Home » Binnenkort

Opera in de media: week 25

12 juni 2015 7 reacties

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 25 (13 – 19 juni 2015) onder meer aandacht voor het jubileum van de opera Tristan und Isolde en voor minder bekend werk van Darius Milhaud.

Video

Jordi Savall (foto: Georges Seguin / CC-BY-SA 3.0).

Jordi Savall (foto: Georges Seguin / CC-BY-SA 3.0).

Operageschiedenis bij Brava
De introductie die Brava een week lang geeft in het fenomeen opera gaat nog enkele dagen door. Op zondag 14 juni eindigt de serie met Carmen en eerder op de dag wordt La traviata uitgezonden, met in de hoofdrollen Renée Fleming, Joseph Calleja en Thomas Hampson. De zaterdagavond is ingeruimd voor L’Orfeo van Monteverdi, de opera die wordt geassocieerd met het begin van het genre. U ziet Jordi Savall als dirigent van Le Concert des Nations in een productie van het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Daar werden de spiegelzalen van het Palazzo Ducale in Mantua nagebootst, want het was in die omgeving dat de opera voor de eerste keer werd uitgevoerd in 1607.
Brava: zaterdag 13 juni om 20.30 u.

150 jaar Tristan
Het was op 10 juni precies 150 jaar geleden dat de opera Tristan und Isolde van Wagner in première ging. Mezzo viert het jubileum met de uitzending van een enscenering uit 2008 van de New Yorkse Metropolitan Opera. In de hoofdrollen zongen Robert Dean Smith en Deborah Voigt. Die laatste heeft de afgelopen tijd vele vulpennen leeg geschreven bij de signeersessies ter gelegenheid van de verschijning van haar boek Call me Debbie. De regie was van Dieter Dorn, maestro James Levine stond voor het orkest.
Mezzo: zondag 14 juni om 15.55 u.

Sterzangeres Shen Tiemei in Het Innterlijke Landschap (foto: Jia Zhao).

Sterzangeres Shen Tiemei in Het Innterlijke Landschap (foto: Jia Zhao).

Documentaire Het Innerlijke Landschap
Nadat de bezoekers van de voorstelling in het Muziekgebouw aan ’t IJ de documentaire Het Innerlijke Landschap hebben kunnen zien, wordt hij uitgezonden op NPO 2. Cineast Frank Scheffer filmde het ontstaan van de kameropera Si Fan en legde vast in welke context het werk kan worden gezien.

De uitvoering van Si Fan door het Nieuw Ensemble staat op dinsdag 16 juni geprogrammeerd in het Holland Festival. Si Fan is een kameropera van de Chinese componist Guo Wenjing. Hij focust met name op de grote verschillen en contrasten in het hedendaagse China. Sterzangeres van de Sichuan-opera, Shen Tiemei, heeft de hoofdrol in de opera.
NPO 2: dinsdag 16 juni om 23.00 u.

Audio

Opera van Milhaud
Vandaag in de uitzending van NTR Opera Live een minder bekend werk: La mère coupable van Darius Milhaud. De componist baseerde zijn opera op het derde deel van Beaumarchais’ trilogie over Figaro. Het werk ging in 1966 in première in Genève, waarbij de Nederlandse Cora Canne-Meyer de rol van Suzanne zong. Angelika Kirchschlager doet dat in deze recente productie. Markus Butter is Le Comte Almaviva, Mireille Delunsch zingt de rol van de Comtesse. Het ORF Radio-Symphonieorchester Wien staat onder leiding van Leon Hussain.
NPO Radio 4: zaterdag 13 juni om 20.00 u

Patricia Petibon (foto: Felix Broede / DG).

Patricia Petibon (foto: Felix Broede / DG).

Petibon in de Kleine Zaal
De opname van het recital dat de Franse sopraan Patricia Petibon gaf in het Amsterdamse Concertgebouw is te horen in het Max Avondconcert. De recensent van Place de l’Opera nam op 4 februari jongstleden een circusachtige vertoning waar in de Kleine Zaal. Hoe dat klonk, kunt u beluisteren op Radio 4. Petibon werd begeleid door pianiste Susan Manoff in liederen van onder anderen Poulenc, Rosenthal en Obradors.
NPO Radio 4: woensdag 17 juni om 20.00 u.

Händel in Halle
Het ensemble Orfeo 55 onder leiding van zangeres-dirigent Nathalie Stutzmann begeleidde de countertenor Philippe Jaroussky bij een optreden in de Georg-Friedrich-Händel Halle in het Duitse Halle. Er stond die avond alleen muziek van de componist naar wie de zaal werd genoemd op de lessenaars.
NPO Radio 4: donderdag 18 juni om 20.00 u.

