Home » Achtergrond, Binnenkort, Featured

De agenda van: Elīna Garanča

28 augustus 2014 Geen reacties

Het is nog vakantie, maar seizoen 2014/2015 kondigt zich alweer aan. De komende weken duiken we geregeld in de agenda van bekende namen, om u alvast een blik te gunnen op hun plannen en projecten. Deze keer: Elīna Garanča.

Elīna Garanča (foto: Karina Schwarz / DG).

Elīna Garanča (foto: Karina Schwarz / DG).

Elīna Garanča behoeft geen uitleg. De Letse mezzosopraan, dochter van een koordirigent en een zangeres/zanglerares, had binnen een paar jaar na haar afstuderen aan de muziekacademie van Riga haar naam al gevestigd. Ze was finalist in de Cardiff Singer of the World Competition, bracht haar eerste cd uit, kreeg hoofdrollen bij de Wiener Staatsoper en was een hit op de Salzburger Festspiele.

Op datzelfde Oostenrijkse zomerfestival maakte de mezzosopraan vorige week haar operacomeback, na meer dan een halfjaar afwezig te zijn geweest vanwege de geboorte van haar tweede dochter. Ze gaf al wel weer concerten en recitals, waaronder in Amsterdam op 6 mei, maar een volledige opera zong ze nog niet dit jaar. In Salzburg vertolkte ze de rol van Leonor in Donizetti’s La favorite en kreeg daar, als vanouds, lovende reacties op.

Met de Donizetti-productie heeft Garanča zich opgewarmd voor weer een goed gevuld seizoen, waarin de concerten overheersen, maar toch ook een paar operaproducties op de planning staan.

Garanča zingt na een rustige septembermaand in oktober tweemaal de altrol in het requiem van Verdi bij het Teatro alla Scala in Milaan, onder leiding van Riccardo Chailly, de toekomstige muzikaal directeur van het operahuis. De concerten worden opgedragen aan de in januari overleden maestro Claudio Abbado. Andere solisten zijn Anja Harteros, Jonas Kaufmann en Ildebrando d’Arcangelo.

Verdi’s requiem is niet onbekend voor Garanča. Met bijna dezelfde cast als die in de Scala in oktober zette ze het werk vorig jaar op cd, toen onder leiding van Daniel Barenboim. Hieronder een fragment:

Na het requiem blijft Garanča in spirituele sferen. Samen met haar echtgenoot, de dirigent Karel Mark Chichon, maakt ze een uitgebreide tournee onder de titel Meditation. Ze zingt daarbij aria’s van onder anderen Verdi, Mascagni en Donizetti. De tournee voert het echtpaar langs Graz, Wenen, Londen, Hamburg, Bremen, Frankfurt, Nürnberg, München en Essen.

In november keert de mezzosopraan terug in het Concertgebouw, waar ze op 12, 13 en 14 november optreedt in een Frans programma van het Koninklijk Concertgebouworkest, geleid door Robin Ticciati. Ze zingt de solocantate La mort de Cléopâtre van Hector Berlioz. Met dat programma toert ze later in november ook nog naar Brussel, Luzern en Wenen.

Tegen het einde van het jaar staan er weer twee operaproducties voor Garanča op het programma. Eerst zingt ze in Baden-Baden en Genève de rol van Romeo in I Capuleti e i Montecchi van Bellini, gedirigeerd door Chichon, en vervolgens zingt ze driemaal Octavian in Der Rosenkavalier bij de Deutsche Oper Berlin. In die productie, in een regie van Götz Friedrich, staat ze tegenover Michaela Kaune als Marschallin en Elena Tsallagova als Sophie.

Het nieuwe jaar staat voor Garanča in het teken van haar bekendste operarol: Carmen in de gelijknamige opera van Bizet. In februari en begin maart zingt ze de partij acht keer bij de Metropolitan Opera in New York, met Roberto Alagna als Don José. Daarna, vanaf 22 maart, start een speelreeks van Bizets hitopera bij de Scala in Milaan, waarbij Garanča een deel van de voorstellingen voor haar rekening neemt.

Hieronder zingt Garanča ‘L’amour est un oisseau rebelle’ uit Carmen, opgenomen tijdens een voorstelling in 2010 bij de Metropolitan Opera.

In juni besluit Elīna Garanča haar seizoen met een nieuwere rol voor haar repertoire: Santuzza in Cavalleria rusticana. Ook dat doet ze bij het Teatro alla Scala in Milaan, met Carlo Rizzi op de bok en Mario Martone als regisseur. Jonas Kaufmann staat in de tenorrol tegenover haar.

Zie voor meer informatie de persoonlijke website van Elīna Garanča.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.