BinnenkortBuitenland

Seizoen Semperoper Dresden 2014/2015

Met de belofte “het Strauss-jaar gaat verder!” opent de Semperoper in Dresden zijn aankondiging voor het nieuwe seizoen 2014/2015. Het operahuis, dat volgend voorjaar ook het dertigjarig bestaan van zijn herbouwde theater viert, heeft in november 2014 een compleet Strauss-festival op de planning staan.

Programmabrochure Semperoper 2014/2015
Programmabrochure Semperoper 2014/2015

In de ruim 300 voorstellingen is er heel wat meer dan alleen de muziek van Strauss te horen in Dresden, maar de “Richard-Strauss-Tagen”, van 6 tot 23 november 2014, vormen het hart van de programmering in het komende najaar.

De Semperoper brengt een nieuwe enscenering op de planken van Arabella, door regisseur Florentine Klepper. De productie is een samenwerking met de Osterfestspiele in Salzburg, waar deze Arabella al in april te zien zal zijn. In Salzburg en Dresden – waar vrijwel dezelfde cast staat – is Thomas Hampson te horen in de rol van Mandryka. Sopraan Renée Fleming, in de programmabrochure van de Semperoper aangeduid als “vokales Weltwunder”, zingt de titelrol.

De aan Strauss gewijde novembermaand is verder gevuld met hernemingen van zijn opera Capriccio, die net als Arabella onder muzikale leiding staat van Christian Thielemann. Ook daaraan werkt Renée Fleming mee. Verder zullen Daphne, Elektra en Der Rosenkavalier te zien zijn. Ook in die laatste productie staat Thielemann op de bok en zijn onder anderen Anja Harteros en Sophie Koch de solisten.

Hoe Der Rosenkavalier er ‘op locatie’ – zoals het slot Schönbrunn – uitziet, blijkt in de film Der Rosenkavalier, die men eenmalig vertoont. Het is een stomme rolprent uit 1926 van Robert Wiene die in Wenen werd gedraaid en waar nu live muziek onder wordt gespeeld.

Als hommage aan Richard Strauss treedt ook het ballet van de Semperoper aan in een speciale voorstelling, Legenden. Naast twee concerten van de Staatskapelle Dresden is er dan ook nog een liedrecital waarin de liederen van Strauss worden verklankt, met bariton Thomas Hamspon, begeleid door Wolfram Rieger aan de piano. Ook Anja Harteros geeft een recital met onder meer liederen van Strauss.

Jubileum restauratie

De Semperoper viert in 2015 dat het huidige gebouw na een grote restauratie in 1985 heropend werd. Der Freischütz van Carl Maria von Weber was toen de eerste voorstelling en daarom staat die opera nu opnieuw op het programma. Axel Köhler maakt een nieuwe regie van het werk van Weber, waarbij de Staatskapelle Dresden zal begeleiden onder de eigen chef-dirigent Christian Thielemann.

Komend seizoen zijn er nieuwe producties te zien van regisseurs als Alex Ollé (van La fura dels Baus), die Pelléas et Mélisande van Debussy zal ensceneren. Met het regiedebuut aan de Semperoper van Jetske Mijnssen is het Nederlandse aandeel in het komende seizoen meteen uitputtend benoemd. Mijnssen, die eerder bij Opera Zuid regisseerde en in verschillende Duitse operahuizen werkte, komt met een nieuwe regie van Königskindern van Engelbert Humperdinck.

Ook Het sluwe vosje van Janácek krijgt een nieuwe vorm door regisseur Frank Hilbirch. De lopende Da Ponte-cyclus van de Semperoper wordt vervolgd met Le nozze di Figaro, dat door Johannes Erath wordt geregisseerd en muzikaal wordt geleid door Omer Meir Wellber.

Naast de nieuwe producties zijn er hernemingen van opera’s als La Bohème, Carmen, Il barbiere di Siviglia, Tannhäuser en Orlando.

De kaartverkoop voor het nieuwe seizoen start op vrijdag 28 maart, al is een aantal Strauss-opera’s nu al uitverkocht. Alle informatie vindt u op de website van de Semperoper.

Vorig artikel

Nieuwe cd Flórez is om te koesteren

Volgend artikel

Wende zingt Tarenskeens Winterreise

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Loesje
    25 maart 2014 at 22:14

    Fleming en Hampson in Arabella, wat een schitterend duo.
    Naar aanleiding van de komende uitvoeringen in Salzburg werd Hampson bevraagd over zijn visie op de rol van Mandryka en zijn ervaringen tot nu toe met deze rol. Een zeer boeiend interview:
    http://www.osterfestspiele-salzburg.at/en/interview_thomas_hampson_john_allison_cont