Home » Achtergrond, Binnenkort, Featured

Seizoen De Nationale Opera 2015/2016

Amsterdam17 februari 2015 12 reacties

De Nationale Opera viert in seizoen 2015/2016 zijn vijftigjarig bestaan met een operagala, een jubileumconcert, drie jongtalentproducties en twaalf grote operaproducties. Daaronder drie wereldpremières en klassiekers als Il Trovatore, Don Giovanni en Hänsel und Gretel. Lees verder voor een volledig overzicht van de programmering.

Campagnebeeld van seizoen 2015/2016.

Campagnebeeld van seizoen 2015/2016 (beeld: Petrovsky & Ramone).

Het nieuwe seizoen van De Nationale Opera (DNO) werd op dinsdagmiddag gepresenteerd in Amsterdam. In zijn toelichting op de programmering schrijft Pierre Audi, sinds 1988 artistiek directeur van het operagezelschap: “Nu er een nieuwe halve eeuw van onze geschiedenis begint, willen wij ons werk opdragen aan de kunstenaars wier talent en passie de kern vormen van dat waar wij voor staan, en aan het publiek zonder wiens nieuwsgierigheid en enthousiasme wij niet zouden bestaan.”

Audi wil in het jubileumseizoen laten zien dat opera geen kunstvorm uit het verleden is, maar “springlevend in het heden” staat. Hij zegt daarbij gezocht te hebben naar “een nog bredere schakering aan nieuwe producties dan gewoonlijk”.

Het seizoen opent met Der Rosenkavalier, de opera waar DNO vijftig jaar geleden mee van start ging. Direct daarna is Verdi’s bekende opera Il Trovatore voor het eerst te zien in het gebouw aan het Waterlooplein, geregisseerd door Àlex Ollé van La Fura dels Baus, die onlangs Faust ensceneerde bij DNO.

De jonge Nederlandse regisseur Lotte de Beer maakt haar opwachting met een nieuwe productie van Hänsel und Gretel, waarin veel Nederlandse zangers te zien zullen zijn, onder wie Lenneke Ruiten als Gretel, Thomas Oliemans als Peter en Charlotte Margiono als Gertrud.

Er is één reprise in het seizoen: Robert Carsens productie van Dialogues des Carmélites. Die enscenering uit 1997 is de meest succesvolle internationale exportproductie die DNO ooit gekend heeft, met voorstellingen in dertien landen.

Robert Carsen regisseert kort voor de herneming van Poulencs opera een speciaal Opera Gala in Nationale Opera & Ballet. Daarin zullen onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht tal van artiesten optreden die door de jaren heen belangrijke bijdragen hebben geleverd aan DNO.

Aan het einde van het seizoen organiseert DNO een tweede jubileumconcert, waarin de bekende Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek het podium voor zichzelf krijgt. Geregisseerd door Pierre Audi kruipt ze in de huid van Cleopatra en Salome.

Om DNO’s focus op nieuw repertoire te onderstrepen heeft het gezelschap drie nieuwe werken besteld: de double bill Only the Sound Remains van Kaija Saariaho en Peter Sellars, de opera Theatre of the World van Louis Andriessen en Blank Out, een werk voor sopraan, bariton en 3D-film van Michel van der Aa.

Twee van deze wereldpremières maken onderdeel uit van het festival Opera Forward, dat DNO halverwege maart 2016 zal organiseren om een podium te bieden aan nieuwe werken en initiatieven. De productie van Chovansjtsjina en de talentenproductie van Il matrimonio segreto maken ook deel uit van dat festival.

Aan grote namen geen gebrek in 2015/2016. Om enkelen te noemen: Carmen Giannattasio, Ekaterina Gubanova en Francesco Meli staan in Il Trovatore, Sarah Connolly zingt Ariodante, Adrianne Pieczonka maakt deel uit van de cast van Dialogues des Carmélites, Kate Lindsey vertolkt Hänsel, Anita Rachvelishvili zingt in Chovansjtsjina en Philippe Jaroussky is te zien in twee rollen in Only the Sound Remains.

Hieronder een volledig overzicht van het DNO-seizoen 2015/2016:

Be with me now
16 t/m 19 augustus 2015
Dirigent: MaNOj Kamps
Regisseur: Julien Fisera
Jongtalentproductie in samenwerking met het Grachtenfestival. Te zien in Pathé Tuschinski.

