AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Ruth, Billy en Fritz

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 60.

Billy naar Enschede
Een nieuwe productie van Brittens opera Billy Budd ging afgelopen week in première bij het Britse Opera North. De voorstelling werd samen met de Nederlandse Reisopera geproduceerd. Hopelijk zijn ze daar al aan het sparen om de sterrencast uit Leeds ongewijzigd over te nemen: Roderick Williams, Alastair Miles en Alan Oke zongen de hoofdrollen.

De vrouw van Billy Budd
Roderick Williams zingt de titelrol in de nieuwe regie van Orpha Phelan. Williams’ echtgenote leefde mee met de première.

Mevrouw de rechter op het operapodium
De rol van La Duchesse de Krakenthorp in La fille du régiment van Donizetti is, volgens de New York Times, “a character often played by divas of a certain age”. De diva van dienst bij de Washington Opera is volgende maand een heuse rechter van het Amerikaanse Supreme Court. Ruth Bader Ginsburg is sinds 1993 Associate Justice van het hoogste rechtscollege in de Verenigde Staten. En operafan. Nadat ze al eerder op het podium verscheen als figurant, heeft ze nu een sprekende rol. Het jonge talent is 83 jaar oud.

Proefliggen
De bas Dmitry Ulyanov zingt in Amsterdam vanaf 7 februari 2017 de rollen van Prins Galitski/Khan Kontsjak in Prins Igor bij De Nationale Opera. In Antwerpen is hij deze weken Daland in Der fliegende Holländer. Dit is een foto van een repetitie met het koor.

Is Barry eng?
Rupert Christiansen van de Britse krant The Telegraph voelde schroom toen hij Barry Kosky moest interviewen. “Gay, Jewish and Australian, he ranks as one of Europe’s most flamboyant opera directors”, dacht Rupert vooraf. Maar het viel mee, gelukkig, er was mee te praten. Kosky is in Londen voor De Neus van Sjostakovitsj.

Tweede keer in Italië
De Italiaanse bas-bariton Luca Pisaroni staat op de podia van grote operahuizen overal ter wereld, maar zong nog maar één keer in eigen land. In een zeer uitgebreid interview vertelt hij over zijn tweede operarol in Italië, begin volgend jaar in de Scala, waar hij Leporello zal zingen in een regie van Robert Carsen.

Hallootjes uit Keulen
Een operahuis dat twittert met de tekst “Hallöchen” is nauwelijks serieus te nemen, maar in Keulen is de opera dan ook al een paar jaar op drift. Letterlijk, want de uit de hand gelopen verbouwing van het eigen theater leidt er ook dit seizoen toe dat men in het Staatenhaus aan de Rijnoever speelt. Om publiek te lokken, gaat er sinds kort een bus.

Zelfs een glaasje Sekt in de bus behoort tot de mogelijkheden.

De Neus in Londen
Sinds een week brengt het Royal Opera House de opera De Neus van Sjostakovitsj. Cultureel historica Rosamund Bartlett dook in de ontstaansgeschiedenis.

Voulez-vous chanter avec moi ce soir?
Countertenor Anthony Roth Costanzo zingt in Los Angeles de veeleisende titelrol in de opera Akhnaten van Philip Glass. Tussen repetities en uitvoeringen door luistert hij graag naar onder anderen Pati Labelle.

Jonkie
Nog maar 28 is dirigent Jordan de Souza. Met ingang van seizoen 2017/2018 is hij de nieuwe Kapellmeister bij de Komische Oper in Berlijn.

Tref & klets met de sterren
Na afloop van één van de voorstellingen van Manon Lescaut in Amsterdam kon het publiek persoonlijk kennismaken met hoofdrolzangers Eva-Maria Westbroek en Thomas Oliemans. Wie goed kijkt, ziet op de foto nóg twee bekende vocalisten.

https://twitter.com/i/web/status/788302382325231616

Fatboy zingt Händel
Voor de download van de opname die Allen Clayton maakte van aria’s van Händel moet u een account aanmaken voor het Music Magazine van de BBC. Maar om dit aardige filmpje over de opname te bekijken, is dat niet nodig.

Proost
De drank in de glazen van een recente Rigoletto van Opera Zuid was nep. Onderzoek van de requisiteur had uitgewezen dat Euro Shopper-appelsap van Albert Heijn het meeste leek op echte whisky. Drank is altijd nep op het operapodium, al wordt er vaak over gezongen.

Grote bouwplannen in Parijs
De Opéra Bastille wil al lang een extra zaal van 800 stoelen voor kleinere producties. Daarom neemt men deel aan de nieuwbouw van een Cité du théâtre aan de Boulevard Berthier in het 17e arrondissement.

Regie raakt de appel niet
De recensent van Bachtrack zag Pierre Audi’s regie van de opera Guillaume Tell bij de Metropolitan Opera in New York. Hij was meer onder de indruk van de zang van onder anderen Bryan Hymel en de directie van Fabio Luisi dan van de regie. Hij vond het een a “so-so mise-en-scène”.

Dames in de opera
Een opera, gecomponeerd door een vrouw, gedirigeerd door een vrouw. De New Yorkse Metropolitan Opera brengt in december L’Amour de loin van de Finse Kaija Saariaho. De voorstellingen, waarvan er één in de bioscopen te zien zal zijn, worden gedirigeerd door Susanna Mälkki. The Wall Street Journal sprak met haar.

Der Fritz in a box
Tot slot: het werd weer eens tijd voor een cadeautip. Net verschenen zijn de complete studio-opnamen van tenor Fritz Wunderlich voor Deutsche Grammophon in een box met 32 cd’s. Te koop voor net geen vijf tientjes bij de grote Duitse onlinewinkel.

Vorig artikel

Gooise Operette jubileert met Fledermaus

Volgend artikel

Vijfde editie Vocallis in Zuid-Limburg

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. kersten
    25 oktober 2016 at 20:59

    Twitter en andere sociale media zijn door mij onbetreden gebieden maar dankzij Cité de l`Opera worden mij daarvan wekelijks de operapepernoten en -bonbons toegeworpen. Nu al weer voor de 60e keer. Een mooie gelegenheid om Francois van den Anker te feliciteren, te complimenteren en te bedanken!