AchtergrondBinnenkort

De cd From Russia with love komt er

Vrijdagavond 17 maart liep de crowdfundingscampagne af voor From Russia with love, de cd met Russisch liedrepertoire die bariton Henk Neven, zijn broer cellist Jan Bastiaan Neven en pianist Hans Eijsackers willen maken. Met een gedoneerde 108 procent van het streefbedrag is het doel ruim gehaald en kan de cd worden opgenomen.

Het campagnebeeld van 'From Russia with love' wordt waarschijnlijk ook de cd-cover. (© Ronald Knapp)
Het campagnebeeld van ‘From Russia with love’ wordt waarschijnlijk ook de cd-cover. (© Ronald Knapp)

De tijd dat een cd door een platenmaatschappij met een enorm budget gemaakt en op de markt gebracht werd, is ruim voorbij. Het is gebruikelijk geworden dat zangers en musici zelf bijdragen aan de organisatie en financiering van een plaatproject. Dat heeft zeker niet alleen nadelen, zo merkte Henk Neven. “Ik ben niet alleen blij dat we het doel nu gehaald hebben, maar ook verrast en geraakt door het enthousiasme waarmee het publiek gereageerd heeft op ons initiatief. Zo’n crowdfunding brengt je op een nieuwe manier in contact met de mensen voor wie je zingt.”

“Als we optreden, spreken we meestal na afloop nog wel bezoekers, maar door deze vorm, waarbij mensen een bedrag doneren, is de betrokkenheid met het hele project veel groter. We gaan de donateurs de komende tijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Ik vind het een mooi vooruitzicht om de cd begin volgend jaar te kunnen presenteren, waarbij iedereen die heeft meegeholpen in de zaal zit.”

Uit de reacties op de website van Voordekunst blijkt hoe breed de groep is van donateurs. Collega’s uit het vak lieten succeswensen achter, bezoekers aan de sponsorconcerten motiveerden hun bijdrage (“Ik heb zondag een prachtig inspirerend concert bijgewoond”) en van een enkeling is meteen duidelijk waarom hij doneerde (“Omdat Henk mijn buurman is en die cd er gewoon moet komen!!!!”).

De drie hebben het repertoire voor de cd al verschillende malen uitgevoerd, zoals tijdens de recente Cello Biënnale en op Radio 4 in het Zondagochtendconcert. “De aanloop naar deze cd is anders dan bij de vorige drie. Commercieel gezien moet je het repertoire vooral uitvoeren als de cd er eenmaal is, maar deze keer hebben we een langere weg gekozen. Door die optredens denken we de ‘concertmodus’ bij de cd-opname beter terug te vinden.”

Het wordt een echte studioplaat, zonder live publiek. “Live opnemen kan ook, maar tegenwoordig worden er de dag na het concert toch nog reparatieopnamen gemaakt om eventuele fouten weg te monteren. Ik houd eigenlijk wel van het proces in de studio, met een opnameleider die met afstand luistert en soms vindt dat je nog meer in huis hebt dan te horen was. Je kunt schaven en meer schaven, en de omstandigheden voor de opstelling van microfoons zijn ideaal.”

De vorige platen namen Henk Neven en Hans Eijsackers op vaak idyllische locaties in Engeland op. “Deze keer sparen we graag de vier vliegtickets uit”, zo rekent Neven voor, “voor ons drieën en voor de cello van Jan Bastiaan.”

Het team dat ook de vorige opnamen maakte, is er wel bij: de mensen van de Abbey Road-studio komen met hun mobiele apparatuur naar de Jurriaanse Zaal van de Doelen. “In die zaal hebben ook andere zangers opgenomen”, zegt Neven. “Het is een mooie zaal met een ruimtelijk geluid en een warme akoestiek. En het komt mooi uit dat we in deze zaal de cd op 15 maart 2018 voor de donateurs en alle anderen zullen presenteren.”

De opname staat gepland voor september. Tot die tijd is er nog veel te doen. Er wordt nog aanvullend repertoire verzameld en tijdens die zoektocht doet Henk Neven bijzondere ontdekkingen. “Die Russische liederen zijn zo’n enorme goudmijn. Ik kan eindeloos zoeken in muziekbibliotheken op internet en ook op YouTube staat veel moois. Ik heb ontdekt dat je met zoekopdrachten in het cyrillisch toegang krijgt tot nog veel meer repertoire en zangers die nog nooit achter het IJzeren Gordijn vandaan zijn gekomen.”

Voorbereiden, opnemen, de opname editen en masteren en dan de cd en het boekje fabriceren: dat komt er nog allemaal aan. Maar over één ding hoeft niet meer nagedacht te worden: de hoesfoto. “We hebben bij het maken van de foto’s erg veel lol gehad. Van die sessie zijn nog meer foto’s, compleet met bontmutsen en bontjassen, maar die waren toch wat over de top. Het op James Bond geïnspireerde beeld van de campagnefoto door fotograaf Ronald Knapp heeft al veel aandacht opgeleverd en ik denk dat we die ook zullen gebruiken als cd-cover.”

Zie voor meer informatie over het project de website van Voordekunst. Er is ook een Facebook-pagina.

Vorig artikel

Degout treft doel in Jacobs’ bonte Ulisse

Volgend artikel

Luikse opera speelt fraaie Jérusalem

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Louk Staver
    23 maart 2017 at 23:46

    Geweldig Henk
    wat een mooi resultaat