AchtergrondBinnenkort

Het IVC blijft zich vernieuwen

Het is nog tien dagen tot de start van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Deze editie is gewijd aan opera en oratorium, met bijna zestig deelnemers en een jury vol kopstukken uit de operawereld. Het concours verbreedt en vernieuwt zich, onder meer door het aanbod van livestreams van de halve finale en de finale.

IVC-directeur Annett Andriesen (©Marjo van de Peppel / IVC).

De bijeenkomst voor de pers en andere betrokkenen die dinsdag 29 augustus werd gehouden in Den Bosch opende met een video, waarin grote namen uit de muziek – allen ooit winnaar van het IVC in het begin van hun carrière – nog eens het belang benoemden van het concours. Bariton Thomas Hampson kwam aan het woord. Hij stelde dat een goed concours geen verliezers kent: “There are no losers.” Ook het deelnemen zonder met de prijzen naar huis te gaan, is een leerzame ervaring. Sopraan Kiri te Kanawa benadrukte dat het niet gaat om iets als de ‘X-factor’ voor jonge zangers. Goed zingen en daarvoor erkend worden is vooral een kwestie van hard werken en jezelf ontwikkelen.

“Het draait voor het IVC om de muziek”, zo opende concoursdirecteur Annett Andriesen het programma, dat daarom niet alleen uit sprekers bestond, maar ook een muzikale bijdrage kreeg van pianiste Abigail Richards en sopraan Adèle Charvet. Die won, samen met pianist Florian Caroubi, vorig jaar overtuigend een hele serie prijzen op het IVC. Dat was toen gericht op liedduo’s. De Franse mezzosopraan zong onder meer het door Monique Krüs gecomponeerde lied ‘Lunam ne quidem lunam’, dat als plichtwerk ook dit jaar enkele tientallen malen zal klinken.

De jury van de komende editie van het IVC bestaat uit zangers als Cheryl Studer, Jennifer Larmore en Sergei Leiferkus. Naast hen zitten aan de jurytafel prominenten uit de operawereld, waaronder Eva Wagner-Pasquier, Opera Europa-directeur Nicholas Payne en Jesús Iglesias Noriega van De Nationale Opera. Ze beoordelen de prestaties van het deelnemersveld, dat bestaat uit 58 deelnemers van 18 nationaliteiten. De meesten zijn sopraan, er is één countertenor en er zijn verder negen tenoren en twaalf zangers in het bas- en/of baritonfach.

Finale in Eindhoven

De voorrondes en de halve finale, die worden gehouden in Den Bosch, zijn voor publiek toegankelijk. Dat geldt ook voor de grote finale, waarmee het IVC voor het eerst buiten de grenzen van Den Bosch gaat. De finalisten worden in Eindhoven begeleid door de philharmonie zuidnederland onder leiding van Kenneth Montgomery. Directeur Vringer van het Muziekgebouw Frits Philips is blij met de komst van het IVC naar zijn concertzaal. “We zijn vereerd de finale bij ons in huis te kunnen houden, het benadrukt dat wij hét muziekgebouw van Brabant zijn”, aldus Vringer.

De eindrondes kunnen ook thuis – en letterlijk wereldwijd – worden bekeken. Er komt een livestream van de halve finale en de finale in Eindhoven. Die uitzending via internet maakt deel uit van het project IVC 2.0. Het IVC begint daarmee een eigen platform op internet waar zangers, professionals en fans elkaar kunnen ontmoeten. Het platform kan dienen voor digitale audities, het online beschikbaar maken van masterclasses en het faciliteren van contacten tussen zangers en impresario’s en directies van operahuizen en orkesten. Dit jaar nog start een eigen online tv-kanaal voor het IVC als onderdeel van IVC 2.0.

Abigail Richards en mezzosopraan Adèle Charvet tijdens de persbijeenkomst (© Marjo van de Peppel / IVC). Die

Er zijn voor de deelnemers geldprijzen te winnen, waaronder de Wagnerprijs van Nederland. Deze nieuwe prijs, in het leven geroepen door het Wagnergenootschap Nederland, is bedoeld voor coaching en studie bij een erkende Wagner-specialist.

Door de samenwerking met China is er dit jaar een Concertprijs China. Twee winnaars zullen worden uitgenodigd voor een concert in de Chinese stad Ningbo. Wie daar gaat optreden, wordt bepaald door éen van de juryleden, Zizheng Yu, tenor en decaan van de Ningbo Universiteit.

“Dit concours zorgt goed voor zijn zangers”

“There’s no greater thrill than discovering voices”, zei juryvoorzitter Nicholas Payne in zijn bijdrage aan de persbijeenkomst. De voormalig directeur van Covent Garden noemde de volgende stap, het ontwikkelen van de zangers, een goede tweede. Het is de verantwoordelijkheid van de zangers zelf, van hun managers en van de intendanten om dat zorgvuldig te doen. “Dit concours zorgt goed voor zijn zangers”, stelde Payne, die constateert dat competities steeds belangrijker aan het worden zijn, ook door de terugloop van vaste ensembles, waar jong talent van oudere collega’s kan leren.

Het Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch opent op vrijdag 8 september met de uitvoering van de drie opdrachtcomposities over Jeroen Bosch, die sinds 2012 verplichte kost waren voor de deelnemers. Er zijn masterclasses door de juryleden – ook voor liedduo’s – en er is een familieconcert over Maria Callas met sopraan Francis van Broekhuizen. Aan het einde van de avond van zaterdag 16 september zal bekend zijn wie volgens de jury de toekomst van opera en oratorium vocaal zullen meebepalen.

Alle informatie over het programma en de kaartverkoop voor de concoursrondes vindt u op de website van het Internationaal Vocalisten Concours.

Vorig artikel

Studio Nibelheim: 2017/2018 in vogelvlucht

Volgend artikel

Renée Fleming sprankelt in Concertgebouw

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.