Binnenkort

Opera in de media: week 38

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 38 (12 – 18 september 2015) onder meer aandacht voor een livestream van La bohème uit Oslo en de Last Night in Londen met Kaufmann en De Niese.

Video

Scène uit La bohème (foto: Den Norske Opera).
Scène uit La bohème (foto: Den Norske Opera).

Puccini uit Oslo
Ook voor de internetzender The Opera Platform begint het seizoen weer. Jennifer Rowley als Musetta, Marita Sølberg als Mimì, Vasilij Ladjuk als Marcello en Diego Torre als Rodolfo zijn te zien in de opera La bohème van Puccini. Onder muzikale leiding van Eivind Gullberg Jensen wordt de productie opgevoerd in Den Norske Opera & Ballett. Regisseur Stefan Herheim baseerde zich voor zijn enscenering op een eerdere versie van de opera in zijn geboortestad Oslo. De voorstelling is zaterdagavond live te zien via het Opera Platform van de Europese operahuizen en blijft daarna nog zes maanden beschikbaar.
The Opera Platform: zaterdag 12 september om 19.00 u.

De laatste avond
De BBC Proms in Londen worden afgesloten met de traditionele Last Night. Dit jaar is dirigente Marin Alsop muzikaal leider van het spektakel. Gasten zijn onder anderen Jonas Kaufmann en Danielle de Niese. Ook dit jaar zijn overal in het Verenigd Koninkrijk parallelle manifestaties waar liefhebbers van klassieke muziek het einde van de zomer vieren. Nederland zendt het programma de laatste jaren niet meer live uit, maar wie geen BBC heeft en wel de NDR kan ontvangen, heeft daar een alternatief voor een deel van de avond.
BBC2 / BBC1: zaterdag 12 september om 20.15 u.

Elisir op het vliegveld
Vernieuwend is het in ieder geval: een opera live vanaf een vliegveld. Het ensemble van de Scala in Milaan gaat het waagstuk aan met een uitvoering van L’elisir d’amore van Donizetti, aan de vooravond van een serie voorstellingen in het theater zelf. De zangers, onder wie Eleonora Buratto (Adina), Vittorio Grigolo (Nemorino) en Michele Pertusi (Dulcamara), worden begeleid door het Scala-orkest onder leiding van Fabio Luisi. Het project van enkele omroepen, waaronder RAI en Arte, wordt rechtstreeks uitgezonden en is met speciale 360-graden-techniek later op Concert Arte terug te zien.
Arte: donderdag 17 september om 20.15 u.

Audio

Falk Struckmann valt in voor Matthias Goerne.
Falk Struckmann valt in voor Matthias Goerne.

Tristan und Isolde
Over de voorbereiding op Tristan und Isolde sprak dirigent Jaap van Zweden afgelopen week op Place de l’Opera. Zaterdag is er voor het eerst sinds vijf jaar weer een Wagner-opera onder zijn leiding te horen in de NTR ZaterdagMatinee. In de hoofdrollen zingen Clifton Forbis en Jennifer Wilson. De rol van König Marke, voor wie oorspronkelijk Matthias Goerne geëngageerd was, wordt gezongen door Falk Struckmann. Naast de mannen van het Groot Omroepkoor zit het Radio Filharmonisch Orkest op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw.
NPO Radio 4: zaterdag 12 september om 14.00 u.

Het nieuwe operaseizoen
Ernst Daniël Smid en Hein van Eekert zijn voor een avond de Coen & Sander van Radio 4, met een lange uitzending waarin ze vooruitkijken op het komende muziektheaterseizoen. Er is in het programma Opera Special, dat door publiek kan worden bijgewoond in de studio van VondelCS in Amsterdam, live muziek van onder anderen Florieke Beelen, Eva Kroon en Bora Balci. Ook zijn er gasten als Marco Bakker en Annett Andriesen.
NPO Radio 4: zondag 13 september om 16.30 u.

Tenor Saimir Pirgu (foto: Fadil Berisha).
Tenor Saimir Pirgu (foto: Fadil Berisha).

Requiem in het Concertgebouw
Een zeldzame gelegenheid om het koor van De Nationale Opera in de akoestisch optimale omstandigheden van de Grote Zaal van het Concertgebouw te horen, doet zich dit weekend voor. De tweede uitvoering van het requiem van Verdi wordt live uitgezonden in het Avondconcert. Marc Albrecht dirigeert het koor, het Nederlands Philharmonisch Orkest en solisten als Krassimira Stoyanova en Saimir Pirgu.
NPO Radio 4: maandag 14 september om 20.00 u.

