AchtergrondBinnenkort

Zuiderstrandtheater opent deuren

Bij de opening van het culturele seizoen in Den Haag werd afgelopen zaterdag het nieuwe Zuiderstrandtheater geopend en ‘ingezongen’ door de jonge talenten van Opera Zuid. Een dag later gaven OPERA2DAY en BarokOpera Amsterdam introducties van hun nieuwe voorstellingen in de Koninklijke Schouwburg. Place de l’Opera was erbij.

Het nieuwe Zuiderstrandtheater in Scheveningen (foto: Place de l'Opera).
Het nieuwe Zuiderstrandtheater in Scheveningen (foto: Place de l’Opera).

De discussie over het nieuwe culturele complex in het centrum van Den Haag, dat de oude combinatie van het Lucent Danstheater en de Dr Anton Philipszaal moet vervangen, is al volop losgebarsten. Maar tot er op die plaats weer een nieuw gebouw staat, zijn Hagenaren, Scheveningers en buitenlui welkom in het tijdelijke Zuiderstrandtheater. Afgelopen zaterdag was er een drukbezocht open huis.

Het was even zoeken, een eerste keer naar de zuidpunt van de haven in Scheveningen, maar vlak aan zee lag daar het Zuiderstrandtheater. Voor auto’s is er veel parkeerruimte voor de deur, stadsbus 22 maakt op voorstellingsdagen een extra rondje door de haven en er komt een pendelbus vanaf station Den Haag Centraal. Het theater vervangt met één zaal de twee vorige locaties. Er zal dus symfonische muziek klinken, maar ook gedanst worden op het podium van de Grote Zaal.

Een blik in die zaal leerde dat hij qua indeling, sfeer en kleuren het meeste doet denken aan de oude Lucent-zaal. Er is veel aandacht besteed aan de akoestiek. Door extra panelen boven het podium krijgt de vaste bespeler, het Residentie Orkest, een verantwoorde omgeving voor de concerten. Alle theatertechniek voor licht en geluid is meegekomen uit de oude locaties.

Meer dan voorheen zal de Nieuwe Kerk in het centrum van Den Haag worden gebruikt voor kleinere concerten, die vanwege de sfeer en de akoestiek beter op die locatie aan het Spui passen.

Veerle Sanders en Rubèn Plantinga promootten het nieuwe seizoen van Opera Zuid (foto: Place de l'Opera).
Veerle Sanders en Rubèn Plantinga promootten het nieuwe seizoen van Opera Zuid (foto: Place de l’Opera).

Er waren afgelopen zaterdag rondleidingen, muziekworkshops door leden van het Residentie Orkest en korte optredens in alle ruimtes om het publiek vertrouwd te maken met het nieuwe theater.

In de Haven Foyer gaven twee jonge talenten van Opera Zuid, Veerle Sanders en Rubèn Plantinga, een optreden, waarmee ze feitelijk het nieuwe theater ‘inzongen’. Met het gemak van breed opgeleide artiesten presenteerden en zongen de twee een programma dat opende met ‘Night and Day’ en daarna van het Songbook-repertoire overging naar onder meer een aria uit Don Pasquale en ‘Là ci darem la mano’, het duet van Don Giovanni en Zerlina.

Opera Zuid blijft één van de vaste gasten van het nieuwe theater. Zowel Veerle Sanders als Rubèn Plantinga maken deel uit van het huisensemble van het Maastrichtse gezelschap en zullen meewerken aan de twee grote producties van dit seizoen. Rigoletto is op zaterdag 28 november 2015 te zien in het Zuiderstrandtheater en La bohème komt op donderdag 16 juni 2016 naar Scheveningen.

Zie voor de gehele operaprogrammering in Den Haag de website van het Zuiderstrandtheater.

De Haagse Uitmarkt

Net als veel andere steden kent ook Den Haag een cultuurmarkt, met buitenpodia maar ook met voorstellingen die comfortabel, ver van regen en wind, in verschillende theaters werden gegeven. In de Koninklijke Schouwburg, die aan het eind van dit seizoen zal fuseren met het Nationale Toneel en het Theater aan het Spui tot Het Nationale Theater, waren in elk geval twee programmaonderdelen extra interessant voor operaliefhebbers.