Der Rosenkavalier (R. Strauss)
5 t/m 30 september 2015
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Jan Philipp Gloger
Solisten: Camilla Nylund, Hanna-Elisabeth Müller, Peter Rose, Paula Murrihy, e.a.

Il Trovatore (G. Verdi)
8 oktober t/m 1 november 2015
Dirigent: Maurizio Benini
Regisseur: Àlex Ollé (La Fura dels Baus)
Solisten: Simone Piazzola, Carmen Giannattasio, Ekaterina Gubanova, Francesco Meli, e.a.

Opera Gala
6 november 2015
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Robert Carsen
Solisten: nationale en internationale solisten

Dialogues des Carmélites (F. Poulenc)
7 t/m 29 november 2015
Dirigent: Stéphane Denève
Regisseur: Robert Carsen
Solisten: Sally Matthews, Stanislas de Barbeyrac, Jean-François Lapointe, Doris Soffel, Adrianne Pieczonka, Michelle Breedt, Sabine Devieilhe, e.a.

Les mamelles de Tirésias (F. Poulenc/B. Britten)
25 t/m 29 november 2015
Dirigent: Roger Vignoles
Regisseur: Ted Huffman
Jongtalentproductie 

Hänsel und Gretel (E. Humperdinck)
3 t/m 29 december 2015
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Lotte de Beer
Solisten: Thomas Oliemans, Charlotte Margiono, Kate Lindsey, Lenneke Ruiten, e.a.

Ariodante (G.F. Händel)
17 januari t/m 3 februari 2016
Dirigent: Andrea Marcon
Regisseur: Richard Jones
Solisten: Sarah Connolly, Anett Frisch, Sonia Prina, Luca Tittoto, e.a.

Chovansjtsjina (M. Moessorgski)
27 februari t/m 20 maart 2016
Dirigent: Ingo Metzmacher
Regisseur: Christof Loy
Solisten: Dmitry Ivaschenko, Maxim Aksenov, Kurt Streit, Orlin Anastassov, Anita Rachvelishvili, e.a.

Il matrimonio segreto (D. Cimarosa)
5 t/m 31 maart 2016
Regisseur: Monique Wagemakers
Jongtalentproductie in samenwerking met de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid. Te zien in verschillende theaters in het land.

Only the Sound Remains (K. Saariaho)
15 t/m 29 maart 2016
Dirigent: André de Ridder
Regisseur: Peter Sellars
Solisten: Philippe Jaroussky en Davone Tines

Blank Out (M. van der Aa)
20 t/m 25 maart 2016
Kameropera voor sopraan, bariton en 3D-film. Te zien in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Roméo et Juliette (H. Berlioz)
15 april t/m 1 mei 2016
Dirigent: Kazushi Ono
Regisseur: Sasha Waltz

Don Giovanni (W.A. Mozart)
7 t/m 29 mei 2016
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Claus Guth
Solisten: Christopher Maltman, Mika Kares, Sally Matthews, Juan Francisco Gatell, Ana María Martinez, Adrian Sampetrean, Fernando Radó, Sabina Puértolas.

Pique Dame (P.I. Tsjaikovski)
9 juni t/m 3 juli 2016
Dirigent: Mariss Jansons
Regisseur: Stefan Herheim
Solisten: Misha Didyk, Alexey Markov, Vladimir Stoyanov, Andrei Popov, e.a.

Theatre of the World (L. Andriessen)
11 t/m 19 juni 2016
Dirigent: Reinbert de Leeuw
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Marcel Beekman, Leigh Melrose, Christina Zavalloni, Mattijs van de Woerd, Nora Fischer, Martijn Cornet.
Te zien in Koninklijk Theater Carré.

Jubileumconcert
29 juni en 1 juli 2016
Dirigent: Jaap van Zweden
Regisseur: Pierre Audi
Solist: Eva-Maria Westbroek

Zie voor alle details de website van De Nationale Opera.

door

12 reacties »

  • Olivier Keegel zei:

    “Audi wil in het jubileumseizoen laten zien dat opera geen kunstvorm uit het verleden is, maar “springlevend in het heden” staat.”

    De talloos veel miljoenen die er vast van overtuigd zijn dat opera een kunstvorm uit het verleden is, worden onbarmhartig wakker geschud!

