BinnenkortNieuws

Jaroussky, Stutzmann soleren in Den Haag

“Niet meer van deze wereld, zo hemels”, schreef De Telegraaf eens over Philippe Jaroussky. De countertenor is op zondag 14 september te gast in de Dr Anton Philipszaal in Den Haag, samen met het ensemble Orfeo 55, dat geleid wordt door Nathalie Stutzmann. Stutzmann laat eveneens haar geliefde altstem horen.

Philippe Jaroussky (foto: Simon Fowler).
Philippe Jaroussky (foto: Simon Fowler).

Philippe Jaroussky is de beroemdste countertenor van dit moment. Dit seizoen geeft hij, naast een optreden in Steffani’s opera Niobe, regina di Tebe bij de NTR ZaterdagMatinee, één solo-optreden in Nederland, op zondag 14 september in de Dr Anton Philipszaal.

Op Jaroussky’s programma staan aria’s van Händel en Vivaldi, uit de opera’s Rodelinda, Radamisto, Ariodante, Serse, Olimpiade, Il Giustino en Farnace. Daarnaast zingt hij een paar duetten met alt Nathalie Stutzmann, waaronder uit Händels Atalanta en Vivaldi’s Olimpiade.

Stutzmann dirigeert eveneens het barokensemble Orfeo 55, dat ze zelf oprichtte in 2009. Het was altijd Stutzmanns grote droom om haar eigen kamermuziekensemble te leiden en met Orfeo 55 werd dat werkelijkheid.

Het concert van Jaroussky, Stutzmann en Orfeo 55 begint om 14.15 uur. Zie voor meer informatie de website van de Dr Anton Philipszaal.

Vorig artikel

Mazeppa opent operaserie ZaterdagMatinee

Volgend artikel

Alba Rosa Viëtor herdacht met festival

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. f.peters
    16 september 2014 at 14:20

    Bij het concert geweest in de Anton Philipszaal.
    Nooit een mooiere uitvoering gehoord van de aria: Scherza infada uit Ariodante (Handel, gezongen door Nathalie Stutzmann. Het absolute hoogtepunt van het concert.

  2. Olivier Keegel
    16 september 2014 at 14:39

    Ik was er gelukkig ook bij. Een concert dat de perfectie naderde. Niet alleen de fabelachtige solisten Stutzmann en Jaroussky, maar ik werd ook geheel blij van het ensemble Orfeo 55. Meeslepend! Nog afgezien van de mooie strijkersklank, heerlijke gedurfde dynamiek en ritmisch lekker strak. Bij de rubati had Gustav Leonhardt zijn vingers afgelijkt (het “rubato in de barok” was een van zijn stokpaardjes). Verder zat er een geweldige schwung in de middag, mede dankzij de handige methode om een ellenlang applaus tussen de aria’s te vermijden (dank! dank!). Ten slotte: Humor in de klassieke muziek is meestal van de allermeligste soort, maar nu eens een keer niet: gedoseerd en elegant.

  3. Karin Notten
    21 september 2014 at 14:53

    Ik kwam voor Philippe Jaroussky maar de combinatie met Nathalie Stutzmann en het ensemble Orfeo 55….bedwelmend,ontroerend,meeslepend…(sluit aan bij reactie van dhr. Keegel).
    Ik was erbij en werd gelukkig: alles leek nieuw, net gecomponeerd,mijn oren stonden open als nooit te voren…dat is pas echt geluk!