AchtergrondBinnenkort

De agenda van: Lawrence Brownlee

Het is nog volop vakantie, maar seizoen 2014/2015 kondigt zich alweer aan. De komende weken duiken we geregeld in de agenda van bekende namen, om u alvast een blik te gunnen op hun plannen en projecten. Deze keer: tenor Lawrence Brownlee.

Lawrence Brownlee (foto: Marty Umans).
Lawrence Brownlee (foto: Marty Umans).

Lawrence Brownlee werd geboren in de Verenigde Staten, in Youngstown, Ohio, en kwam na een muziekstudie aan de universiteit van Indiana in de operawereld terecht. Hij was lid van het Young Artist Program van de Seattle Opera en maakte zijn debuut als graaf Almaviva in De barbier van Sevilla bij de opera van Virginia. Op weg naar dat debuut eindigde hij als winnaar bij de National Council Auditions van de Metropolitan Opera, een prijs die in het verleden gewonnen werd door sterren als Renée Fleming, Deborah Voigt en Thomas Hampson.

Zijn debuut in de Scala was in 2002 en in 2005 was Brownlee voor het eerst in Londen te zien op het podium van Covent Garden. Later volgden Duitsland, Frankrijk en Nederland. In ons land zong hij in april 2012 de rol van Narciso in Il turco in Italia bij De Nationale Opera. Toen Place de l’Opera de tenor in 2010 in New York sprak (lees het interview), stond dat engagement voorzichtig op de planning.

Op de dag dat dit artikel geplaatst wordt, zit Brownlee mogelijk in een vliegtuig naar huis, na een serie voorstellingen van Il turco in Italia in Aix-en-Provence. Hij zong daar, net als in Amsterdam, naast sopraan Olga Peretyatko. Onder een andere regisseur, maar met een stem die “de oren op steeltjes zette”, zo schreef de recensent van De Telegraaf over zijn Amsterdamse debuut.

Als Lawrence Brownlee in het vliegtuig zijn agenda raadpleegt, ziet hij dat er op 9 augustus alweer een Europees optreden gepland staat. In een concertante I puritani zingt hij de rol van Lord Arturo Talbo, tijdens het Tivoli Festival in Kopenhagen.

Zijn voornemen om naast Bellini ook Mozart op zijn repertoire te nemen, blijkt gerealiseerd. De tenor is in Seattle, waar hij eerder in het jongtalentprogramma zat, te horen als Don Ottavio in Don Giovanni.

Bij de Metropolitan Opera in New York staat een rol op stapel in Il barbiere di Siviglia. Zijn optreden daar op 22 november is ook in Nederland te zien. De Met heeft voor de Live in HD-serie de opera The Death of Klinghoffer vervangen door deze Barbier. En zo haalt de stem van Brownlee onvoorzien ook Nederland weer eens.

De zanger pendelt dit seizoen geregeld tussen de continenten. Na de serie in New York wordt het Rossini in Zürich. Het Zwitserse operahuis heeft rond de feestdagen La Cenerentola op het programma staan. Brownlee zingt er Don Ramiro, naast onder anderen Cecilia Bartoli.

Hieronder Brownlee in een Cenerentola uit 2009:

Erna gaat het snel naar Texas voor een recital, waarna de Bayerische Staatsoper op zijn vocale kwaliteiten rekent in Mozarts Così fan tutte. Jérémie Rohrer dirigeert die productie, waarin Brownlee optreedt als Ferrando en Sonya Yoncheva de rol van Fiordiligi zingt.

Opnieuw vliegt Brownlee transatlantisch heen en weer, om eind maart 2015 in Baden-Baden aan te komen voor Der Rosenkavalier, een productie vol beroemde dames als Anja Harteros, Anna Prohaska en Magdalena Kožená. Dus dan is de dirigent Sir Simon Rattle. De rol van Brownlee als Italiaanse tenor is niet groot, maar veel jonge tenoren begonnen er hun loopbaan mee, zoals Luciano Pavarotti indertijd in Salzburg.

In Pittsburgh, Pennsylvania eindigt het seizoen bijna voor Lawrence Brownlee. Hij zingt er in mei 2015 Tonio in La fille du régiment van Donizetti.

Hieronder de aria ‘Ah, mes amis’ uit La fille du régiment, opgenomen tijdens een recital in Londen:

Echt bijzonder wordt het daarna, als de zwarte zanger een zeldzame ‘zwarte’ rol zingt in de wereldpremière van een kameropera over jazzlegende Charlie Parker. Brownlee zingt de titelrol in het verhaal van de musicus die, ergens tussen leven en dood, zijn laatste stuk componeert.

Bariton Will Liverman zal optreden als die andere grote jazzmusicius, Dizzy Gillespie. De nieuwe opera, Charlie Parker’s Yardbird, situeerden componist Daniel Schnyder en librettist Bridgette Wimberley in de New Yorkse jazzclub Birdland. De voorstelling wordt in juni 2015 gespeeld in het Kimmel Center in Philadelphia.

In het interview uit 2010 zei Brownlee over zijn succes als zwarte zanger: “Ik ben een uitzondering ja. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met een zwarte sopraan gezongen. Mijn tegenspeelster is altijd een blanke vrouw.” Met de rol van Charlie Parker is die omissie opgelost: zijn tegenspeelster in de Afro-Amerikaanse Angela Brown.

Zie voor alle details over de agenda van Lawrence Brownlee zijn persoonlijke website.

Vorig artikel

Portret van 'alleseter' Peter Bording

Volgend artikel

Opera in de media: week 31

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.