Tenor Julian Podger en regisseur Serge van Veggel presenteerden de productie Mariken in de tuin der lusten (foto: Place de l'Opera).
Tenor Julian Podger en regisseur Serge van Veggel presenteerden de productie Mariken in de tuin der lusten (foto: Place de l’Opera).

Het gezelschap OPERA2DAY zit midden in de repetities voor Mariken in de tuin der lusten, een nieuwe opera op tekst van Karim Ameur en muziek van Calliope Tsoupaki. Terwijl een kleine delegatie op zondagmiddag in de Koninklijke Schouwburg stond, was de cast – waarin acteurs als Hannah Hoekstra, Truus te Selle en Joop Keesmaat samenwerken met vocalisten als Jill Feldman, Harrie van der Kamp en Michael Chance – druk aan het repeteren in het gebouw van OPERA2DAY, verderop in Den Haag. Regisseur Serge van Veggel viel daarom even in voor Hanna Hoekstra in een dialoog met de duivel, die in de persoon van tenor Julian Podger wel aanwezig kon zijn.

Net nieuw gecomponeerde muziek, maar in de sfeer van de middeleeuwen: die eerste indruk gaf het werk van Tsoupaki, dat voor deze presentatie werd gespeeld door alleen een piano. Serge van Veggel schilderde in een toelichting hoe bij de komende wereldpremière in de Koninklijke Schouwburg, op zondag 11 oktober, het oudemuziekensemble Tetraktys naast Asko|Schonberg in de bak zal zitten, met ook nog vier leden van Capelle Amsterdam. Hernán Schvartzman is muzikaal leider van de productie.

‘Là ci darem la mano’, een dag eerder gezongen door de Opera Zuid-solisten, klonk op zondag opnieuw in Den Haag, ditmaal in zowel het Italiaans als het Frans. Het duet is onderdeel van een nieuwe voorstelling die BarokOpera Amsterdam binnenkort brengt.

BarokOpera Amsterdam presenteert dit seizoen onder leiding van Frédérique Chauvet (rechts) een bijzondere Don Giovanni (foto: Place de l'Opera).
BarokOpera Amsterdam presenteert dit seizoen onder leiding van Frédérique Chauvet (rechts) een bijzondere Don Giovanni (foto: Place de l’Opera).

De rode draad in de productie is de Haagse première van Don Giovanni in 1815. Daarvoor werd Mozarts opera vertaald naar het Frans, omdat dat de taal was die men in de opera gewend was, en enigszins gecensureerd. Twee vertalingen zijn in het begin van de negentiende eeuw gemaakt: een brave door Kalkbrenner en een vrijere van Castil-Blaze. Beide spelen een rol in de voorstelling.

Op het podium waar de opera Don Juan (de Franse Don Giovanni) tweehonderd jaar eerder in première ging bij het Théâtre Français, zongen bariton Wiebe Pier Cnossen en een stand-in voor sopraan Anne Rodier het bekende duet van Giovanni en Zerlina, waarbij het meisje in de Franse versie een stuk minder meegaand bleek te zijn. De ‘mille tre’ veroveringen van Don Giovanni in de originele tekst waren in de brave Franse bewerking teruggebracht tot ‘slechts’ een honderdtal.

Artistiek leidster en dirigente Frédérique Chauvet kondigde aan dat voor de komende voorstelling, die wordt geregisseerd door Nynke van den Bergh, een orkest van twintig musici op instrumenten uit het begin van de negentiende eeuw zal spelen. Net als toen, in 1815, beleeft Don Giovanni, anno 1815 zijn eerste voorstelling in de Koninklijke Schouwburg, op 6 november 2015.

Zie voor meer informatie de websites van het Zuiderstrandtheater en de Koninklijke Schouwburg.

Vorig artikel

DNO opent met uitbundige Rosenkavalier

Volgend artikel

Cité de l’Opera: De koning en de minister

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.