Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Ilyich, Kiri en Maria

19 september 2017 9 reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 107.

Feest voor omroepkoor en -orkest
Op de dag dat deze rubriek verschijnt, wordt aan het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest de Concertgebouw Prijs uitgereikt. Die krijgen de ensembles van het MCO “vanwege de belangrijke bijdrage die zij over een langere periode hebben geleverd aan het artistieke profiel van de Amsterdamse concertzaal”.

Lisette aan de top
Sopraan Lisette Oropesa was al een paar weken niet in deze rubriek te vinden. Maar haar nieuwste tweet geeft aanleiding tot publicatie. Ze leverde alweer een topprestatie.

Alweer een Hamlet
Kortgeleden ging de nieuwe opera Hamlet van Brett Dean in première in Glyndebourne en nu is er alweer een nieuwe operaversie van het stuk van Shakespeare onderweg: Hamlet, a new Opera, die “currently in beta” is, zo zegt de Facebook-pagina. Er is al een eigen website.

Stockhausen in de Salle Favart
Nog voor in Amsterdam aus LICHT van Stockhausen wordt gebracht, programmeert de Parijse Opéra Comique één van de zeven dagen uit de cyclus. “Une grande aventure pour l’oreille, l’oeil et l’esprit”, zegt het theater over het werk. Een bekend deel van Donnerstag aus Licht is ‘Michaels Reise um die Erde’, dat jongstleden mei in Utrecht werd uitgevoerd.

Reisopera repeteert
Na De Nationale Opera komt de Nederlandse Reisopera met zijn seizoensopener. Opvallend in het team dat La traviata brengt, is de nog zeer jonge dirigent Ilyich Rivas. De 24-jarige maestro is in deze video aan het werk te zien met de zangers. “Het is niet pah maar mwahh.”

Dame zegt vaarwel
Sopraan Kiri Te Kanawa ontving afgelopen week een Lifetime Achievement Award tijdens het Gramophone-gala in Londen. Ze hield een ontroerende dankspeech.

Stemvorming en bodybuilding
Het IVC betekende een stampvolle week van zang, spanning en ontwikkeling. De bekende vocalisten in de jury gaven masterclasses in Den Bosch. Op vrijdagavond werkte sopraan Cheryl Studer met de Chinese tenor Fanyong Du. Zingen bleek topsport.

 

Binnenkort in veel theaters
Nogal wat operazangers en -dirigenten houden hun website niet goed bij. Soms is de informatie in hun agenda een paar jaar oud. Benjamin Bernheim maakt het de media en zijn fans makkelijk.

Priegelletto
De Lyric Opera in Chicago maakt met een billboard zowel de inleiders als het programmaboekje overbodig. Men veegt en passant de vloer aan met een competitie van een paar jaar geleden waarin mensen werd gevraagd de inhoud van een opera in een twitterbericht van 140 tekens te proppen. Met 40 gaat het dus ook.

Succes voor Iris
Men was deze zomer in Oberammergau enthousiast over ‘onze’ Iris van Wijnen. Ze zong er voor de tweede keer, ditmaal de rol van Mary in Der fliegende Holländer van Wagner.

Met-historie in documentaire
Documentairemaakster Susan Froemke dook enkele jaren geleden in de achtergronden van de spectaculaire Ring des Nibelungen die Robert Lepage regisseerde voor de New Yorkse Metropolitan Opera met haar film Wagner’s Dream. Haar nieuwste docu gaat ook over de Met.

#Blackvoicesmatter
Tenor Lawrence Brownlee heeft zijn nieuwe seizoen aangekondigd. Bijzonder is de première van een liedcyclus die speciaal voor hem wordt geschreven. Cycles of my Being gaat over “the black male experience in America today”. Hij toert er in het voorjaar mee door de VS.

Niks te zeuren over het koor
Hoe het koor van het Royal Opera House in Londen is, kan het publiek in de Nederlandse bioscopen ervaren op 3 oktober, als de nieuwe La bohème te zien is. Bij een repetitie bleek de dirigent zeer tevreden.

Dat kan minder
Ook theaters en concertzalen doen aan duurzaamheid en behalen daarvoor certificaten. Hopelijk telt de productie van de onmetelijke hoeveelheden drukwerk die worden verzonden naar bezoekers mee. Het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof is treurige recordhouder dit jaar met een seizoensbrochure van ruim 450 pagina’s.

Kopen?
Bijzonder is de opname van Wagners Parsifal, gemaakt in 1950 in Rome, met een jonge Maria Callas als Kundry. De nieuwe Callas-box kreeg veel aandacht en werd door OperaWire aan een eerste technische inspectie onderworpen.

Norma en Cendrillon in de bios
Binnenkort opent het nieuwe Live in HD-seizoen met bioscoopvertoningen van opera’s uit de zaterdagmatinee van de Metropolitan Opera. Op zaterdag 7 oktober start Sondra Radvanovsky als Norma, Joyce DiDonato eindigt de serie als Cendrillon.

