BinnenkortNieuws

Albrecht leidt Verdi’s requiem bij NedPhO

Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op 11 en 14 september het requiem van Giuseppe Verdi in het Concertgebouw in Amsterdam. Het Koor van De Nationale Opera zingt de hoofdrol, vier internationale solisten vertolken de solopartijen.

Marc Albrecht (foto: Monika Rittershaus).
Marc Albrecht (foto: Monika Rittershaus).

De twee uitvoeringen van Verdi’s monumentale werk vallen midden in de voorstellingenreeks van Der Rosenkavalier die het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) in september bij De Nationale Opera begeleidt. Zowel de uitvoeringen van Strauss’ opera als die van Verdi’s requiem staan onder leiding van Marc Albrecht, chef-dirigent van het orkest.

Het was een lang gekoesterde wens van Albrecht om het requiem van Verdi met het NedPhO uit te voeren. In de aankondiging omschrijft het orkest het werk als “een zeer persoonlijke ontboezeming over sterfelijkheid, barmhartigheid en eeuwigheid”.

Een grote rol is weggelegd voor het Koor van De Nationale Opera, dat ingestudeerd wordt door Ching-Lien Wu, sinds 2014/2015 artistiek leidster van de vocale formatie. Het gebeurt niet vaak dat het DNO-koor te gast is in het Concertgebouw.

De solopartijen worden vertolkt door sopraan Krassimira Stoyanova, alt Sonia Ganassi, tenor Samir Pirgu en bas Vitalij Kowaljow; stuk voor stuk internationaal gerenommeerde zangers, van wie Stoyanova en Kowaljow de afgelopen seizoenen al eens in Amsterdam te zien waren.

Verdi’s requiem wordt uitgevoerd op vrijdag 11 en maandag 14 september om 20.15 uur. Zie voor meer informatie en het bestellen van kaarten de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

Butterfly: Kremer debuteert bij de Reisopera

Volgend artikel

Jaap van Zweden leidt Tristan und Isolde

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

10Reacties

  1. 2 september 2015 at 18:16

    Ik had al kaarten gekocht; ik ben enorm nieuwsgierig hoe een werk als Verdi’s Requiem zal klinken in het Concertgebouw. En zoals gezegd, het koor van de DNO is ook een verrassende aanvulling. We zullen zien hoe ze het er in een Requiem vanaf brengen 🙂

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    2 september 2015 at 21:36

    Als je als koor regelmatig de grote koren uit de opera’s van Verdi zingt, is diens Messa da Requiem een logische vervolgstap en een mooie uitdaging. Verdi brengt met dit geweldige, deels theatrale werk immers de opera in de kerk. Zangers van DNO: veel plezier met dit ‘religieuze’ uitstapje in de Van Baerlestraat.

  3. Leen Roetman
    2 september 2015 at 23:04

    Zingt DNO dan regelmatig de grote koren uit de opera’s van Verdi? Nabucco? Aida? Il Trovatore (moet nog komen) ?

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    2 september 2015 at 23:45

    Dit voorjaar Macbeth (finales met koor en koor van de ballingen), in 2010 Les vêpres en wat langer geleden Don Carlo …

  5. 3 september 2015 at 13:31

    geachte mevr. Irene Hoogveld.
    nog nooit een requiem verdi gehoord in concertgebouw???.Er zijn er toch al zovele geweest, voor mij een der beste die onder Riccardo Chailly met concetgebouworkest..Kijk enorm uit naar deze uitvoering zeker om het koor vrijwel het beste operakoor ter wereld en dan de solisten een geweldige sopraan deze Kassimira Stoyanova ben ook zeer benieuwd naar de tenor Samir Pirgu Wat jaartjes terug Hier gehoord in concertgebouw als Ferrando in concertante Cosi fan Tutte met de WienerStaatsopera,zie toen al dit wordt een
    ster nu zingt on vrijwel alle operahuizen.Heb toen ook direct zijn cd besteld wel half jaar op moeten wachten denk nog steeds zijn enige cd helaas.
    Bas ja was groots van stem in de Macbeth bij de opera. ijk er echt naar uit ga naar beide uitvoeringen.

  6. 3 september 2015 at 13:51

    Nog even wat.
    Men schrijft dat het koor al menig opera heeft gezongen,maar ik mis nog altijd de Ernani maar zeker de allergrootste kooropera n.l. NABUCCO.
    We hebben er een schitterende bariton voor n.l. BAS EVERINK.
    KOM op zeg mijnheer AUDI kom eens met Ernani en vooral NABUCCO!!!!!!!!!.
    BEN BENIEUWD !!!!!!!

  7. Marianna
    3 september 2015 at 17:22

    Een paar jaar geleden heb ik Saimir Pirgu gehoord in Verdi’s Requiem in Boekarest, ik kon niet zeggen dat hij het er erg goed vanaf bracht; misschien is zijn stem intussen wat “gegroeid”?

  8. kersten
    4 september 2015 at 11:56

    Ik vind Samir Pirgu een goede zanger: goede stem, techniek en interpretatie. Maar (nog?) geen eredivisie.

  9. Pieter K. de Haan
    4 september 2015 at 12:20

    Dat het koor van DNO “regelmatig de grote koren uit de opera’s van Verdi zingt” is ook mij ontgaan. Dat neemt niet weg, dat ik in de bijdrage van het koor aan het Verdi-requiem alle vertrouwen heb. Saimir Pirgu heb ik maar één keer live gehoord, zo’n jaar of zeven geleden als Alfredo Germont in “La Traviata”, tegenover Christine Schäfer in de Berlijnse Staatsoper “Unter den Linden”: goed maar niet opzienbarend. Misschien staat hij inmiddels wel in het rechter rijtje van de eredivisie. Hij wordt overigens in Preludium van deze maand ten onrechte aangeduid als Italiaan: hij komt nl. uit Albanië.

  10. Marianna
    12 september 2015 at 16:44

    De recensie van de uitvoering van 11 sept. gelezen hebbende, blijkt de stem van Saimir Pirgu zich toch niet voldoende te hebben ontwikkeld. De recensent geeft precies weer wat er aan schort, zoals ik het in Boekarest heb ervaren. Ik vind het verder ook een mooie tenorstem, maar Verdi’s requiem lijkt me duidelijk niet iets voor hem.