Petrenko zingt in Rotterdam
De vocale programmering van het Gergiev Festival, dat dit weekend in Rotterdam wordt gehouden, blijft beperkt tot een liedrecital van Mikhail Petrenko. De opname van zijn optreden op zaterdagmiddag in de Jurriaanse Zaal van De Doelen is op 16 september te horen op Radio 4.
NPO Radio 4: woensdag 16 september om 20.00 u.

Vrijdag weer naar Vredenburg
Het eerste concert van het AVROTROS Vrijdagconcert, voorheen de Vrijdag van Vredenburg, wordt live uitgezonden vanuit de vaste locatie, TivoliVredenburg. U hoort het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van James Gaffigan met muziek waarin klokken een rol spelen. De solisten Marina Rebeka, Sergey Skorokhodov en Andrei Bondarenko zingen werk van Moessorgski, Pärt, Kantsjeli en Rachmaninov.
NPO Radio 4: vrijdag 18 september om 20.00 u.

Weektip

Mozart was here
Op vrijdag 11 september is het 250 jaar geleden dat Mozart per trekschuit in Den Haag arriveerde. Dat bezoek wordt gevierd met een groot aantal concerten in Den Haag. Liefhebbers kunnen zelfs een tocht met een trekschuit maken over de route die de componist aflegde.

Om het feestje mee te vieren deze week een vocaal Mozart-werk, Don Giovanni, dat meer dan twintig jaar later in première ging, maar waarvoor Wolfgang mogelijk inspiratie heeft opgedaan tijdens zijn Haagse bezoek. De uitvoering werd door de NOS opgenomen in het Concertgebouw in Amsterdam tijdens het Holland Festival van 1994.

Dirigent John Eliot Gardiner bracht zijn ensembles mee, The Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists, en regisseerde ook de voor het Concertgebouw vrij uitgebreide enscenering. In de hoofdrollen zongen Rodney Gilfry als Don Giovanni, Ildebrando d’Arcangelo als Leporello en Luba Orgonasova als Donna Anna. Charlotte Margiono is te zien als Donna Elvira.

Vorig artikel

Stenz raakt het hart met Gurre-Lieder

Volgend artikel

Siljanov wint Wigmore's Song Competition

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

13Reacties

  1. stefan caprasse
    11 september 2015 at 16:11

    Over die ‘La Boheme’ van Herheim (een bestaande produktie) heb ik interessante dingen gelezen. Mimi sterft onmiddelijk in de eerst maten in een kliniek (aan kanker niet aan tuberculose). Rodolpho, die haar dood niet kan aanvaarden maakt voortdurend de link met het lot van Mimi in La Boheme (waarvoor dus teruggegrepen wordt naar een vroegere ‘klassieke’ produktie. Aldus is er een voortdurende afwisseling tussen het beeld van de kliniek en beelden uit die klassieke Boheme, waarbij bepaalde bijfiguren (de huisbaas, Parpignol) voortdurend de dood uitbeelden. Zo wordt Mimi bv aan het einde van II meegevoerd door de leider van de fanfare, hier als een soort engel des doods voorgesteld (het fragment bestaat op youtube).
    Deze produktie bestaat op DVD, maar ik kan ze nergens vinden. Wat blijkbaar typisch is voor DVD’s van produkties van Herheim, want zijn Meistersinger van Salzburg kan ik ook nergens vinden… En zijn -fantastische- Parsifal van Bayreuth mocht zelfs niet op DVD verschijnen!

  2. Pieter K. de Haan
    11 september 2015 at 16:41
  3. Michaela Karadjian
    11 september 2015 at 16:46

    Bij het Requiem Verdi wordt de sopraanpartij gezongen door Camilla Nylund, die bij DNO in de Rosenkavalier de Marschallin zingt, en de bas partij door Roberto Tagliavini, die eveneens bij DNO binnenkort te horen zal zijn in Verdi’s Trovatore. Beide zangers zijn op de valreep ingesprongen wegens ziekte van de eerder aangekondigde collega’s. Beide Topzangers:)

  4. stefan caprasse
    11 september 2015 at 16:53

    Dank U… Ik heb wel nog nooit iets bij Amazon besteld…

  5. Pieter K. de Haan
    11 september 2015 at 18:52

    Dat is uw probleem, maar zeg niet te snel, dat u iets nergens hebt kunnen vinden. Graag gedaan!