Mr Van der Aa in de VS
De Nederlandse componist Michel van der Aa componeerde de 3D-opera Blank Out, met Miah Persson en Roderick Williams. Het werk is binnenkort in New York te zien en daarom sprak de New York Times met hem.

In ieder stadje een andere… baton
Terwijl het applaus voor Simon Boccanegra – de seizoensopener van de NTR ZaterdagMatinee – nog nagalmt, is dirigent James Gaffigan alweer naar een volgend project, ook met een Verdi-opera: La traviata met Olga Peretyatko-Mariotti als Violetta. In Wenen, dat vast niet zo’n leuk publiek heeft als Amsterdam.

Uitsmijter

door

9 reacties »

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Prachtig om de huldiging van Kiri Te Kanawa te kunnen meemaken via het filmpje. Bespeur ik bij haar een zekere koelheid jegens de inleider?
    Ik leerde Kiri’s glanzende sopraanstem heel toevallig kennen toen ik lang geleden door de Leidsestraat in Amsterdam liep en de deur van platenwinkel Caminada (of de naam klopt weet ik niet meer) wagenwijd openstond om de klanken van O mio babbino richting winkelend publiek te loodsen. Dat was Kiri op CBS indertijd. Haar heerlijke vertolking fungeerde ook als openingsmuziek van de prachtige film A room with a view. Thanks Dame Kiri!

  • Rudolph Duppen zei:

    @ Maarten-Jan: De platenwinkel in de Leidsestraat heette inderdaad Caminada en ik heb er heel wat platen en boxen gekocht.

    Dame Kiri Te Kanawa heeft een paar keer in Het Concertgebouw opgetreden en ik herinner me die concerten vooral om de verkeerde redenen. Haar eerste optreden werd gesponsord door het champagne merk Moët & Chandon. Bij het slot applaus kwam een medewerkster van het champagnehuis met een Magnum de bekende trap af en plaatste die voor de diva. Het publiek uitte zijn afkeur met luid boegeroep.Bij haar volgende optreden zong ze Die Vier Letzte Lieder van Richard Strauss en het publiek vond het nodig om na elk lied afzonderlijk te klappen. Kiri Te Kanawa vertrok geen spier. Ze zong overigens prachtig.

  • Remko zei:

    De eerste en de enige keer dat ik in de Met was zong Te Kanawa Arabella. Ik kan me niet herinneren ooit blijer de opera uitgewandeld te zijn. Daarna heb ik haar nog twee keer in Simon Boccanegra gezien, met Daniele Gatti. Ook prachig. Maar het allermooiste vond ik toch haar Marschallin, in de intieme Keulse opera, waar ze in geen jaren meer had opgetreden. Nog steeds prachtig bij stem, en uitstekend gespeeld: subtiel en indringend, en nooit sentimenteel. Onvergetelijk.

  • Susan zei:

    Der Rosenkavalier in Keulen was inderdaad een prachtige ervaring. Maar mijn mooiste Kiri-herinnering is haar concert in Parijs in 2001. Ik heb het gehele concert met kippenvel op mijn armen gezeten, de eerste en tot op heden enige keer dat dat gebeurd is. Subliem!

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    @Susan: kun je ook vertellen waar dat Parijse concert plaatsvond en wat de highlights waren?

  • Susan zei:

    @Maarten-Jan: Théâtre des Champs-Élysées was dat. Het programma heb ik niet meer in mijn hoofd, in ieder geval stond er Mozart op t program.

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Ja Susan, dan kan ik dat kippenvel wel begrijpen.Kiri en Mozart: dat is altijd al pure magie geweest. Een topper in die context vind ik nog steeds de Grosse Messe, waarin Kiri als co-ster Ileana Cotrubas aan haar zijde heeft (Warner). Genieten!

  • Susan zei:

    @Maarten-Jan – bedankt voor de tip, deze heb ik nog niet in mijn collectie.

  • Kersten van den Berg zei:

    Kiri Te Kanawa was mij volkomen onbekend toen zij in Willem Duys` tv-programma haar opwachting maakte en Duys op zijn bekende overenthousiaste wijze de exotische schoonheid aankondigde als de ontdekking van de eeuw. `t Zal wel, was mijn eerste reactie maar zij bleek niet onder te doen voor mijn lyrische sopraangodinnen uit de jaren vijftig en zestig. In 1981 mocht ik haar Fiordiligi en Donna Elvira in Covent Garden beleven. Mijn vrouw vond achteraf dat Elvira tijdens een van haar aria`s weinig decent gezeten was hetgeen mij, zoals gewoonlijk vooral auditief in beslag genomen, ontgaan was. Jaren later zei zij in een interview dat ze zich erg ongemakkelijk had gevoeld bij deze door de regisseur opgelegde houding.
    Gelukkig heeft ze zich stimmlich nooit geweld aan hoeven doen en hebben we zo lang van het unieke timbre van haar puur lyrische stem kunnen genieten. En dankzij Edison nog steeds.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.