AchtergrondBinnenkort

De hoogtepunten van 2014 in ogenschouw

2014 wordt een Strauss-jaar: de Duitse componist werd 150 jaar geleden geboren. Maar er is meer te beleven op de concert- en operapodia. Place de l’Opera verzamelde bekende en nog onbekende hoogtepunten voor de komende tijd in een vooruitblik op het net begonnen jaar.

Richard Strauss.
Richard Strauss.

Het Wagner-, Verdi-, en Britten-jaar 2013 is afgelopen en sinds een week leeft de wereld in het jaar 2014. Dat zal onder meer in het teken staan van Richard Strauss. Maar het is ook driehonderd jaar geleden, op 2 juli, dat Christoph Willibald Ritter von Gluck werd geboren. Natuurlijk, negentig jaar geleden overleed Puccini, maar dat geeft pas over 10 jaar reden voor meer dan gemiddelde aandacht.

Bij De Nederlandse Opera is er de komende maanden een Strauss-opera geprogrammeerd. Arabella, uit 1933, markeert de terugkeer naar het operapodium van Charlotte Margiono. De productie, waarin verder namen staan als Alfred Reiter en Annette Dasch, gaat op 11 april in première in Amsterdam.

In De Munt in Brussel is er aandacht voor Gluck, maar in het ‘diptiek’ Wenen-Brussel van regisseur Romeo Castellucci krijgt Brussel de Berlioz-kant en Wenen de Gluck-kant van het project. Castellucci verbindt twee opera’s over Orfeo en Euridice door ze in twee steden binnen één concept uit te voeren. De Brusselse versie van de double bill (de Berlioz-opera) gaat op 17 juni in De Munt in première.

De grote operahuizen in Nederland hebben verder geen Gluck of Strauss geprogrammeerd voor de eerste helft van 2014. Bij De Nederlandse Opera, die vanaf die dag De Nationale Opera zal heten, zal op 17 februari het programma voor het tweede deel van 2014 worden gepresenteerd. De Nationale Reisopera, die dan als Nederlandse Reisopera verder gaat, heeft al officieus onthuld dat in het seizoen 2014/2015 de opera Orfeo ed Euridice van Gluck op de planning staat.

In de programma’s van de Nederlandse orkesten en concertzalen zit hier en daar wat Strauss, maar dat is ook zo als het geen Strauss-jaar is. Vrijwel helemaal Strauss-vocaal is het Zondagochtend Concert van 6 april 2014, in het Amsterdamse Concertgebouw. Daar begeleidt het Radio Filharmonisch Orkest sopraan Adrianne Pieczonka in een serie orkestliederen van Strauss.

Festivals

De komende tijd zullen de complete programma’s worden gepresenteerd voor festivals als Operadagen Rotterdam, het Grachtenfestival Amsterdam en het Delft Chamber Music Festival, dat op 25 juli begint.

In Rotterdam start op 17 mei de Operadagen 2014. Er zijn al een paar producties bekend. Van den Vos Reynaerde is de inspiratiebron voor een voorstelling “die een licht werpt op de mens als fundamenteel angstig, twijfelend wezen”, zo zeggen de makers. Acteur Josse De Pauw schrijft de teksten, de Vlaamse actrice Viviane De Muynck zal onder andere op het podium staan.

Een coproductie van Operadagen Rotterdam met onder meer De Munt in Brussel is de voorstelling Arthur, de semi-opera van Henry Purcell. Hij zal na Brussel op 21 en 22 mei in de Rotterdamse Schouwburg te zien zijn. In de hoofdrollen zingen onder anderen tenor Reinoud van Mechelen en sopraan Claron McFadden. Paul Koek, van de Veenfabriek, regisseert, B’Rock en Capella Amsterdam verzorgen de muziek. Beide voorstellingen zijn producties van Muziektheater Transparant uit Antwerpen.

Opera Spanga viert in de zomer dat het jaarlijkse Friese evenement 25 jaar bestaat. Er is vorig jaar een nieuwe operafilm, Gianni Schicchi, aangekondigd. Wat de jubileumproductie wordt, is nog geheim, maar Opera Spanga belooft een ‘bijzondere’ voorstelling in de komende zomer.

Muziekzomer

NJO, de Nederlandse Orkest- en Ensemble-Academie, organiseert ieder jaar de NJO Muziekzomer, waarbij de studieprogramma’s van de Summer Academy worden uitgevoerd voor publiek. De werken die tijdens de Summer Academy 2014 op de lessenaars staan, zijn inmiddels bekend. Robert Zuidam is dit jaar ‘composer in residence’. Er zal worden gestudeerd op vocale werken als Die stumme Serenade van Korngold en Phaedra van Benjamin Britten. Florieke Beelen, komende week te zien in Così fan tutte in Den Haag, zal het werk van Britten uitvoeren bij het NJO String Orchestra.