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    11 september 2015 at 21:41

    … ‘waarvoor Wolfgang mogelijk inspiratie heeft opgedaan tijdens zijn Haagse bezoek’. Wat moeten we ons hier nu bij voorstellen? Liep er in 1765/66 soms een ‘Don Giovanni’ rond in de Residentie?

  7. Leen Roetman
    11 september 2015 at 21:51

    @Beste stefan: je hoeft ons echt niet van a tot z op de hoogte te houden over jouw keuzes.
    @Beste Maarten-Jan: lees alles toch niet zo letterlijk, maar vat berichten op deze site ook eens overdrachtelijk op.
    Laat we het een beetje gedoseerd en op niveau houden. Iedere keer kijk ik in spanning welke interessante ‘recente bijdrage’ nu weer geplaatst is, zie ik dit soort berichten…
    @ Beste Jordi en Francois: Doe eens wat aan de website. Vaak zijn eerdere, echt interessante reacties weggespoeld door de laatste onbeduidende vijf.

  8. Maarten-Jan Dongelmans
    11 september 2015 at 22:36

    @Beste Leen: ik plaats simpel een kanttekening bij een intrigerende zin. Of ik die letterlijk lees of niet, staat niet ter discussie. Het lijkt me heel interessant te lezen als er inderdaad een link zou zijn tussen Mozarts bezoek en de latere opera. Voor alle duidelijkheid: ik ben bezig met een studie naar de edelman die Mozart naar Den Haag heeft gehaald. Binnenkort hoop ik daar via onderzoek in het Koninklijk Huisarchief meer informatie over te vergaren. Vandaar dat de zin in het weekbericht van Place de l’Opéra mijn aandacht trok. Als dat niet met uw niveau strookt, spijt me dat.

  9. Pieter K. de Haan
    12 september 2015 at 00:40

    Ik kan me de blijkbaar bij Leen Roetman bestaande irritatie goed voorstellen. Er kan nauwelijks een bericht voorbijkomen zonder dat de heren Caprasse en Dongelmans daar, met nogal wisselende relevantie, commentaar op menen te moeten leveren. Andere lezers hebben dat maar te accepteren, maar genoemde heren zouden er m.i. goed aan doen te bedenken, dat overdaad schaadt!

  10. Maarten-Jan Dongelmans
    12 september 2015 at 08:51

    Gaan we elkaar nu screenen op relevantie? Dát zou pas ‘irriterend’ zijn.

  11. Olivier Keegel
    12 september 2015 at 10:52

    Overdaad schaadt, dat ben ik wel met de heer De Haan eens. Anderzijds is het vrije woord wellicht van nog grotere waarde. Daar komt nog iets bij, ik heb de indruk dat deze lezersrubriek voor bepaalde veelplaatsers ook therapeutische liefdagboekwaarde heeft. Als Domingo een scheet laat, haast men zich te beschrijven hoe men drie jaar geleden in Brussel was waar Villazon ook een scheet liet. En dat men nog op zoek is naar de dvd van die scheet. Ik zeg, laat duizend bloemen bloeien!

  12. Pieter K. de Haan
    12 september 2015 at 11:56

    Tot het “screenen” van commentaren op deze site ben ik gelukkig niet bevoegd. Dat neemt niet weg, dat de relevantie van sommige discussies mij ontgaat. Ik verwijs naar de conversatie tussen de heren Dongelmans en Caprasse onder het hoofd “Opera vlaanderen begint met Tannhäuser”. Is het voor andere lezers van deze site belangrijk om te weten, dat u, meneer Dongelmans, met Oud-en-Nieuw niet naar, als door de heer Caprasse aanbevolen, “La Bohème” in Antwerpen kunt omdat u rond die tijd altijd in de Weense Staatsopera zit? Alhoewel ik mij verre houd van sociale media en dus alleen van horen zeggen weet hoe het daarop toegaat, lijkt mij dat een dergelijke “chat” daar meer op zijn plaats is dan hier. Ik ben overigens benieuwd hoe je een scheet in beeld brengt. Ja, het vrije woord is een groot goed!