AchtergrondBinnenkortFeatured

Opera per Tutti begint nieuw seizoen

Opera voor iedereen. Dat is al sinds 2007 het motto waarmee mezzosopraan Mylou Mazali haar initiatief Opera per Tutti drijvende houdt. Op 25 september begint ze een nieuwe serie voorstellingen, met als stamplaats de Boekmanzaal in Nationale Opera & Ballet, maar daarnaast nog vele andere locaties in den lande.

Een optreden van Opera per Tutti in de Edesche Concertzaal. Mylou Mazali is de derde van links. (© Edesche Concertzaal)
Een optreden van Opera per Tutti in de Edesche Concertzaal. Mylou Mazali is de derde van links. (© Edesche Concertzaal)

Opera per Tutti begon in 2007 in de Vondelkerk in Amsterdam. Het recept was eenvoudig: vier zangers en een pianist brengen op laagdrempelige wijze fragmenten uit verschillende opera’s. De formule sloeg aan en bezorgde Opera per Tutti al snel een trouwe achterban. En dat niet alleen, het verleidde telkens weer nieuwe mensen – onbekend met opera – om kennis te maken met de kunstvorm.

De afgelopen jaren begon Opera per Tutti ook buiten Amsterdam steeds meer in de smaak te vallen, met de Edesche Concertzaal als één van de nieuwe concertlocaties. In pas met die groei heeft Mylou Mazali haar concept steeds verder aangescherpt. Voor seizoen 2016/2017 belooft ze programma’s die nog afwisselender en uitdagender zijn dan in voorgaande jaren.

Verliefd op opera

Mazali wordt gedreven door een onuitblusbare passie voor de operakunst. “Dat begon toen ik als student Spaans bij De Nationale Opera binnenliep om in een productie te figureren”, vertelt ze. “Het voelde als thuiskomen, haast een déjà vu. Ik voelde dat opera, bijna als vanzelfsprekend, de rest van mijn leven zou uitmaken.”

Haar gevoel bedroog haar niet, want Mazali maakte na haar studie zang inderdaad carrière in de operawereld. Ze maakte deel uit van de koren van de Israeli Opera en de Nederlandse Reisopera en trad als soliste op bij tal van Nederlandse koren. Sinds 2007 domineert Opera per Tutti haar agenda.

“Opera is mijn tweede natuur geworden en ik wil iedereen daarin meenemen. Ik ben er zo verliefd op en dat wil ik je laten horen. Ik wil dat jij hetzelfde goede gevoel krijgt als ik. Ik wil op de tafel springen en zingen: moet je horen hoe gaaf opera is!”

Meezingen

Mazali heeft de afgelopen jaren veel gevarieerd op haar Opera per Tutti-formule. Onder de titel ‘De Jonge Stukken’ bracht ze bijvoorbeeld een serie afleveringen die draaide om opera’s die componisten voor hun dertigste schreven, uitgevoerd door allemaal jonge zangers. En onder de noemer ‘Quatro’ bracht ze een serie concerten met vier fragmenten uit vier opera’s uit vier eeuwen.

Mylou Mazali in de Vondelkerk. (© Eric van der Eijk)
Mylou Mazali in de Vondelkerk. (© Eric van der Eijk)

In het nieuwe seizoen wil Mazali al deze ideeën uit het verleden een vaste plek in haar programma’s geven. Ze heeft daarvoor zes rubrieken uitgedacht, die in ieder concert aan bod komen. ‘De Jonge Stukken’ komt terug als één van de rubrieken. Verder is er een rubriek genaamd ‘KaraOpera’, waarbij een overbekend operafragment uitgevoerd wordt en het publiek met behulp van de geprojecteerde tekst mag meezingen.

Ook in het programma zitten ‘Opera Onbekend’, ‘Opera Actueel’, ‘Cross Opera’ (waarin opera gemixt wordt met populaire deuntjes) en ‘Bij de Buren’. In die laatste categorie wordt een stuk uitgevoerd dat op het programma staat of recent stond bij één van de Nederlandse operagezelschappen.

Mazali vertelt dat deze nieuwe werkwijze flink wat research van haar vraagt, zeker omdat ze geen enkele opera meer dan één keer in het seizoen wil laten voorkomen. “Maar ik houd ervan om mezelf uit te dagen. En het resultaat is dat we heel diverse concerten hebben. In één seizoen tijd gaan we door zestig opera’s heen.”

Talenten

Mazali blijft als vanouds veel nadruk leggen op jong talent. Ze heeft daarvoor haar samenwerking met de Dutch National Opera Academy, een masterprogramma van de conservatoria van Amsterdam en Den Haag, verlengd. Ook nodigt ze regelmatig talenten uit die bij De Nationale Opera soleren.

Voor het eerste optreden van het nieuwe seizoen, op 25 september in de Boekmanzaal, heeft ze mezzosopraan Eva Kroon, tenor Edwin van Gelder en bariton Frank Dolphin Wong geëngageerd. Marta Liebana begeleidt op de piano. Zij zingen fragmenten uit La Clemenza di Tito, L’Arlesiana, Cavalleria rusticana, La traviata, Pique Dame en Carmen.

In oktober volgt een nieuw programma in de Boekmanzaal en in november gaat Opera per Tutti ook verder het land in, met optredens in Schagen, Amersfoort, Ede en Heerlen. In de Edesche Concertzaal treden op 18 november sopraan Zalina Tamar Niamut, tenor Jeroen de Vaal, bas-bariton Arman Isleker en pianist Lineke Lever aan. Hun programma loopt uiteen van Purcells Dido and Aeneas tot Wagners Parsifal.

Mazali hoopt dat de concerten behalve afwisselend en entertainend ook drempelverlagend zullen zijn. “Ik wil toekomstig operapubliek verleiden. Ik wil hen over de streep trekken om eens een hele opera te bezoeken. Want dat is waar we toch allemaal op uit zijn: mensen de zaal in krijgen!”

Zie voor meer informatie de website van Opera per Tutti.

Vorig artikel

Norma opent bioscoopseizoen Royal Opera

Volgend artikel

Win kaarten: Prohaska in Amsterdam

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.