  • Hans van Verseveld zei:

    Dat ziet er werkelijk heel feestelijk uit. Prachtige opera’s met fantastische solisten. Dat wordt een heerlijk jubileumseizoen

    Een heel leven ga ik naar de opera, maar altijd in anonieme gebouwen zoals schouwburgen en muziektheaters.
    Gisteren zag ik tot mijn grote vreugde dat op het muziektheater in goudkleurige letters NATIONALE OPERA EN BALLET was aangebracht. Eindelijk gaan we dus naar de opera en ballet in een gebouw dat deze naam draagt.
    We mogen trots zijn op ons eerste echte Opera en Ballet Theater, waar op hoog nuveau gezongen en gedanst wordt.

  • Leen Roetman zei:

    HOERA! Herheim/Jansons/KCO met Pique Dame! En nog een Russische opera, en opnieuw een Berlioz, nog meer Frans repertoire met Poulenc, en Il Tovatore finalmente! , Andriessen/De Leeuw (spannend), en Der Rosenkavalier zo snel terug in een nieuwe enscenering. Ik vind het geweldig, dit wordt een echt feestjaar!

  • Gert-Jan zei:

    Dialogue des Carmelites in de regie van Carsen terug! Een voorstelling uit duizenden!

  • Wim Berfelo zei:

    Wat geweldig, dat men er in geslaagd is voor Il Trovatore Francesco Meli vast te leggen! Meli is m.i. een van de allergrootste tenoren van dit moment, die o.a. bij de Salzburger Festspiele gezongen heeft met sterren als Placido Domingo en Anna Netrebko. Eindelijk weer eens een tenor met een ouderwets, warm “Italiaans” geluid. Ik verheug me er bijzonder op.

  • kersten zei:

    Weer een DNO-topjaar er bij in de al zo lange rij.

  • Jan de Jong zei:

    Wat hebben we in Nederland toch een enorm geluk met De Nationale Opera. Ik reis veel en zie veel voorstellingen in andere steden in onze buurlanden, tot Berlijn en München aan toe.
    DNO behoort echt tot de toptheaters. Wat een mooi seizoen.

  • C.Horsmeier zei:

    Ja zeker een heel mooi seizoen.
    Jammer dat er zo weinig nederladse zangers aan bod komen o,a AnnemarieKremer Joanni van oostrom, Barbara Haverman,Kelly God Sebastiaan Everink allemaal gevierde zangers in o.a Duitsland,Berliin. en blijmet een Il Trovatore met de top tenor Merli,maar deze ook
    hgekund in een Ernani. Had ook wel weer eens een La Forza delmçDestino willen zien is ook heel lang geleden. Maargoedkijk uit naar een Pique Dame o,a ja brest mooi seizoen en ook wel zeer kostbaar.

  • kersten zei:

    N.a.v. C.Horsmeiers opmerking `ook wel zeer kostbaar`:
    ik neem aan dat daarmee een volledig seizoens-abonnement bedoeld
    wordt maar het moet mij van het hart dat, hoezeer ik er ook van kan genieten – al ben ik qua vormgeving meer van Quist dan Calatrava – en met uiteraard alle respect voor de huzarenstukjes die door de mensen achter de coulissen geleverd worden, mij de `Ausstattung` van menige eigen productie dikwijls aan de erg kostbare kant voorkomt. Of zie ik het verkeerd en vormt die post slechts een relatief gering deel van het totaalbedrag van een productie? En is, uit prestige-overwegingen vergeleken met bijvoorbeeld de Reisopera royaal gesubsidieerd instituut als DNO een dergelijk groot gebaar mede met het oog op eventuele doorverkoop wel verplicht?

  • kersten zei:

    Excuus: het begin van de laatste zin moet luiden:
    En is, voor een uit prestige-overwegingen…

  • C.horsmeier zei:

    Geachte Heer Kersten.
    Nee ik bedoel niet de kosten van een seizoenabonnement, dat valt in principe wel mee.
    Maar bedoel de kosten van diverse voorstellingen.

  • Rene van den Ham zei:

    En ja hoor…..gisteravond na een repetitie voor Die Zauberflote in het kader van Zingen bij DNO zag ik vol trots, helverlicht, de naam Nationale Opera & Ballet op de gevel. Eindelijk zichtbaar voor iedereen. Geweldig

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.