AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: De koning en de minister

U leest het grote operanieuws dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera is een nieuwe rubriek vol citaten. Vandaag aflevering 1.

Afgelopen zomer hielden we u vanaf het strand op de hoogte van de uitstapjes van Saimir Pirgu (komend weekend in Amsterdam), de zomeractiviteiten van Olga Peretyatko en de avonturen van Luca Pisaroni met zijn #Operadogs. We hebben het strand van Plage de l’Opera inmiddels verlaten, maar gaan door met al die citaten uit de sociale media: Cité de l’Opera. Voortaan iedere dinsdag op deze website.

De koning kwam naar Enschede
In Enschede deed Reisopera-directeur Nicolas Mansfield al maanden geleden een brief op de bus aan koning Willem-Alexander. Of hij zin had om de première van Madama Butterfly bij te wonen. De koning zei ja, waarop de Reisopera aan het begin van de zomer eigenhandig een trending topicje op Twitter veroorzaakte met het grote nieuws.

En jawel, de koning kwam vorige week naar Enschede en zag daar een cast die soms wat aarzelend speelde en die zich afvroeg of je tijdens de voorstelling vanaf het podium naar de koning mocht zwaaien. Maar dan hebben we het over de kindervoorstelling Vlinder, die de vorst voor aanvang van de echte Butterfly bezocht.

Een groepsfoto met de koning en de cast van Madama Butterfly verscheen na afloop in verschillende varianten op internet. Deze, van het officiële Twitter-account van het Koninklijk Huis (meer dan 160.000 volgers), leek ons uit de meest betrouwbare bron:

De hoofdrol in Madama Butterfly wordt gezongen door Annemarie Kremer. De arme zangeres wordt heel Nederland door gejaagd om bevraagd te worden over haar werk en het geheim van het succes van haar Cio-Cio-San.

Jack van Gelder was er net weg toen Annemarie Kremer op de vroege zaterdagochtend, kort na de première, de studio van Radio 1 bezocht. “Het is twintig over tien”, meldde presentator Mieke van der Wey voor de zekerheid, maar dat was aan het geluid van de sopraan niet af te horen. Hier is het fragment: www.radio1.nl.

Dankzij een foto van Paul Cornelisse weten we hoe het er uitzag in de studio.

Wat doe ik aan?
Met de grote premières van afgelopen week, opgeluisterd door koninklijk bezoek in de zaal of zelfs op het podium (de vorstelijke Camilla Nylund in Der Rosenkavalier), moet er op veel plaatsen in Nederland gedacht zijn: wat trek ik aan? Gelukkig zijn wereldvermaarde componisten, en hun familie, ook met die vraag bezig, getuige de tweet van Michel van der Aa:

De componist ontvangt op 26 oktober uit handen van minister Jet Bussemaker van cultuur de Johannes Vermeer Prijs 2015. Hij krijgt de prijs voor zijn baanbrekende werk in het internationale muziekleven. En dan moet zijn allernieuwste werk, Blank Out, nog komen. De kameropera voor sopraan en 3D-film gaat op 20 maart in première bij De Nationale Opera. Daar werkt de componist nu aan. Niet leuk voor zijn buren.

Ondertussen in Amsterdam
Der Rosenkavalier is net van start gegaan, de repetities voor Il trovatore lopen al en de solisten voor de productie van De Nationale Opera die daarop volgt, worden ingevlogen. Mezzosopraan Anna Harvey uit Londen blijkt één van de castleden van Les Mamelles de Tirésias, de jongtalentproductie die op 25 november in première gaat.

Op de website van DNO staan nog geen namen achter de rollen, maar Harvey is als mezzosopraan een krantenverkoper of een dikke dame. De gendarme, een rol voor bariton, wordt gezongen door een bekende jonge ster die kort geleden 25 is geworden.

De wereld rond opera
Vorige week riep een aantal bekende Nederlanders op iets te doen aan de vluchtelingencrisis. Er stonden ook namen uit de operawereld onder de Telegraaf-advertentie, zoals Operadagen Rotterdam-directeur Guy Coolen, muziektheatermaker Gable Roelofsen en regisseur Lotte de Beer. “Voelt u zich geroepen?”, luidde de titel van de tekst boven de namen.

Ook in het buitenland spraken operamakers zich uit, zoals Danielle de Niese. De sopraan is, samen met onder anderen jazzmusicus Joshua Redman en popzanger John Legend, één van de ‘voices’ van het International Rescue Committee.

Niet iedereen begreep de urgentie van haar ontmoeting met de Britse minister van financiën: de enige reactie op dit Twitter-bericht kwam van een mevrouw Foxon. Ze noteerde: “You look great Danni!”

De zangeres maakte indruk met haar optreden in het BBC-programma van Andrew Marr afgelopen zondag. Het lied dat ze daar zong, droeg ze op aan Aylan, het wereldberoemd geworden jongetje op het strand.

Ondertussen in Den Bosch: Неделя том Занг
De summerschool over Russische opera van het Internationaal Vocalisten Concours is in volle gang. Regelmatig duiken enthousiaste tweets op over de gang van zaken in de masterclasses en sinds kort heeft het IVC ook een Instagram-account. Daar vindt u alle recente foto’s. Deze bijvoorbeeld:

The Summer School participants together with their masters and coaches.

Een foto die is geplaatst door InternationalVocalCompetition (@internationalvocalcompetition) op

Vorig artikel

Zuiderstrandtheater opent deuren

Volgend artikel

Van Zweden: “Wagner verrijkt mijn leven”

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    8 september 2015 at 13:40

    Fijn dat de ‘vakantierubriek’ op deze wijze lezenswaardig wordt voortgezet.