Binnenkort

Opera in de media: week 17

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 17 (18 – 24 april 2015) onder meer aandacht voor de rechtstreeks uitzending van Dardanus van Rameau vanuit Bordeaux en Charodeyka van Tsjaikovski met Martijn Cornet in Wenen.

Video

Strauss en Villa-Lobos
De Belgische sopraan Jodie Devos – winnares van enkele prijzen in de Koningin Elisabethwedstrijd in 2014 – trad op 31 januari jongstleden op tijdens de ‘Klara in deSingel’-dag in Antwerpen. Ze zong van Villa-Lobos de Bachianas Brasileiras en het lied ‘Morgen’ van Richard Strauss. Haar optreden is te zien in Puur Muziek op Canvas.
Canvas: zaterdag 18 april om 18.00 u.

Hanekes Così fan tutte is uitgebracht op dvd bij C Major.
Hanekes Così fan tutte is uitgebracht op dvd bij C Major.

Così in Madrid
Het was maart 2013. Op dezelfde avond dat regisseur Michael Haneke in Los Angeles een Oscar ontving voor zijn film Amour ging in het Teatro Real in Madrid zijn regie van Così fan tutte in première. De tweede operaregie van de Oostenrijker ging net als zijn eerste, Don Giovanni, over de liefde: gruwelijk en vol ontgoocheling. Zo meent Arte, de cultuurzender die zijn Così zondagavond laat op tv brengt, met in de hoofdrollen Anett Fritsch als Fiordiligi, Paola Gardina als Dorabella en Juan Francisco Gatell en Andreas Wolf in de rollen van Ferrando en Guglielmo. Sylvain Cambreling had de muzikale leiding.
Arte tv: zondag 19 april om 22.45 u.

Waltz met Tannhäuser
Vorig jaar april werd Tannhäuser van Richard Wagner opgevoerd in het Berlijnse Schiller Theater door de Staatskapelle Berlin onder leiding van Daniel Barenboim. Sasha Waltz, die naam maakte met choreografieën en ensceneringen van onder meer Dido and Aeneas en Medea, deed zowel de regie en choreografie als het decorontwerp. In de hoofdrollen zongen René Pape als Hermann, Peter Seiffert als Tannhäuser en Peter Mattei als Wolfram von Eschenbach.
Mezzo: maandag 20 april om 17.00 u.

Reinoud Van Mechelen (foto: Senne Van der Ven).
Reinoud Van Mechelen (foto: Senne Van der Ven).

Rameau in Bordeaux
Dardanus van Rameau is rechtstreeks te zien op Mezzo, maar wie die zender niet in het zenderpakket heeft, kan ook terecht op Medici.tv voor een livestream. De uitvoering in het operahuis van Bordeaux volgt enkele dagen na de première van deze productie. Dirigent Raphaël Pichon staat voor het Ensemble Pygmalion, Michel Fau deed de mise-en-scène. Bekende zangers zingen de hoofdrollen, met Karina Gauvin als Vénus en Reinoud Van Mechelen als Dardanus.
Mezzo: woensdag 22 april om 20.00 u.

Audio

Fida ninfa in Amsterdam
Vivaldi heeft het zelf niet meer mogen meemaken. Hij stierf 274 jaar te vroeg om de Nederlandse première van zijn opera La fida ninfa te beleven. Dankzij de NTR ZaterdagMatinee is het werk komende zaterdag voor het eerst in ons land te horen. De uitvoering door dirigent Andrea Marcon en La Cetra wordt rechtstreeks uitgezonden op Radio 4. Tenor Topi Lehtipuu zingt, zoals hij dat ook in 2009 deed, de rol van Marete. Sopraan María Espada is Licori en sopraan Roberta Invernizzi zingt de rol van Morasto. U kunt via de website van het Concertgebouw ook live meekijken met het concert.
NPO Radio 4: zaterdag 18 april om 12.30 u.

Geen Cid maar Cornet
De geplande uitzending van de opera Le Cid, live uit Parijs, is vanwege stakingen afgezegd, maar NTR Opera Live komt met een alternatief: Charodeyka (Die Zauberin) van Tsjaikovski. De productie werd in september vorig jaar opgevoerd in een regie van Christof Loy. Nederlandse inbreng was er van bariton Martijn Cornet, die, net voor zijn seizoen in Essen weer begon, in het Theater an der Wien de rol van Iwan Schuran zong. Andere solisten waren onder anderen Asmik Grigorian, Agnes Zwierko en Hanna Schwarz. Dirigent Mikhail Tatarnikov leidde het Arnold Schönberg Koor en het orkest van ORF.

Hieronder enkele fragmenten uit de premiere van 14 september 2014:

NPO Radio 4: zaterdag 18 april om 19.30 u.

