AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Metropolitan Opera viert 10 jaar Live in HD

Tien jaar geleden begon de Metropolitan Opera met een verkorte, Engelstalige versie van Die Zauberflöte zijn inmiddels razend populaire bioscoopserie ‘The Met: Live in HD’. Op 12 en 13 december wordt dat jubileum gevierd met een herneming van die productie. Een terugblik op tien jaar opera in de bioscoop.

Nathan Gunn als Papageno in Die Zauberflöte bij de Metropolitan Opera (© Ken Howard).
Nathan Gunn als Papageno in Die Zauberflöte bij de Metropolitan Opera (© Ken Howard).

Het succes van de bioscoopserie van de Metropolitan Opera is immens. In december 2006 werd Die Zauberflöte vertoond in 98 filmtheaters in 4 landen. Vandaag de dag wordt de serie gevolgd in meer dan 2.000 filmtheaters in 70 landen. In tien jaar tijd trokken de producties van het New Yorkse operahuis 19 miljoen (!) mensen naar de bioscoop.

Het idee om opera’s in de bioscoop te vertonen kwam uit de koker van Met-directeur Peter Gelb, die in 2006 net aangetreden was. Publiek winnen was voor hem de belangrijkste motivatie.

In gesprek met Place de l’Opera vertelde hij in 2010: “Alles wat ik hier doe sinds mijn aantreden, is erop gericht nieuw publiek te winnen. (…) Een kunstvorm kan niet bestaan zonder publiek. Dat is natuurlijk heel logisch, maar mensen met posities als de mijne denken daar niet altijd aan. (…) Het is geen misdaad om publiek te winnen.”

Programmering

In het eerste Live in HD-seizoen bracht de Metropolitan Opera zes producties. Het seizoen daarna dijde dat uit tot acht. Sinds 2008/2009 programmeert de Met ieder seizoen tien tot twaalf titels.

Het repertoire dat de afgelopen tien jaar voorbijgekomen is, varieerde zeer. Daarbij mocht Giuseppe Verdi zich over de meeste aandacht verheugen, met uitvoeringen van Macbeth, Aida, Simon Boccanegra, Don Carlo, Il trovatore, Ernani, La traviata, Otello, Un ballo in maschera, Rigoletto en Falstaff.

Ook Gaetano Donizetti kwam vaak voorbij, met als kroonstuk de koninginnencyclus, waarvan Anna Bolena en Maria Stuarda al te zien waren en Roberto Devereux dit seizoen geprogrammeerd is.

Eén van de populairste titels was Carmen van Bizet. De productie zette in 2010 een record met 240.000 bezoekers. In 2014 keerde de voorstelling terug in de Live in HD-serie, met wederom veel aandacht. Carmen was de eerste bioscoopproductie die door Place de l’Opera werd gerecenseerd (lees de recensie).

Onderstaande seizoensclips geven een mooie impressie van een aantal van de opera’s die de voorbije jaren ‘live in HD’ te zien waren of die komend seizoen nog op het programma staan:

“Maestro to the pit”

Hoewel de nieuwigheid er inmiddels wel vanaf is, ging in het begin veel aandacht uit naar het randgebeuren dat de Met rondom de voorstellingen in beeld bracht. Decorwissels tussen de aktes werden getoond, het publiek in de zaal werd in beeld gebracht en bekende zangers gingen in de rol van ‘host’ in gesprek met zangers, regisseurs en dirigenten.

Wat het bioscooppubliek echter tussen de aktes door en in de pauze te zien krijgt van het reilen en zeilen achter de coulissen, is slechts een fractie van wat er allemaal bij de producties komt kijken. De live-uitzendingen van de Metropolitan Opera zijn grootse operaties.

Place de l’Opera ploos rond de seizoensopening in oktober 2014 uit hoe een Live in HD-uitvoering in New York verloopt. Van het bekende ‘5 minutes to…’ tot het slot van de voorstelling. Lees de reportage.

Anna Netrebko

Bladerend door de seizoensprogramma’s van de afgelopen tien jaar springt één artieste boven alle anderen uit: Anna Netrebko. De Russische sopraan ontbrak in geen enkel seizoen. Afgelopen oktober verzorgde ze voor de vijfde opeenvolgende keer de openingsavond, waarmee ze zonder schroom het boegbeeld van ‘The Met: Live in HD’ genoemd kan worden.

Netrebko zong de afgelopen jaren in I puritani, Roméo et Juliette, Lucia di Lammermoor, Les contes d’Hoffmann, Don Pasquale, Anna Bolena, Manon, L’elisir d’amore, Jevgeni Onjegin, Macbeth, Iolanta en Il trovatore. Dat maakte de Live in HD-serie niet alleen een inkijkje in de programmering van de Met, maar ook een weergave van Netrebko’s carrièreontwikkeling.

Hieronder een compilatie van haar optredens in de bioscoopserie:

Die Zauberflöte

Om tien jaar Live in HD te vieren, wordt komend weekend in vele bioscopen de allereerste bioscoopproductie, Die Zauberflöte, hernomen. Het gaat om een productie van Julie Taymor (lees de recensie die Place de l’Opera in 2010 maakte).

De opera van Mozart is ingekort en door J.D. McClatchy in het Engels vertaald. In de cast zingen Ying Huang als Pamina, Matthew Polenzani als Tamino, Nathan Gunn als Papageno, Erika Miklósa als Koningin van de Nacht en René Pape als Sarastro. Met-chef James Levine dirigeert. De voorstelling wordt ingeleid door tv-persoonlijkheid Katie Couric.

Die Zauberflöte is in Nederland te zien bij CineMec (in Ede, maar ook op de gloednieuwe locaties in Nijmegen en Utrecht), Pathé en Theater de Speeldoos in Baarn. Er zijn vertoningen op zaterdag 12 en zondag 13 december.

Hieronder de trailer:

Vorig artikel

Holland Opera brengt Roodhapje met kerst

Volgend artikel

McCrays zangstudio geeft benefietconcert

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Joseph
    12 december 2015 at 09:09

    Sinds 2007 ben ik trouwe volger van opera in de cinema. Ons gezin kijkt er telkens naar uit. Meestal is de sfeer in een theaterzaal rechtstreekser, maar volgens mij krijg je meer opera in de cinemazaal. Je beleeft meer het stuk doordat de drie opgestelde camera’s meer in detail weergeven waar de scène om gaat. Ook de pauze’s zijn heel leerrijk. Ja, en die Anna Netrebko, dat is buiten categorie. Grote klasse.