Home » Binnenkort, Buitenlands nieuws, Nieuws

Donizetti-koningin Maria Stuarda in Luik

Luik15 mei 2014 1 reactie

Uit de serie Tudor-koninginnen die Gaetano Donizetti van operamuziek voorzag, voert de Opéra Royal de Wallonie in Luik vanaf 16 mei Maria Stuarda op. Martine Reyners zingt de koningin, met Aldo Sisillo voor haar op de bok en Francesco Esposito achter de coulissen als regisseur.

Gaetano Donizetti (foto: 1797-1848).

Gaetano Donizetti (foto: 1797-1848).

Met Anna Bolena, Maria Stuarda en Roberto Devereux componeerde belcanto-componist Gaetano Donizetti een kleine ‘cyclus’ rond de Tudor-periode in de Engelse geschiedenis, vaak de ‘koninginnenopera’s’ of de ‘Tudor-opera’s’ genoemd.

Maria Stuarda ging op 30 december 1835 in de Scala in Milaan in wereldpremière. Die voorstelling was bepaald niet geslaagd, waarna de opera meer dan een eeuw lang een moeizame opvoeringsgeschiedenis doormaakte. Pas sinds de tweede helft van de twintigste eeuw begint het werk langzaamaan in trek te raken.

Het operahuis in Luik draagt bij aan deze groeiende aandacht met vijf voorstellingen van een Stuarda-productie die een tijd geleden in samenwerking met de operahuizen van Rome en Bergamo tot stand kwam. De enscenering is van de hand van Francesco Esposito.

Onder leiding van de Napolitaanse dirigent Aldo Sisillo zingt de Belgische sopraan Martine Reyners de titelrol. Zij debuteert bij de Opéra Royal de Wallonie. Elisa Barbera, tevens debutante, zingt de partij van Elisabetta en Pietro Picone zingt Roberto. Roger Joakim is Talbot en Ivan Thirion vertolkt Cecil. Laura Balidemaj tot slot zingt Anna Kennedy.

Maria Stuarda is op 16, 18, 20, 22 en 24 mei te zien in Luik. Zie voor meer informatie de website van de Opéra Royal de Wallonie.

door

1 reactie »

  • Pieter K. de Haan zei:

    Zelden heb ik het Théâtre Royal te Luik zo teleurgesteld verlaten als na deze “Maria Stuarda”. De enscenering was, zoals veelal in Luik, vrij traditioneel, maar ook statisch, wat misschien meer aan de componist en de librettist dan aan de regisseur moet worden geweten. Koor, orkest en dirigent Aldo Sisillo voldeden zeer wel, maar de solisten…..Daarvoor had men, wellicht om budgettaire redenen, een blik zangers van de 2e of 3e garnituur opengetrokken en dat is voor deze opera dodelijk. De ene helft, Elisa Barbero (Elisabetta), Laura Balidemaj (Anna) en Yvan Thirion (Cecil), die tussen de bedrijven door overigens ook nog deelnam aan het Koningin Elisabeth Concours in Brussel en het daar tot de halve finale heeft geschopt, voldeed min of meer, de andere, Martine Reyners (Maria), Pietro Picone (Leicester) en Roger Joakim (Talbot) was een paar maten te klein. Ondanks dit alles was de bijval van het publiek groot!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.