Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Seizoen Opera Vlaanderen 2017/2018

Antwerpen/Gent19 april 2017 8 reacties

Met het thema ‘Rien ne va plus’ als leidraad brengt Opera Vlaanderen komend seizoen zeven producties. Het seizoen opent met de zelden opgevoerde Korngold-titel Das Wunder der Heliane en bevat verder opera’s van onder anderen Donizetti, Verdi, Debussy en Wagner.

Zes van de zeven operaproducties zijn in de Opera Antwerpen te zien; Le Duc d'Albe speelt alleen in Gent. (© Ilse Liekens)

Zes van de zeven operaproducties zijn in de Opera Antwerpen te zien; Le Duc d’Albe speelt alleen in Gent. (© Ilse Liekens)

‘Rien ne va plus’, oftewel alles of niets. Winst of verlies. Daar draait het seizoen van Opera Vlaanderen om. “Alle titels passen in deze breed geïnterpreteerde slagzin uit de wereld van het gokken”, stelt het operahuis.

In totaal (opera en ballet samen) presenteert het huis vijftien producties en vier concerten, waaronder negen nieuwe producties en vier wereldpremières. De opera- en balletafdeling slaan in februari en maart 2018 de handen ineen voor een productie van Pelléas et Mélisande, waarmee het Debussy-jaar 2018 gevierd wordt. De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jallet regisseren de voorstelling.

Andere highlights in het seizoen zijn onder meer de terugkeer van tweevoudig Oscar-winnaar Christoph Waltz, die na Der Rosenkavalier nu Verdi’s Falstaff ensceneert, en een nieuwe productie van de monumentale en zeldzame opera Das Wunder der Heliane. Korngolds opera wordt gebracht door David Bösch, die eerder Elektra en Idomeneo regisseerde voor Opera Vlaanderen.

In de Opera Gent zijn alle operaproducties behalve Parsifal te zien. (© Tom Dhaenens)

In de Opera Gent zijn alle operaproducties behalve Parsifal te zien. (© Tom Dhaenens)

Het seizoen wordt afgesloten met De Speler van Prokofjev, in een regie van van Karin Henkel, volgens Opera Vlaanderen “één van de meest toonaangevende theaterregisseurs in Duitsland”. Eveneens uit Duitsland komt de bekende Michael Hampe, die een nieuwe Clemenza di Tito maakt.

Naast de zeven operaproducties brengt het Vlaamse gezelschap verschillende concerten. Daaronder een bloemlezing uit opera’s over Falstaff (21 december 2017 en 7 januari 2018), een hommage aan de eerder dit jaar overleden maestro Alberto Zedda (6 januari 2018), een uitvoering van Mozarts requiem (18 en 20 februari 2018) en een semiscenisch concert met aria’s uit de ‘koningsopera’s’ van Mozart (15 april en 13 mei 2018).

Hieronder een overzicht van de operaproducties:

Das Wunder der Heliane (E.W. Korngold)
15 september tot en met 10 oktober 2017
Dirigent: Alexander Joel
Regisseur: David Bösch
Solisten: Ausrine Stundyte, Ian Storey, Natascha Petrinsky, Markus Suihkonen e.a.

Le Duc d’Albe (G. Donizetti/G. Battistelli)
17 november t/m 6 december 2017
Dirigent: Andriy Yurkevych
Regisseur: Carlos Wagner
Solisten: Ania Jeruc, Enea Scala, Dalibor Jenis, David Shipley e.a.

Falstaff (G. Verdi)
13 december 2017 t/m 20 januari 2018
Dirigent: Tomáš Netopil
Regisseur: Christoph Waltz
Solisten: Thomas Johannes Mayer, Johannes Martin Kränzle, Jacquelyn Wagner, Iris Vermillion, Kai Rüütel e.a.

Pelléas et Mélisande (C. Debussy)
2 februari t/m 4 maart 2018
Dirigent: Alejo Pérez
Regisseur: Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet
Solisten: Mari Eriksmoen, Jacques Imbrailo, Leigh Melrose e.a.