Weektip

In verschillende onderdelen van het Holland Festival is er aandacht voor de klassieke Chinese Kunqu-opera. In Arnoud Noordegraafs As Big As The Sky zitten bijvoorbeeld elementen uit die kunstvorm en doet bariton Martijn Cornet een geslaagde poging om iets van de vocale en bewegingstechniek uit Kunqu te imiteren. Ook in de voorstelling Het innerlijk landschap, op 16 juni in het Muziekgebouw aan ’t IJ te zien, zit klassieke Chinese opera.

Wie wil zien hoe het origineel eruitziet, moet enig geduld hebben bij de ruim drie uur durende uitvoering van de Kunqu-klassieker The Peach Blossom Fan uit 1699. Enkele jaren geleden liet het Holland Festival met enkele complete uitvoeringen van Kunqu-opera’s in de Amsterdamse Stadsschouwburg het publiek live kennismaken met deze traditionele vorm van theater, die ook in China dreigt uit te sterven.

door

7 reacties »

  • stefan caprasse zei:

    Zaterdag op de radio ‘La mère coupable gehoord’. Alleszins eens interessant om gehoord te hebben al viel het werk me muzikaal een beetje tegen. Een beetje te weinig melodisch, tenminste bij eerste beluistering (bij een tweede of derde kan dat beter meevallen). Nu leek het me eerder een ‘conversatieopera’ – zo zijn er nog (Pelleas, L’heure Espagnole…), maar die zijn wel (veel) melodischer. Wel een paar sterke dramatische climaxen. Maar, zoa

  • stefan caprasse zei:

    Sorry voor mijn onhandigheid, hier het vervolg:

    …Maar, zoals gezegd, ik zou het nog eens moeten terughoren en misschien ook eens zien…
    Op zich is het wel interessant aldus ook eens het derde deel van de Beaumarchais-trilogie als opera te horen.

    Interessant ook de randuitleg met muzikale voorbeelden uit de andere Figaro-opera’s: natuurlijk Il Barbiere van Rossini en Nozze van Mozart – alleen Paisiello (nog recentelijk gehoord in de Bozar in Brussel-redelijk mooi werk overigens) ontbrak. En daarna ook van de spinn-off’s: ‘Chérubin’ van Massenet (onverwacht prachtig fragment – afgezien van de aria “je suis gris” had ik daar ook nog niets van gehoord) en ‘I due Figaro’ van Mercadante – alleen ‘The Ghosts of Versailles’ van Corigliano ontbrak nog. Blijkbaar inspireren Figaro en zijn hele zootje evenveel zijverhalen als sommige helden van de Trojaanse oorlog! Dit zijn trouwens al genoeg opera’s om eens een heel Figaro en C°-festival te geven. Allemaal met dezelfde regisseur. Als één groot vervolgverhaal! Het is maar een idee…

  • Leen Roetman zei:

    Dinsdagavond 16.6 wordt op Arte TV om 18.00 uur Benvenuto Cellini uitgezonden. Opgenomen In Amsterdam 18.05 ! Ik heb de recorder geprogrammeerd. Kan ik eens terugkijken wat ik live allemaal over het hoofd heb gezien. http://concert.arte.tv/fr/benvenuto-cellini-de-berlioz-mis-en-scene-par-terry-gilliam

  • Leen Roetman zei:

    Dit wilt u vast ook zien! Van dinsdag (ronde 1) tot en met zondag (finale) is elke avond op BBC Four Cardiff Singer of the World te zien. Aanvang 20.30 Nederlandse tijd. http://www.bbc.co.uk/programmes/p02f1pr5/episodes/guide

  • kersten zei:

    Natuurlijk! Naar Cardiff – en het Kon. Elisabethconcours – wordt toegeleefd door iedere stemmengek, voor wie er immers niets mooiers bestaat dan het besef bij iedere volgende deelnemer geconfronteerd te kunnen worden met een vedette in de dop!

  • kersten zei:

    PS
    Het IVC zou voor hem eveneens live op tv uitgezonden mogen worden uiteraard!

  • kersten zei:

    N.B.: Natuurlijk heb ik maandag met mijn `vedette in de dop` de 20 schromelijk te kort gedaan. Velen hebben die dop nl. al ver achter zich gelaten. Ik bedoelde slechts te getuigen van de opwinding die zich van je meester maakt bij de opkomst van iedere jou onbekende deelnemer. Spannend weekje!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.