Home » Binnenkort, Nieuws

Met brengt Madama Butterfly Live in HD

28 maart 2016 4 reacties

De Metropolitan Opera in New York brengt dit seizoen veel Puccini in de zaal en in de Live in HD-programmering. Ook komende zaterdag (2 april) is in bioscopen wereldwijd een opera van Giacomo Puccini te zien: Madama Butterfly. Het duo van de recente Manon Lescaut, Kristine Opolais en Roberto Alagna, zingt opnieuw de hoofdrollen.

Roberto Alagna en Kristine Opolais in Madama Butterfly. (© Marty Sohl / Metropolitan Opera)

Roberto Alagna en Kristine Opolais in Madama Butterfly. (© Marty Sohl / Metropolitan Opera)

Het oeuvre van Puccini vormt een derde van het programma van de Met dit seizoen. De selectie voor de Live in HD-serie bevatte de laatste twee keer werk van de Italiaan, achtereenvolgens Turandot en Manon Lescaut. De serie van drie wordt zaterdag 2 april afgesloten met Madama Butterfly uit 1904.

Turandot was het laatste, onvoltooide werk van Puccini. Manon Lescaut was zijn derde opera en wordt beschouwd als het eerste grote succes van de componist. Madama Butterfly schreef hij na een serie met zijn meest succesvolle werken, La bohème en Tosca.

Londen

Puccini, die veel moeite deed om geschikte libretti te vinden, die dan ook nog door zijn librettisten op maat gemaakt moesten worden, ontdekte Madama Butterfly in Londen. In de zomer van 1900 bezocht Puccini de Britse hoofdstad en zag er het toneelstuk Madame Butterfly van de succesvolle New Yorker David Belasco.

Nadat Puccini moeite had gedaan om de rechten te verkrijgen en later ook nog moest herstellen van een auto-ongeluk, voltooide hij in december 1903 de partituur. Een eerste opvoering in de Scala van Milaan was geen groot succes; sommige schrijvers spreken zelfs van een ramp. Naast verstoring door ‘hecklers’, die waren ingehuurd door tegenstanders van het werk van Puccini, was er ook commentaar: men vond dat hij zichzelf te veel herhaalde en de critici vielen over het ontbreken van een echte tenoraria.

New York

De componist trok het stuk terug, retourneerde zijn gage aan de Scala en deed wat aanpassingen. Slechts enkele maanden later presenteerde hij in Modena een nieuwe versie en die viel wel in de smaak. Zoals vaker bleef Puccini schaven aan zijn werk. De herziene versie die in december 1906 in Parijs in première ging, zou uiteindelijk de ‘definitieve’ Madama Butterfly worden. Een jaar later bracht de Metropolitan Opera in New York de opera voor het eerst in Amerika. Tot nu toe is het werk daar meer dan 850 maal opgevoerd.

Scène uit Madama Butterfly. (© Ken Howard / Metropolitan Opera)

Scène uit Madama Butterfly. (© Ken Howard / Metropolitan Opera)

De enscenering van Madama Butterfly door Anthony Minghella, die als filmregisseur succes had met films als The English Patient en The Talented Mr. Ripley, staat inmiddels tien jaar op de programmering van de Met.

Dirigent Karel Mark Chichon maakte op 19 februari met deze productie zijn debuut bij de Met. Hij zou afgelopen januari in Amsterdam dezelfde opera leiden bij de NTR ZaterdagMatinee, maar moest toen wegens ziekte afzeggen. Tot aan de zomer dirigeert hij in korte tijd de drie bekendste werken van Puccini. Na Butterfly bij de Met volgt Tosca bij de Bayerische Staatsoper en La bohème in Saarbrücken.

Parijs

Het liefdesduo uit Puccini’s opera wordt gevormd door Kristine Opolais en Roberto Alagna. De sopraan uit Riga zong in 2014 ook de hoofdrol van Cio Cio-San in New York. In een recent interview met Place de l’Opera vertelde de zangeres hoe zwaar dat is. “Je staat er, in tegenstelling tot in Manon Lescaut, helemaal alleen voor. Bovendien is de rol emotioneel extra zwaar voor me geworden sinds de geboorte van mijn dochter Adriana in 2011.”

Opolais gaat helemaal op in deze rol. “Het komt uit het diepste van mijn ziel. Ik heb zo’n connectie met dit karakter. Ik voel wat zij voelt. Het komt dan ook regelmatig voor dat ik tegen het einde van de opera in tranen ben. Het publiek merkt dat natuurlijk, omdat het te horen is aan mijn stemgeluid, maar dat geeft niet.”

Haar tegenspeler is de nabij Parijs geboren tenor Roberto Alagna. Eerder dit jaar viel hij in voor Jonas Kaufmann in Manon Lescaut en nu vormt hij opnieuw een duo met Opolais. Pinkerton is één van de vijftig rollen die Alagna op zijn repertoire heeft. Des Grieux in Manon Lescaut was nieuw voor de tenor en dat geldt ook voor één van zijn komende projecten. In juni en in het najaar zingt hij de rol van Eléazar in La Juive bij de Bayerische Staatsoper. Ook dan is Kristine Opolais zijn tegenspeelster en ook Alagna’s echtgenote Aleksandra Kurzak doet aan die productie mee.

Madama Butterfly is op zaterdag 2 april live te zien in verschillende theaters en bioscopen in Nederland, waaronder Theater de Speeldoos in Baarn, Pathé en CineMec in Ede, Utrecht en Nijmegen. Bij CineMec wordt de voorstelling een dag later opnieuw vertoond.

door

4 reacties »

  • Kees-Christiaan zei:

    Wat was Kristine Opolais geweldig als Cio Cio-San! Het liefst had ik haar een enorme bos rozen toegeworpen, maar ja, dat heeft weinig nut in een cinema …

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Dan maar klappen, dat kan dan weer wel in de bioscoop, net als brava roepen. Ja, het was fenomenaal. Zie ook de recensie op blog.cinemec.nl. Het voorproefje op Roberto Devereux (New York, 16 april) was trouwens ook veelbelovend.

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    In CineMec Nijmegen zijn de live-voorstellingen van het seizoen 2015-2016 overigens pas een dag later te zien. Dit in tegenstelling tot de vestigingen in Utrecht en Ede. Daar gaan de opera’s wel live. Roberto Devereux wordt in Nijmegen derhalve alleen op zondagmiddag 17 april vertoond.

  • Leen Roetman zei:

    Wat een sympathieke bioscoop is Pathé toch. De kaart voor deze voorstelling was mij door Pathé gratis aangeboden i.v.m. enige ongemakken bij de voorstelling van Tannhäuser. Word je zo maar getrakteerd op een fenomenale prestatie van Kristine Opolais!
    Het afgezette gedeelte in de foyer van Pathé Schouwburgplein was vergroot maar nog te klein om de afgeladen zaal op een prettige manier een glas prosecco en/of wijn aan te bieden. Ook bij deze voorstelling was de eerste akte het geluid niet goed in balans. Zal ik daarover weer gaan klagen? Wie weet komen ze weer met een gebaar. Ik heb nog geen kaart voor Roberto Devereux …maar zou daar heel graag naar toe willen!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.