Componist Rob Zuidam (foto: Karoly Effenberger).
Componist Rob Zuidam (foto: Karoly Effenberger).

Van Robert Zuidam staat ook zijn werk voor sopraan en instrumentaal ensemble op het programma, Canciones del Alma. Het wordt uitgevoerd door het kamerorkest van het NJO onder leiding van Antony Hermus. Informatie over welke concerten waar worden gegeven komt later in het jaar beschikbaar.

De programma’s van het najaar, als seizoen 2014/2015 begint, zijn nog niet officieel bekend, maar gefluisterd wordt dat Opera Zuid aan het begin van het komende seizoen met een bekende operette komt en de – dan – Nederlandse Reisopera de ‘zwarte operette’ Sweeney Todd van Stephen Sondheim presenteert. Die voorstelling zal worden geregisseerd door Marcel Sijm. In de hoofdrollen zijn bariton Dale Duesing, cabaretière Sanne Wallis de Vries en tenor Mark Omvlee te zien. Sweeney Todd gaat op 5 september in première.

Bezoekende zangers

Tot slot valt er nog uit te zien naar bezoekende zangers. Thomas Hampson bijvoorbeeld, die met ‘ons’ Amsterdam Sinfonietta een Europese tournee doet vanaf 25 januari. Het Amsterdamse orkest is nu nog op reis door Nederland met popgroep De Dijk. Dijk-zanger Huub van der Lubbe zingt net als de befaamde Amerikaans bariton werk van Schubert. En waar Van der Lubbe voor het eerst Schubert zingt, zal Hampson voor het eerst Brahms op het podium brengen, namelijk diens Vier ernste Gesänge. De tour, die eindigt in Lissabon, doet op 28 januari het Concertgebouw aan.

Dmitri Hvorostovsky (foto: Pasha Antonov).
Dmitri Hvorostovsky (foto: Pasha Antonov).

De Rus Dmitri Hvorostovsky reist met pianist Ivari Ilja door Europa met een programma vol liederen van onder anderen Rachmaninow, Moussorgski en Liszt. Nederland zit niet in het schema, maar hij komt wel in de buurt: op 20 januari in Parijs, op 9 februari in de Tonhalle van Düsseldorf en op 3 maart in De Munt in Brussel. De Rus blijft in West-Europa voor een serie La Traviata in Londen. De losse verkoop van die kaarten begint op 14 januari.

Er valt, ook als Thomas Hampson er niet zingt, van alles te beleven in het Amsterdamse Concertgebouw. Een hele rij vocalisten is de komende maanden te bewonderen, waaronder Karina Gauvin (27 januari), Philippe Jaroussky (19 januari), Deirdre Angenent (27 januari), Petra Lang (22 februari), Barbara Hannigan (1 maart), Elizabeth Watts (25 maart), Elīna Garanča (6 mei) en Mark Padmore (13 mei).

Vorig artikel

Floris Visser over Wingrave en Trionfo

Volgend artikel

Subsidiebesluit Holland Opera heroverwogen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. Remko
    8 januari 2014 at 22:14

    Annette Dasch heeft inmiddels afgezegd als Arabella. Jacquelyn Wagner neemt de rol over.

  2. kersten
    9 januari 2014 at 17:51

    Gezien Jacquelyns door mij zo gewaardeerde romige Arabella-stemgeluid in de Te Kanawa-trant, is deze rolovername – met alle respect voor de luisterrijke Dasch – mij niet onwelgevallig.

  3. Jheronymus
    11 januari 2014 at 02:03

    Interessante keuze, leuk de aandacht voor de zomer en de festivals (waar is het Holland Festival?), maar ik mis toch wel een heleboel bijzondere zaken die horen in een rijtje hoogtepunten: bijvoorbeeld de Falstaff met Gatti en KCO (DNO) in juni, de wereldpremière van Laika in de Stadsschouwburg, Rusalka en Artaserse (mei) in de matinee in het Concertgebouw en niet te vergeten de Ring in Amsterdam. Die mag dan een reprise zijn, maar het is een uitzonderlijk productie, die terecht de kwalificatie “historisch” draagt.
    En valt er nog helemaal niks te zeggen over het tweede deel van het seizoen? 2014 duurt 12 maanden. Er is toch al vast iets bekend.

  4. Remko
    28 maart 2014 at 10:50

    Pieczonka zingt helaas niet in het Concertgebouw op 6 april. Meagan Miller neemt haar programma over. Toch raar dat je daar als kaartjeskoper niet even netjes van op de hoogte wordt gesteld.

    Voordeel: 6 april is ’s middags de laatste Lady Macbeth in Antwerpen, die ga ik nu nog een keer zien.