AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Sondra, Henry en Olga

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 51.

Opera is cool
De Boston Lyric Opera bestaat veertig jaar en gaat dat vieren met ’40 days of opera’. Men wil laten zien dat opera voor iedereen is, met voorstellingen op verrassende locaties. Het campagnebeeld bevat opvallend weinig sopranen.

Tudor Queens
Sopraan Sondra Radvanovsky zong afgelopen seizoen in New York de drie heldinnen in de opera’s die Gaetano Donizetti wijdde aan de Tudor-dynastie. Het laatste deel, Roberto Devereux, was ook in de bioscopen te zien. In een video van enige maanden geleden komt de sopraan aan het woord over haar prestatie.

Gramophone Awards 2016
Gisteren werden de winnaars bekendgemaakt van de Gramophone Awards 2016. Sopraan Veronique Gens won in de categorie ‘solo vocaal’ voor haar cd Néère, die ze opnam met begeleidster Susan Manoff. “Gens, as one might expect, is exceptional in this repertoire”, vond de jury.

Barbara Hannigan won een award met dirigent Andris Nelsons in de afdeling moderne muziek.

De veelgeroemde opname van Aida van Verdi, onder de muzikale leiding van Antonio Pappano, won de award voor beste opera-opname.

Nieuw operahuis
In Dubai opent een nieuw operahuis komende week zijn deuren met een gala. Plácido Domingo treedt daar op en in het eerste seizoen staan verder onder meer De Parelvissers en De Barbier van Sevilla geprogrammeerd, naast enkele bekende musicals als West Side Story en Les Misérables. De gloednieuwe zaal biedt ruimte aan 2.000 bezoekers.

Heiaha! Heiaha!
Sopraan Catherine Foster zingt deze zomer de rol van Brünnhilde in drie delen van Der Ring des Nibelungen. In Bayreuth blijft dat, ook overdag op straat, niet onopgemerkt.

Maarten op de gracht
Naast de gouden stem van mezzosopraan Ann Hallenberg ging countertenor Maarten Engeltjes onvermijdelijk voor zilver tijdens het Prinsengrachtconcert. Naar het schijnt werd er ’s avonds laat toch nog snel een gouden medaille bijgeslagen voor zijn vocale prestaties.

Oiseau rebelle
Het dramatische verhaal van de opera Carmen krijgt een wat Britse toon als Shaun Keaveny van de BBC dat navertelt.

Olga moest afhaken
Het jaarlijkse Rossini-feest in de geboorteplaats van de componist, Pesaro, verliep voor sopraan Olga Peretyatko niet erg voorspoedig.

Adieu Toots
De jazzmusicus zal ook door zijn fans in de operawereld gemist worden.

Lied in Den Bosch
Binnenkort start het 51ste Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, deze keer helemaal gewijd aan het lied. De organisatie bracht nog even de winnaars van vorige keer in herinnering, het echtpaar Milan Siljanov en Nino Chokhonelidze.

No
De Duitse componist Karlheinz Stockhausen was niet makkelijk te interviewen.

In your face!
Dirigent Andris Nelsons verdween net voor het begin van de Bayreuther Festspiele van de bok voor het orkest bij de opera Parsifal. De exacte reden bleef wat vaag. Het scheen dat de dirigent nog laat op de avond het dorp Bayreuth had verlaten en bier had gedronken, waarna hij met veel kabaal laat in de nacht terugkeerde. Maar in plaats van te kniezen over zijn vertrek had Nelsons het kennelijk zeer naar zijn zin in Tanglewood.

Vrouwen en muziek
Tussen het onthoofden door was Hendrik de Achtste een begenadigd zanger en componist, legt David Skinner uit.

Opera is topsport
Het presteren van zangers in een operahuis valt te vergelijken met de prestaties die de sporters op de Olympische Spelen leveren, zo stelt Rose Slavin.

Binnenkort in Amsterdam
De Duitse sopraan Christiane Karg maakt binnenkort haar debuut bij De Nationale Opera als Susanna in Le nozze di Figaro. Het Franse Forum Opéra sprak de zangeres onlangs in Bad Kissingen.

Wijnblog over opera
“Great opera and great wine should be enjoyed with reckless abandon”, zegt wijnkenner en -producent Craig Camp. Hij verbindt in een recent blogverhaal de zang van Lisette Oropesa aan zijn liefde voor wijn.

Vorig artikel

Backstage bij de Summer School for Singers

Volgend artikel

Lahav Shani wordt nieuwe chef RPhO

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.