Binnenkort

Opera in de media: week 31

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 31 (25 – 31 juli 2015) onder meer aandacht voor een onbekende opera van Lalo, Wagner-opera’s in Bayreuth en Mozart in Glyndebourne.

Video

(Foto: Allard Willemse)
(Foto: Allard Willemse)

Cosima door Christiaan
Om live te bekijken in de nacht of om op te nemen en later te bekijken: Cosima. Pianist en presentator Christiaan Kuyvenhoven maakte in de voorstelling Cosima een mix van live-muziek, vertelling en film. Hij schetste het levensverhaal van de dochter van de negentiende-eeuwse pianovirtuoos Franz Liszt, die trouwde met de veel oudere operacomponist Richard Wagner. In de voorstelling speelt Christiaan Kuyvenhoven verschillende pianobewerkingen van de muziek van Wagner en geven filmbeelden een beeld van de wereld achter de noten.
Brava: zaterdag 25 juli om 02.07 u.

Verbier op internet
Op Medici.tv zijn gestreamde uitzendingen van een groot aantal concerten tijdens het festival van Verbier te zien. Het optreden van de solisten Sunhae Im (sopraan) en Okka Von der Damerau (mezzosopraan) in de uitvoering van de tweede symfonie van Mahler, ‘Auferstehung’, is rechtstreeks te volgen op de woensdagavond. Het Verbier Festival Orchestra wordt gedirigeerd door Zubin Mehta.
Medici.tv: woensdag 29 juli om 19.00 u.

Kristine Opolais (foto: Marco Borggreve).
Kristine Opolais (foto: Marco Borggreve).

Manon Lescaut uit München
Staatsoper.tv brengt als laatste live-uitzending van het seizoen de opera Manon Lescaut van Puccini vanuit de Bayerische Staatsoper in München. Het gaat om een nieuwe productie voor de Münchner Opernfestspiele door het artistieke team van regisseur Hans Neuenfels en dirigent Alain Altinoglu. In de hoofdrollen zingen onder anderen Kristine Opolais en Jonas Kaufmann.
Staatsoper.tv: vrijdag 31 juli om 20.30 u.

Audio

Tristan opent Bayreuth
De opening van de Bayreuther Festspiele 2015 wordt rechtstreeks uitgezonden door de Duitse radio in het kader van het ARD Radiofestival. De uitzending op NDR Kultur begint al om 15.50 uur en loopt door tot middernacht.

De openingsvoorstelling van de Festspiele is dit jaar Tristan und Isolde, in de regie van Katharine Wagner. De opera wordt in totaal zesmaal uitgevoerd, waarvan één keer met camera’s voor de vertoning in een groot aantal Duitse bioscopen op vrijdag 7 augustus.

In de hoofdrollen zingen Stephen Gould, die onder meer de rol van Siegfried zong in Götterdämmerung van De Nationale Opera, en Evelyn Herlitzius. Zij zal de komende jaren in Duitsland enkele malen Brünnhilde zingen, zowel in Die Walküre (Wenen en Baden-Baden 2016) als in Götterdämmerung (Berlijn 2017).
NDR Kultur: zaterdag 25 juli om 15.50 u.

Charles Castronovo (foto: Pia Clodi).
Charles Castronovo (foto: Pia Clodi).

Opera van Lalo
In het Zomeravondconcert is een opname te horen van de opera La Jacquerie van Edouard Lalo. De Franse componist schreef veel kamermuziek, maar zijn huwelijk met de Bretonse zangeres Julie Besnier de Maligny in 1865 inspireerde hem tot vocale werken, waaronder de opera La Jacquerie. Hij kon zelf maar een deel van dat werk voltooien. Enkele jaren na zijn dood maakte Arthur Coquard de opera af.

Bij de concertante uitvoering met het koor en orkest van Radio France onder leiding van Patrick Davin werd in Zuid-Frankrijk gezongen door sopraan Véronique Gens, mezzosopraan Nora Gubisch en tenor Charles Castronovo. De opname dateert van 24 juli in Le Corum in Montpellier.
NPO Radio 4: zaterdag 25 juli om 19.00 u.

Rheingold in Bayreuth
Frank Castorf regisseert dit jaar op de ‘grüne Hügel’ van Bayreuth de Ring des Nibelungen. Het eerste deel, Das Rheingold, wordt op maandag 27 juli voor het eerst opgevoerd tijdens deze editie van de Bayreuther Festspiele en een dag later door NPO Radio 4 in het Zomeravondconcert uitgezonden. Het eigen orkest van het festival staat onder leiding van Kirill Petrenko, die in 2013 voor het eerst deze Ring in Bayreuth dirigeerde en dat dit jaar voor het laatst doet. In de hoofdrollen hoort u onder anderen Wolfgang Koch (Wotan), John Daszak (Loge), Albert Dohmen (Alberich) en Claudia Mahnke (Fricka).
NPO Radio 4: dinsdag 28 juli om 20.00 u.

Weektip

Picknicken in Glyndebourne (foto: Basia Jaworski).
Picknicken in Glyndebourne (foto: Basia Jaworski).

Vervoering in Glyndebourne
De weektip beslaat deze week strikt genomen maar een paar dagen. Nog tot en met zondag 26 juli is de webcast beschikbaar van Die Entführung aus dem Serail. De opera van Mozart werd deze zomer opgevoerd tijdens het Glyndebourne Festival in Groot-Brittannië. Het festival brengt dit jaar enkele streams van voorstellingen in samenwerking met The Daily Telegraph.

De buitengewoon sfeervolle opname van Die Entführung wordt voorafgegaan door een introductie en beslaat de complete originele uitzending. In de pauze ziet u de bezoekers – van discrete afstand in beeld gebracht – die op de grasvelden rond het landhuis van Gus Christie picknicken. Verder zijn er impressies van de repetities en gesprekken met de zangers en met dirigent Robin Ticciati, die het Orchestra of the Age of Enlightenment leidde.

De productie van regisseur David McVicar gaat, met een andere cast, dit najaar nog op tournee door Engeland. In de zomerversie in Glyndebourne werden de hoofdrollen gezongen door Edgaras Montvidas, Tobias Kehrer en Sally Matthews.
Website van Glyndebourne: tot en met zondag 26 juli

Vorig artikel

Hortus Festival in het teken van Nachtlied

Volgend artikel

The King's Singers toveren met harmonieën

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. stefan caprasse
    27 juli 2015 at 11:50

    Vrijdagavond op France Musique rechtstreeks ‘La Jacqerie’ van Edouard Lalo (en Arthur Cocquard) uit Montpellier beluisterd. Ik vind het best een mooi werk (mooier dan zijn ‘Fiesque’, dat ik op CD heb, maar dat me op een paar fragmenten na als werk wat tegenvalt). Bij ‘La Jacquerie’ vallen vooral opstandtonelen met sterke koorfragmenten op. En de slotscene, waar de geliefden in een grote climax (in ware Pélleas of Andréa Chenier stijl) de dood tegemoet gaan… Nietemin staat dit werk toch in de schaduw van zijn ‘Le Roi d’Ys’ dat ik toch een bijna-absoluut meesterwerk vind met zijn talrijke onvergetelijke melodieen. Ik wacht nog steeds op een heruitgave op CD van de grandiose uitvoering met Rita Gorr (die ik wel op vinylplaat heb).