BinnenkortNieuws

Twintigste keer Chamber Music Festival

Deze zomer bestaat het Delft Chamber Music Festival twintig jaar. Artistiek leidster Liza Ferschtman zocht voor het programma naar het DNA van het festival. Tijdens de elf festivaldagen (28 juli t/m 7 augustus) wordt onder meer de opera Die Sieben Todsünden opgevoerd.

Cora Burggraaf is één van de solisten in Die Sieben Todsünden. (© Merlijn Doomernik)
Cora Burggraaf is één van de solisten in Die Sieben Todsünden. (© Merlijn Doomernik)

Als thema van het twintigste Delft Chamber Music Festival koos Liza Ferschtman: DNA: essentie onderzocht. In het programma gaat ze op zoek naar de oorsprong en de essentie van kunst en muziek. Zoals ieder jaar gebeurt dat met hoogtepunten uit het kamermuziekrepertoire, maar in deze editie zijn er ook nieuwe disciplines als dans, opera en literatuur. Het jubileum is verder aanleiding om de relatie van het festival met de stad Delft te thematiseren. Er worden meer locaties betrokken in de programmering en er zijn ook wetenschappers.

Het meest opvallende vocale onderdeel van het programma is de opera Die Sieben Todsünden van Kurt Weill en Bertolt Brecht. In het programmaboek zegt Liza Ferschtman: “Deze satirische korte opera, of eigenlijk een ballet chanté, confronteert ons met onze moraal, die, of we nou gelovig zijn of niet, zo gevormd is door de kardinale zonden.” De tekst van het origineel wordt aangevuld met nieuwe bijdragen over het thema ‘doodzonde’ van de hand van onder anderen de Vlaamse auteur Griet Op de Beeck, publicist Bas Heijne en taalkenner Paulien Cornelisse.

In Die Sieben Todsünden, een coproductie van het festival met het Nationaal Jeugdorkest, werkt regisseur Pepijn Cladder samen met een cast van bekende zangers, waaronder Jan-Willem Schaafsma, Dennis Wilgenhof, Mattijs van de Woerd en Cora Burggraaf. Dirigent Bas Wiegers leidt de solisten en het Nationaal Jeugdorkest. Er zijn op zaterdag 6 augustus twee uitvoeringen in Lijm en Cultuur in Delft. Op 10 en 11 augustus verhuist de productie naar de bijzondere locatie van de NJO Muziekzomer, het voormalig zendstation Radio Kootwijk.

Maar er is meer te horen tijdens het festival. De eerste activiteiten van Ferschtman en haar muziekvrienden van overal ter wereld zijn laagdrempelig: het Opmaatconcert op donderdag 28 juli kost slechts 3 euro en biedt een overzicht van de optredens die op het festival zullen plaatsvinden. Het bezoeken van het Dille & Kamille Concert op de markt in Delft, op vrijdagavond 29 juli, is zelfs helemaal gratis. De heren van Frommermann zullen die avond op het buitenpodium hun mix van klassieke hits, volksmuziek, close harmony en opera presenteren.

Op zaterdagmiddag 30 juli worden op de bekendste festivallocatie, de Van der Mandelezaal van Museum Prinsenhof, Songs my mother taught me gezongen en gespeeld door onder anderen bassist Rick Stotijn, saxofonist Evan van Grinsven en alt Helena Rasker. Zij brengt de Folksongs van Benjamin Britten.

De traditionele Stoelendans, waarbij het publiek op de fiets door de regio reist naar de locaties, heeft een bijzonder vocaal element: in de Tuinderij geeft mezzosopraan Cora Burggraaf, begeleid door pianist Hans Eijsackers, het publiek de keuze uit een lied van Ravel, Schubert, Bolcom, Barber, Britten of Hahn. De Stoelendans vindt plaats op maandag 1 augustus.

“Hoog bezoek in Delft”, zegt de website bij de aankondiging van het optreden op woensdag 3 augustus door de Tallis Scholars onder leiding van Peter Phillips. De focus ligt op de renaissance en de barok in Engels repertoire van onder anderen Tallis, Byrd en Purcell. Het ensemble is te horen op woensdag 3 augustus in de Oude Kerk in Delft.

In het Rietveldtheater wordt op zaterdag 6 augustus aan de kinderen gedacht. Voor 6-plussers is er een programma over Johann Sebastian Bach, de man die meer dan duizend muziekstukken naliet. De productie wordt gemaakt door acteur Ton Meijer, sopraan Marijje van Stralen en violiste Marieke de Bruijn.

Het middagconcert van zaterdag 6 augustus in Museum Prinsenhof heeft als motto: ‘Aardse driften, paradijselijke verlangens‘. Dubbelzinnige teksten in liederen van Wolf, Duparc en Fauré worden gezongen door Christianne Stotijn en Henk Neven, begeleid door Hans Eijsackers. Het Belcea Quartet speelt Schubert.

Wie alleen naar de hier opgesomde vocale onderdelen van het festival gaat, mist de bijdragen van bekende musici als celliste Quirine Viersen, violiste Jennifer Stumm, fagottist Bram van Sambeek en natuurlijk de muzikale inbreng van festivalleider Liza Ferschtman. De complete programmering vindt u op de website van het Delft Chamber Music Festival.

Vorig artikel

Programma tweede editie Wonderfeel

Volgend artikel

Topcast met Westbroek zingt Die Walküre

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.