Oliemans met Mahler
Op 10 april stond bariton Thomas Oliemans voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor een uitvoering van liederen uit Des Knaben Wunderhorn van Mahler. De opname van dat concert, waarbij ook de tweede symfonie van Josef Suk klonk, wordt in het Zondagmiddagconcert uitgezonden. Dirigent was Jiri Belohlávek.
NPO Radio 4: zondag 19 april om 14.00 u.

IVC-winnaars in Eindhoven
Het concert dat Florieke Beelen, Iris van Wijnen en Michael Wilmering op 12 april gaven in Eindhoven is nu op Radio 4 te horen in het Avondconcert. De winnaars van het meeste recente Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch werden begeleid door pianiste Abigail Richards.
NPO Radio 4: maandag 20 april om 20.00 u.

Brandon Jovanovich en Eva-Maria Westbroek in Lady Macbeth von Mtsensk (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).
Brandon Jovanovich en Eva-Maria Westbroek in Lady Macbeth von Mtsensk (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).

Westbroek in Mtsensk
De komende maanden is Eva-Maria Westbroek enkele keren in Nederland te horen. Veel vaker is de sopraan buiten ons land aan het werk, onder meer op het podium van de New Yorkse Metropolitan Opera. Haar optreden in Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk wordt vanavond door de BBC-radio uitgezonden. Naast Westbroek was er in de pers veel positief commentaar op haar tegenspeler, tenor Brandon Jovanovich. Deze productie werd geregisseerd door Graham Vick, James Conlon dirigeerde het orkest van de Met.
BBC Radio 3: maandag 20 april om 20.15 u.

Henschel in Rotterdam
Hoewel het concert dat bariton Dietrich Henschel in de Rotterdamse Doelen geeft, is aangekleed met video door zijn vaste filmmaakster Clara Pons, wordt het ook rechtstreeks op de radio uitgezonden. Henschel zingt liederen uit Des Knaben Wunderhorn van Gustav Mahler. U hoort het Residentie Orkest onder leiding van Cristian Macelaru. Detlev Glanert orkestreerde speciaal voor dit project de negen Wunderhorn-liederen voor piano en zang.
NPO Radio 4: donderdag 23 april om 20.00 u.

Weektip

Voorproef Gluck
Over enkele weken gaat bij de Nederlandse Reisopera Orphée et Eurydice van Gluck in première. Het gaat om de Franse versie, die ten opzichte van de oerversie, die in 1762 in Wenen zijn eerste opvoering beleefde, enigszins verschilt. De Weense Orfeo werd een week geleden in Poissy bij Parijs opgevoerd in een concertante versie onder leiding van dirigente Laurence Equilbey. Solisten waren Franco Fagioli als Orphée, Malin Hartelius als Eurydice en Emmanuelle de Negri in de rol van Amore. De opname is nog even terug te zien als stream bij Culturebox.
Website van Culturebox

Vorig artikel

Seizoen Royal Opera House 2015/2016

Volgend artikel

Henschel en Pons brengen Wunderhorn

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

3Reacties

  1. kersten
    17 april 2015 at 12:20

    De Madrileense Così as. zondag op Arte: aangename verrassing voor mij. Heb deze productie nl. al twee keer eerder opgenomen en tot mijn spijt wegens plaatsgebrek weer moeten wissen. Aangenaam toneelbeeld en schitterende zangers, van wie Anett Fritsch en Juan
    Francisco Gatell volgend jaar bij DNO te bewonderen zullen zijn als
    Ginevra (Ariodante) en Don Ottavio (Don Giovanni).

  2. stefan caprasse
    17 april 2015 at 14:39

    Ik heb destijds die produktie (van Hanneke) in de Munt gezien. Mooie enscenering inderdaad en toch… om de één of andere reden liet ze geen onvergetelijke indruk na op mij. Niet zoals de destijds -voor mij- nog steeds onsterfelijke produktie van Luc Bondy in dezelfde Munt. En zelfs de recent hernomen enscenering van Guy Joosten in de Vlaamse Opera spreekt me directer aan. Maar net als bij alles zal dat wel een kwestie van heel persoonlijke smaak zijn…

  3. kersten
    17 april 2015 at 20:36

    Absoluut. De Brusselse Così, regie Bondy, toneelbeeld Herrmann, 1984, reprise`90 (en later?) is en blijft geniaal en iconisch. Die van Haneke is `gewoon` een fraaie productie met, uitgezonderd Alfonso uiteraard, jeugdige prachtzangers. Het zou wel eens kunnen zijn, bedenk ik nu, dat ook de Teatro Real-productie er een was onder het intendantschap van Mortier.