BinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Kaufmanns Otello-debuut goed ontvangen

Op 21 juni maakte Jonas Kaufmann het wellicht grootste roldebuut uit zijn carrière: Otello in de gelijknamige opera van Verdi. Zijn optreden bij het Royal Opera House in Londen werd overwegend positief ontvangen in de Engelse media. Woensdag 28 juni kan de rest van de wereld zijn oordeel vormen via een live-vertoning in de bioscoop.

Jonas Kaufmann als Otello. (© ROH 2017 / foto Catherine Ashmore)

Over weinig premières dit seizoen is zo veel geschreven als over Otello bij het Royal Opera House. De Engelse pers noemde het “the hottest ticket this year”, waarvoor het prijskaartje tot 270 pond kon oplopen.

Op 21 juni ging de nieuwe productie van Keith Warner in première, met Antonio Pappano op de bok en Kaufmann daadwerkelijk op het toneel (velen twijfelden of hij zou komen opdagen, aangezien hij niet zelden afzegt). De regie van Warner werd niet door iedereen gewaardeerd, maar Kaufmann kon op lovende reactie rekenen.

“His interpretation will doubtless deepen over time, but this is already an accomplished portrayal, sung and acted, for the most part, with considerable intelligence”, schreef Tim Ashley in The Guardian. Collega Claire Seymour van Opera Today was het daar helemaal mee eens. “He was pretty fearless in approach, holding nothing back vocally at the challenging peaks.”

Stephen Pritchard van The Observer was zangtechnisch onder de indruk van Kaufmann, maar had wel wat aan te merken op zijn vertolking. “The performance felt constrained, reined back. He looked terrific, every inch the handsome hero, and yet you longed for him to really let rip.” De echte ster was volgens de recensent Marco Vratogna, die een paar weken geleden de rol van Iago overnam van Ludovic Tézier. Vratogna kreeg na de premièreavond het grootste applaus.

The New York Times ziet in Kaufmann de opvolger van grote Otello’s uit het verleden, zoals Vinay, Vickers en Domingo. “Mr. Kaufmann is simply right for the role (he was, we might say, born to sing it)”, schreef Zachary Woolfe. Wel miste de criticus intensiteit en overgave in Kaufmanns vertolking, iets wat door meerdere recensenten werd opgemerkt.

Op woensdag 28 juni kan het Nederlandse operapubliek in vijftig bioscopen terecht om Kaufmanns optreden live mee te maken. Zie voor meer informatie www.royaloperahouse.nl.

Meer weten over de Londense Otello? Lees ons interview met Jonas Kaufmann, Antonio Pappano en Keith Warner.

Vorig artikel

HF: Claron McFadden zingt Crumb

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Woglinde, Ian en Michael

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.