Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Anne, Charles en Iris

25 april 2017 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 86.

Supersopraan spreekt
“To enjoy life means to calm down. Then you can grow again”, zegt sopraan Anne Schwanewilms in een interview met Operawire. Ze vertelt over haar werk, haar rollen en over de droomrol die nog op haar lijstje staat: Isolde in Tristan und Isolde van Wagner.

De Knip van de Leien
Het wordt wat lastiger om er te komen, maar tijdens ingrijpende werkzaamheden blijft Opera Vlaanderen in Antwerpen bereikbaar.

When in Amsterdam…
Componist James MacMillan was in Amsterdam voor de wereldpremière van zijn voor trombonist Jörgen van Rijen gecomponeerde concert. Hij pikte meteen even een avond Nationale Opera & Ballet mee.

Geen trousers meer voor Elīna Garanča
De serie voorstellingen van Der Rosenkavalier die nu loopt in de Metropolitan Opera markeert het einde van een deel van de carrière van Elīna Garanča. De mezzo stopt met ‘Hosenrollen’.

Adieu Marschallin Fleming
Garanča’s collega Renée Fleming zong de Marschallin zeventien jaar geleden voor het eerst bij de Met. Ten overstaan van het publiek in New York en in 2.000 bioscopen wereldwijd zal ze dat op 13 mei voor het laatst doen met de laatste woorden in haar rol: “Ja, ja.”

Het concept is er
Het lijkt nog ver weg, maar op 20 april 2018 brengt de Nederlandse Reisopera Der fliegende Holländer van Wagner in de theaters. Het concept van regisseur Paul Carr is deze week gepresenteerd.

Opera in the move
Het is volgens Google Maps zo’n 3,2 mijl. Dat fiets je in 21 minuten. Het is wel bergop van Lewes naar Glyndebourne. Mogelijk hebben we daarom toch reden voor diepe bewondering.

En waar is Thomas?
Die zit weer in Madrid voor de rol van Silvio de Nardi in Bomarzo van Alberto Ginastera. De opera wordt in een coproductie met De Nationale Opera geregisseerd door Pierre Audi, met als dramaturg Klaus Bertisch. Gisteravond was de première.

Reclame voor de nieuwe productie van het Teatro Real komt uit onverdachte hoek: Georgina is de dochter van componist Alberto Ginastera.

Nog in Nederland ging bariton Thomas Oliemans de confrontatie aan met O’G3NE, de drie zangeressen die voor Nederland deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. De zanger en het drietal werden door Tijl Beckand aan elkaar getinderd.

Eindelijk wat te lachen in Parijs
De Salle Favart in Parijs is weer bruikbaar. Na twee jaar intensief verbouwen opent de Opéra Comique zijn deuren. Terwijl in de kleinere Salle Bizet de muziek van Stockhausen klinkt, begint het theater in de grote Salle Favart aan zijn ‘tweede jeugd’ met Alcione van Marin Marais. Het ging om een echte, grondige restauratie. Zelfs de bekleding van de loges is weer in het oorspronkelijke ‘rouge Favart’.

De foyer is in elk geval voorzien van een fraai behangetje.

Castronovo kwam zichzelf tegen
Het is niet de allerbekendste tenor van het operatoneel, maar Charles Castronovo heeft een agenda waar al jaren bijna zonder uitzondering de grote operahuizen en concertzalen in prijken. Hij poseert met collega Ekaterina Siurina voor hun eigen poster in Zagreb.

Groepslied
Het lied ‘Erlkönig’ van Schubert kreeg een opmerkelijke behandeling bij Podium Witteman. Bariton Raoul Steffani zong het met drie andere collega’s: Jeroen de Vaal, Nina van Essen en de 11-jarige Jesse van den Hende. Pianist Daan Boertien begeleidde. De hele uitzending is terug te kijken.

De stem verklaard
“Always stay well hydrated”, zegt stemtherapeute Philippa Ratcliffe, en dan bedoelt ze niet frequent cafébezoek. De stem wordt bepaald door genetica en elementen als muzikaliteit, verbeeldingskracht en temperament.

Awkward
Tenor Stephen Costello zat niet lekker tijdens een vlucht met Aeroflot naar Moskou. De enge man naast hem inspireerde tot meer dan vijftien tweets vol reizigersleed.

Room with a view
Regisseur Laura Attridge verblijft in Glyndebourne voor workshops bij de Glyndebourne Youth Opera. Het uitzicht kan slechter.

Feestzaal
Opera-inleidingen die dreigen te worden overstemd door geroezemoes zijn verleden tijd. Nationale Opera & Ballet heeft nu een aparte educatieruimte onder de hal van het gebouw aan de Amstel.

Patrizia studeert op Norma
Het Franse webmagazine Forum Opéra sprak met sopraan Patrizia Ciofi. Haar naam viel hier afgelopen week bij de programmering van de Opéra Royal de Wallonie. Vanaf 19 oktober zingt ze daar haar roldebuut als Norma in de opera van Bellini. “Met mijn huidige vocale mogelijkheden kan ik die rol aan. Ik ga het op zijn minst proberen.”

Iris in Oostenrijk
Goed nieuws van Iris van Wijnen. Ze zingt komend seizoen enkele rollen bij het Stadttheater Klagenfurt, waaronder die van Flora Bervoix in La traviata en Aksinja/Sonjetka in Lady Macbeth van Mtsensk van Sjostakovitsj.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.