussen 1856 en 1859, maar de opera ging pas in 1865 in première. Wagner schreef zelf het libretto, dat hij grotendeels baseerde op een drama van Gottfried von Straßburg, die zijn werk weer baseerde op een oude Keltische legende.

Tristan und Isolde is één van de beroemdste opera’s van Wagner en de afsluitende ‘Liebestod’ van Isolde is één van de beroemdste operamonologen. Die monoloog wordt in de productie van de Reisopera vertolkt door Claudia Iten. Tegenover haar staat Robert Künzli als Tristan. Verder zingt Yorck Felix Speer de rol van König Marke en zijn in de overige rollen Sebastian Noack, Andrew Rees, Anne-Marie Owens en Tyler Clarke te horen.

Het Noord Nederlands Orkest tekent voor de begeleiding, het Nationaal Opera en Concert Koor (voortgekomen uit het opgeven Reisopera-koor) zingt de koorpartij. Op de bok staat de Nederlandse dirigent Antony Hermus. De Generalmusikdirektor van het Anhaltisches Theater in Dessau was eerder bij de Reisopera te horen in Un ballo in maschera (januari/februari 2010).

De Duitse regisseur Jakob Peters-Messer ensceneert de opera. Hij heeft er naar eigen zeggen “een tijdloos verhaal over liefde en dood, een mysteriespel over wat er van binnen speelt” van gemaakt.

Tristan und Isolde gaat op 22 september in première in het Wilminktheater in Enschede en wordt daar daarna nog driemaal opgevoerd. Vervolgens gaat de Reisopera tot en met 31 oktober op tournee langs acht steden.

Zie voor meer informatie de website van de Nationale Reisopera.

Hieronder de teaser van de productie:

Vorig artikel

Opera in de media: week 38

Volgend artikel

Twee jonge zangers over jonge zangers

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

13Reacties

  1. albert
    14 september 2013 at 08:46

    waarom zou ik in godsnaam nog naar de reisopera gaan vandaag de dag?
    nicholas mansfield heeft de kwaliteit van de zang de grond in laten storten, minstens de helft van het jonge ensemble bestaat uit suffe dozen als iris van wijnen en boerin karin strobos krijgt wederom een rol vanwege, ja vanwege wat? leuk hoor nederlandse zangers, maar niet als je inboet aan kwaliteit.
    vroeger stond de reisopera nog voor een degelijke kwaliteit, maar tegenwoordig wordt de johannes passion in de herhaling gedaan en wie weet wat voor nieuwe arrangementjes en minicomponistjes nog worden aangetrokken om het genre opera totaal de mist in te laten gaan.
    denk na mansfield, dat je minder geld hebt, betekent nog niet dat je de goede naam van de reisopera moet verkopen aan de duivel, ook al heb je dat al lang met je ziel gedaan.

  2. kersten
    14 september 2013 at 10:12

    Ik neem mijn petje af voor mensen die, in afwachting van beter weer, al hozend de boel boven water proberen te houden en roeien met de voorhandige riemen.
    Uw toon, @Albert, vind ik beneden peil.

  3. Judith
    14 september 2013 at 10:54

    @Albert – het zou u sieren als u met open vizier ten strijd ging.
    Vooralsnog beschouw ik uw reactie als PERSOONLIJKE RANCUNE!

    Hulde voor de heer Mansfield voor wat hij doet!

  4. 17 september 2013 at 00:10

    Hello Albert! Voel je geheel vrij al jouw suggesties aan mij te mailen info@reisopera.nl

  5. AJ
    17 september 2013 at 04:02

    De stem van Iris van Wijnen heeft mij juist naar het genre opera getrokken, boer Albert.
    Dank, Mansfield.

  6. 17 september 2013 at 06:36

    Hoe komt het toch dat liefhebbers van zoiets moois als opera hun “kritiek” toch vaak zo ongelooflijk lelijk brengen? Blijkbaar is het genre zó heilig, dat de eerste de beste fanaticus zich het recht toe-eigent de brandstapel op te stoken… De klaarblijkelijke noodzaak van de regel “Operaliefhebber: wees aardig tegen elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp” spreekt helaas boekdelen.

  7. Kees
    17 september 2013 at 06:45

    Geachte heer Albert,

    Het spijt ons zeer dat we uw inspirerende persoon moeten missen. De lege stoel zal als een brandvlek het Wilminktheater ontsieren. Legt u alstublieft nog even uit wie u met de duivel bedoelt. Die ken ik namelijk niet.

    Met nederige groet!

  8. Fenna Ograjensek
    17 september 2013 at 08:17

    Hoe makkelijk is het toch om anoniem op de digitale spreekstoel te gaan zitten. Kritiek is prima, maar kan dat ook op fatsoenlijke manier met respect voor het werk dat de uitvoerders hebben geleverd? Met naam en achternaam…anders komt het wel erg zwak over, beste Albert…

  9. 17 september 2013 at 08:59

    Ik weet toch even niet wat ik lees. Ene Albert die anoniem met modder gooit naar Nicolas, Iris en Karin. Wat een slapjanus! Zelf ben ik erg gelukkig met de herrezen Reisopera en verheug ik me op het komende seizoen.

  10. Wilko Jordens
    17 september 2013 at 09:29

    Tsja, op FB verschijnen de laatste tijd meer aanvallen op mensen uit de operawereld die ongefundeerd zijn en waarvan het taalgebruik beneden peil is.
    Kritiek graag beschaafd en onderbouwd en niet via FB.

  11. Robert
    17 september 2013 at 10:58

    @Albert: ongeacht je mening over al dan niet vocale kwaliteit beledig je mensen die je niet kent op persoonlijk niveau met je uiterst ononderbouwde ‘kritiek’. Niet alleen laag maar vooral ook ondoordacht, hoe haal je het in je botte hoofd.

  12. Peter Boes
    17 september 2013 at 15:22

    Wellicht kan dhr Albert zijn opgekropte emoties zelf vertalen naar een opera..

    Nicolas, wat betreft dit seizoen, less is certainly more!! toi toi toi

  13. Kika de Boer
    17 september 2013 at 17:55

    🙂 Albert….
    Ik kan je goed begrijpen.

    @ heer vd Werf, de leiders van de operawereld zijn alles behalve aardig voor elkaar en de mensen die met ze moeten werken…
    Wat ze zaaien zullen ze oogsten…
    Niks tegen Iris en Karin overigens…