Parsifal (R. Wagner)
18 maart t/m 4 april 2018
Dirigent: Cornelius Meister
Regisseur: Tatjana Gürbaca
Solisten: Erin Caves, Tanja Baumgartner, Christoph Pohl, Stefan Kocan e.a.

La clemenza di Tito (W.A. Mozart)
6 mei t/m 3 juni 2018
Dirigent: Stefano Montanari
Regisseur: Michael Hampe
Solisten: Lothar Odinius, Agneta Eichenholz, Anna Goryachova e.a.

De Speler (S. Prokofjev)
13 juni t/m 7 juli 2018
Dirigent: Dmitri Jurowski
Regisseur: Karin Henkel
Solisten: Anna Nechaeva, Ladislav Elgr, Eric Halfvarson, Renée Morloc e.a.

Zie voor meer informatie de website van Opera Vlaanderen.

door

8 reacties »

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Mooie gevarieerde speellijst. Voor het eerst zie ik de aanduiding koningsopera’s van Mozart opduiken. Interessant. Dan gaat het waarschijnlijk om Mitridate, Il re pastore, Idomeneo en Titus.

  • Remko zei:

    Waltz houdt van drukke opera’s, blijkbaar. Rosenkavalier vond ik erg goed, met een prachtige bezetting die helaas nooit meer bij elkaar te krijgen is: Stella Doufexis, Maria Bengtssson en Christiane Karg. Fijn dat Jurowski terug komt voor De Speler!

  • Remko zei:

    Luik is inmiddels ook bekend:

    http://www.operaliege.be/fr/activites/saison-2017-2018

  • Stefan Caprasse zei:

    Dat zal me leren zopas in deze kolonnen (ivm Sophie De Lint) gezegd te hebben: “‘Das Wunder der Heliane’ zal wel teveel gevraagd zijn…”. Nu wordt het hier warempel gegeven! Dit is een evenement! En gezien de uiterst beklemmende Elektra en mooie Idomeneo van zelfde regisseur, kan het ook nog een produktie worden ook!

    Naar een ‘Pelleas’ kijk ik sowieso altijd enorm uit en met een eerder verassende regisseur… En Jacques Imbrailo -fantastische Billy Budd- lijkt me geknipt voor Pelleas.

    De herneming van’Parsifal’ is natuurlijk ook een evenement, al moet ik zeggen dat deze nochtans bejubelde en de prijzen gevallen enscenering mij persoonlijk minder aanstond…

    En gezien het feit dat ‘Der Rosencavalier’ een -voor de Vlaamse Opera!- vrij ‘traditionele’ enscenering was, kan dat voor de ‘Falstaff’ van dezelfde Christoph Waltz ook het geval zijn. En dat bedoel ik absoluut niet negatief want beide werken zie ik ook liever in een vrij ‘normale’ regie…

    En ‘De Speler’ is natuurlijk ook origineel om te geven en ‘Le Duc d’Albe’ was ,nou ja, een mooie produktie.

    Een seizoen om naar uit te kijken! Ik denk dat ik, na jaren losse kaarten genomen te hebben, terug eens een abonnement ga nemen!

  • Stefan Caprasse zei:

    (laatste regel ivm Heliane)…kan het ook nog een MOOIE produktie worden ook!…

  • Stefan Caprasse zei:

    @M. L. Dongelmans: ivm die ‘koningsopera’s’ van Mozart: het betreft hier een ‘semi-scenisch’ -middag!- concert met fragmenten uit Mitridate, Ascanio in Alba, Lucio Silla en Il re pastore.
    Die bloemlezing uit Falstaff-opera’s is ook een middagconcert. En zo is er oa ook één met Korngold- en Berg-liedereen en één met Geuzenliederen(!) (nav le duc d’Albe).

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    @Stefan: op die Geuzenmiddag moeten we natuurlijk ook het Wilhelmus te horen krijgen … w.g. M.J. Dongelmans

  • Stefan Caprasse zei:

    Tja, jullie hebben zich tenminste bevrijd van de Spanjolen.
    Wij daarentegen…

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.