AchtergrondBinnenkort

Muzieklokaal verbindt klassiek en horeca

Twee Utrechtse ondernemers zien ruimte voor een nieuw concept: een Muzieklokaal waar klassieke muziek en horeca permanent samenkomen. Als het ze lukt, wacht bezoekers in Utrecht een gastvrij horeca-onthaal in een sfeer van klassieke muziek. Met onder meer crowdfunding werken ze aan de realisering.

De initiatiefneemster van het Muzieklokaal.
Talitha Verheij (link) en Sanne van Buuren (rechts), de initiatiefneemsters van het Muzieklokaal.

Klassieke muziek is overal in Nederland in theaters en concertzalen te horen. Maar in de openbare ruimte en in de horeca is dat zelden het geval. Treinreizigers worden nog weleens verrast met klassiek op het station, maar die is dan bedoeld om junks en hangjongeren weg te houden.

Twee Utrechtse ondernemers, Talitha Verheij en Sanne van Buuren, gaan daar iets aan doen: hun Muzieklokaal moet de klassieke muziek uit de concertzaal halen en naar de kroeg brengen.

Het Muzieklokaal is van plan al dit najaar in de binnenstad van Utrecht haar deuren te openen voor alle geïnteresseerden in klassieke muziek. De ondernemers schatten dat bijna de helft van de Nederlanders enige interesse heeft in klassieke muziek, maar lang niet al die mensen nemen de afslag naar de concertzaal. Met Het Muzieklokaal wordt de drempel naar klassiek verlaagt.

“In ons café kun je een kop koffie of een goed glas wijn drinken terwijl je ontspannen een krantje leest, geconcentreerd werkt of gezellig bijpraat met de klanken van Mozart op de achtergrond”, aldus Sanne van Buuren. “Een meer geïnteresseerde gast kan zich ook verdiepen in de muziek via onze ‘klassiekipedia’, beeldprojecties of lezingen.”

Er zal, zo is het plan, ook levende muziek klinken in Het Muzieklokaal. Het voornemen is om regelmatig kleinschalige huiskamerconcerten te organiseren. Met hun formule willen Van Buuren en Verheij aansluiten bij de trend die al bestaat om de doelgroep van de klassieke sector te verbreden door nieuwe vormen te zoeken.

Het huwelijk tussen klassiek en horeca krijgt ook op de menukaart passend vorm. “De producten op onze menukaart zijn onderdeel van het muzikale verhaal. Wij combineren klanken en smaken”, zo beloven de initiatiefneemsters. Daarbij valt te denken aan een glas krachtige houtgerijpte wijn bij een complexe symfonie.

Er zal, in lijn met de actuele trends in de horeca, worden gebruikgemaakt van verse, lokale producten, die geregeld wisselen en afkomstig zijn van lokale leveranciers. Voor de echte fijnproevers zullen er klassieke proeverijen komen.

Met Het Muzieklokaal hopen Talitha Verheij en Sanne van Buuren een bijdrage te leveren aan een mooier en muzikaler Utrecht. Hun strategie is niet om een startkapitaal bij de bank te gaan lenen. Met crowdsourcing betrekken ze nu al geïnteresseerden bij hun project. Wie meewerkt komt in de ‘hall of fame’ in het café, maar ontvangt ook, al naar gelang de aard van de ondersteuning, een tegenprestatie.

Het is ook mogelijk om nu al aankopen te doen om de totstandkoming van Het Muzieklokaal te faciliteren. Voor € 50 koop je een strippenkaart voor 20 kopjes koffie en wie € 250 euro wil besteden, kan vijf dagdelen lezen, werken of ontspannen in Het Muzieklokaal, inclusief een persoonlijke ‘better-brain-playlist’ voor gefocused werken.

Inmiddels hebben de initiatiefneemsters meer dan de helft van hun doelstelling voor de crowdsourcing gehaald. Voor de resterende 40 procent hebben ze nog ruim twee maanden.

Hieronder het promotiefilmpje:

Zie voor meer informatie de website crowdaboutnow.nl.

Vorig artikel

Carolyn Sampson steelt de show in Semele

Volgend artikel

Nederlands operatalent zingt voor Staetshuys

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.