AchtergrondBinnenkort

Olivia Vermeulen zingt Almirena: ‘Lucky me!’

De Nederlandse mezzosopraan Olivia Vermeulen staat donderdag en vrijdag in Amsterdam en Den Haag als Almirena in Händels opera Rinaldo. Ze treedt op met de Lautten Compagney, een barokensemble uit haar woonplaats Berlijn. “Rinaldo telt een paar highlights uit de klassieke muziek, zoals ‘Lascia ch’io pianga’, die ik – lucky me – mag zingen.”

Olivia Vermeulen.
Olivia Vermeulen.

Olivia Vermeulen zal bij de doorsnee operabezoeker in Nederland niet zo bekend zijn. Ze groeide op in de omgeving van Arnhem en kreeg al op jonge leeftijd van haar zanglerares Caren van Oijen de tip om aan het conservatorium van Berlijn te gaan studeren. Daar duurde de studie langer en waren er meer mogelijkheden om verder te komen.

Vermeulen luisterde naar de raad, vertrok naar Berlijn en is sindsdien blijven hangen in de Duitse hoofdstad. Inmiddels woont ze er alweer tien jaar en heeft ze er een gezin (een regisseur als vriend en een dochtertje van anderhalf). “Het is een hele interessante stad”, vertelt ze. “Met drie operahuizen is het een plek waar veel gebeurt.”

Hoewel Vermeulen flink ingeburgerd is in Duitsland – om de haverklap zegt ze: “hoe zeg je dat in het Nederlands?” – heeft ze flink heimwee naar haar thuisland. Gelukkig is ze de afgelopen twee, drie jaar vaker uitgenodigd om in eigen land te komen zingen. Zo stond ze diverse malen in het Concertgebouw en de NTR ZaterdagMatinee en maakte ze eerder dit jaar haar debuut bij De Nederlandse Opera in L’amour des trois oranges (als Sméraldine).

Nederlandse optredens of niet: aan haar cv is duidelijk af te lezen dat Vermeulen flink aan de weg timmert. Begin volgend jaar verschijnt waarschijnlijk haar eerste solo-cd bij Sony, opgenomen met de Lautten Compagney – dezelfde barokformatie waarmee ze Rinaldo komt uitvoeren.

Dat het haar zo voor de wind gaat, is voor een groot deel aan geluk te danken, denkt Vermeulen. “Je bent op het juiste moment op de juiste plek, zo gaat het vaak. Maar ik denk ook dat mijn doorzettingsvermogen ermee te maken heeft. Ik ben wel van het doordrammen, zo probeer ik op mijn manier verder te komen op mijn weg.”

Magisch

Vermeulen werkt al een paar jaar samen met de Lautten Compagney. “Het is een ensemble dat breed georiënteerd is”, vertelt ze. “Natuurlijk spelen ze op authentieke instrumenten, maar ze zijn ook bezig met wat er nog meer te ontdekken is. Zo hebben ze op een recente cd de muziek van Philip Glass met de vroege barok gecombineerd. Het is een nieuwsgierig ensemble, heel leuk.”

De rol van Almirena in Händels Rinaldo voerde Vermeulen al een paar keer op met de Compagney. Ze vindt het een heerlijke opera. “Almirena heeft natuurlijk de bekendste aria, ‘Lascia ch’io pianga’, maar ook Rinaldo heeft zúlke mooie aria’s te zingen.”

“Het verhaal is een beetje als alle verhalen in barokopera’s”, vervolgt de mezzo. “Het gaat over oorlog, liefde en intriges en er is een magisch aspect. Dat zijn componenten die de basis voor bijna alle barokke operalibretti vormen. Het is dan vooral de muziek die zo’n werk uniek maakt, en spannend. In het geval van Rinaldo heeft Händel simpelweg zulke mooie aria’s geschreven.”

Pauzes

De twee concertante opvoeringen in Nederland zullen beslist niet de laatste keren zijn dat Vermeulen in Rinaldo zingt. Zo gaat de Lautten Compagney volgend jaar naar de Händel-festspiele in Karlsruhe, waar de opera in samenwerking met een bekend marionettentheater uit Italië opgevoerd zal worden.

Olivia Vermeulen: "Ik ben wel van het doordrammen, zo probeer ik op mijn manier verder te komen op mijn weg."
Olivia Vermeulen: “Ik ben wel van het doordrammen, zo probeer ik op mijn manier verder te komen op mijn weg.”

Eerst duikt de mezzosopraan echter in de sprookjeswereld van Humperdinck, in een concert van de Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz in het zuiden van Duitsland. Om zich niet lang daarna op het Weihnachtsoratorium van Bach te storten, in een topuitvoering in de Philharmonie am Gasteig in München. Tussendoor heeft Vermeulen bovendien de nodige afspraken staan voor een nieuwe opname die ze van plan is te maken.

Het vergt de nodige flexibiliteit om zo’n leven te combineren met een dochtertje, maar Vermeulen zou het voor geen goud willen missen. “Ik ben weliswaar veel weg, maar ik las ook pauzes in, en dan ben ik een paar weken lang thuis. Ik kan het me ook gewoon niet voorstellen dat ik om negen uur ’s morgens naar kantoor zou gaan. Wat ik nu doe, is veel leuker en past veel meer bij mij. Ik ben eigenlijk wel blij met mijn leven.”

Rinaldo van Händel wordt op donderdag 28 november om 19.30 uur opgevoerd in de Grote Zaal van het Concertgebouw en op vrijdag 29 november om 20.15 uur in de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag.

Vorig artikel

Barrie Kosky scoort nieuw succes in Berlijn

Volgend artikel

Onbekend, onbemind: Sesostri

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. giosue
    30 november 2013 at 01:04

    wat een wonderschoon concer in den haag. Complimenti. Olivia Bravissima!!