Binnenkort

Opera in de media: week 42

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 42 (14 – 20 oktober 2017) aandacht voor Jonas Kaufmann in een documentaire en in de Verdi-opera’s Otello en Don Carlo, respectievelijk vanuit Londen en Parijs.

Video

Operageschiedenis bij de BBC
“For centuries in western culture, opera has been the greatest show on earth”, zegt BBC 2 in de toelichting op de tweedelige serie Nights at the opera. Historica Lucy Worsley reisde naar onder meer Venetië, Wenen en Milaan om de geschiedenis van opera te ontdekken. Dirigent Antonio Pappano laat de muzikale hoogtepunten uit het operarepertoire horen.
BBC Two: zaterdag 14 oktober om 22.00 u.

Jonas Kaufmann. (© Gregor Hohenberg)

Jonas achter de schermen
Documentairemaker John Bridcut volgde Jonas Kaufmann langere tijd voor een portret van de Duitse tenor. Hij filmde achter de schermen bij de Last Night of the Proms en toont hoe Kaufmann zijn schoenen bühneklaar maakt. Hij wordt ook gevolgd bij het werken met dirigent Antonio Pappano en regisseur Keith Warner aan de uitvoeringen van Otello van Verdi. De complete voorstelling van die opera is aansluitend aan de documentaire te zien.
BBC Four: zondag 15 oktober vanaf 22.00 u.

Lucio in Madrid
Twee weken geleden werd in het Teatro Real in Madrid de opera Lucio Silla van Mozart opgenomen. De muzikale leiding had Ivor Bolton, Claus Guth maakte de enscenering. In de hoofdrollen zongen Kurt Streit (Lucio Silla) en Patricia Petibon (Giunia).
Mezzo: maandag 16 oktober om 12.30 u.

Freischütz in de Scala
Tot 2 november brengt de Scala in Milaan een serie voorstellingen van Der Freischütz van Carl Maria von Weber. De uitvoering op 17 oktober wordt live uitgezonden door Mezzo. Het koor en orkest van het Teatro alla Scala staan onder leiding van Myung-Whun Chung. In de cast ziet u onder anderen Julia Kleiter (Agathe), Michael König (Max) en Günther Groissböck (Kaspar). Matthias Hartmann maakte de enscenering.
Mezzo: dinsdag 17 oktober om 20.00 u.

Don Carlo live in Parijs
Arte komt op donderdag met een live-uitzending vanuit de Parijse Opéra Bastille. Don Carlo van Verdi wordt daar gezongen door een sterrencast met onder anderen Jonas Kaufmann, Sonya Yoncheva, Elīna Garanča en Ildar Abdrazakov. Het orkest staat onder leiding van Philippe Jordan, de regie is van Krzysztof Warlikowski.
Arte: donderdag 19 oktober om 20.15 u.

Bach in Parijs
Sabine Devieilhe, Alex Potter en Julian Prégardien zijn enkele van de solisten in deze uitvoering van vier cantates van Bach. Raphaël Pichon speelde met zijn ensemble Pygmalion in de Parijse Philharmonie en de opname daarvan is terug te zien op Culturebox.
Culturebox: on demand.

Audio

Scène uit La traviata bij de Nederlandse Reisopera. (© Marco Borggreve)

La traviata op de radio
De microfoons van Radio 4 stonden op 30 september bij de uitvoering van Giuseppe Verdi’s La traviata door de Nederlandse Reisopera. In de bak zat Het Gelders Orkest, dat net als het koor, Consensus Vocalis, werd geleid door Ilyich Rivas. Solisten waren onder anderen Urška Arlič Gololičič, Jesus Garcia, Hanna-Liisa Kirchin en Wiebe-Pier Cnossen. Floris Visser deed de regie.
NPO Radio 4: zaterdag 14 oktober om 19.00 u.

#OperaPassion
Samen met de acht grote operaproducenten in Groot-Brittannië brengt de BBC een online programma in het kader van #OperaPassionDay. Op de website van de BBC staat de eerste informatie.
BBC Radio en online: donderdag 19 oktober.

Weektip

Opera bij de BBC
Opera speelt een grote rol in de programmering van BBC Radio 3 en BBC Four in de komende weken. De opening van de expositie over de geschiedenis van de kustvorm opera in het Londens V&A Museum is aanleiding voor de Britse radio en tv om veel opera te programmeren. Op de website van de BBC vindt u alle informatie, die grotendeels al verwerkt is in ons mediaoverzicht. Zie ook de trailer van de BBC-operadag.

Enkele jaren geleden dook operaliefhebber Stephen Fry in de wetenschappelijke kanten van opera en het fysiologische effect op de mens. Zo werd door wetenschappers gemeten wat de relatie is tussen het kijken naar bepaalde aktes van een opera en de productie van zweetvocht door het lichaam.

Vorig artikel

DNO's Eliogabalo is een kleurrijk schouwspel

Volgend artikel

Op de banken voor exuberante Zauberflöte

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. Stefan Caprasse
    13 oktober 2017 at 14:37

    Ik kijk wel zeer uit naar die Don Carlo van Parijs. Ook al hou (zelfs) ik een beetje mijn hart vast voor de enscenering van Warlikowski.
    Maar wat enorm interessant is, is de gebruikte versie d.w.z. de absoluut VOLLEDIGE franstalige versie van Parijs MET inbegrip van de coupures die Verdi nog voor de première heeft (moeten) toepassen.
    Van deze absoluut volledige versie bestaan overigens ook al twee opnamen, onder Matheson en De Billy.
    In Parijs wordt nu enkel het ballet gecoupeerd, wat ik toch spijtig vind. Want wat men ook kan denken over de muzikale kwaliteiten van de balletten van Verdi, voor één keer dat men die volledige versie geeft, kan men ze volgens mij (persoonlijk) toch beter helemaal volledig geven.

  2. Rudolph Duppen
    14 oktober 2017 at 11:33

    Ik verheug me erg op het programma van Lucy Worsley, Chief Curator at Historic Royal Palaces, op BBC 2. Ze heeft altijd een verrassende invalshoek.

  3. Peter
    20 oktober 2017 at 08:53

    Zoals verwacht een draak van een enscenering in Don Carlos gisteren (via Arte gezien): schermgevechten, zonnebrillen, een ziektebed midden in een bosscene, etc. Vreselijk en vooral heel erg onduidelijk. Maar daar stond een prachtige muzikale uitvoering tegenover: een schitterende Kaufmann (Carlos) maar vooral Elina Garanca als Eboli kan niet genoeg geprezen worden: vilein, uitdagend, vocaal totale beheersing. Prachtig.

  4. Stefan Caprasse
    20 oktober 2017 at 09:12

    Ik had moeten kijken, maar kon dus niet. Hoop op een heruitzending (het is toch hoe dan ook een evenement!) of een DVD opname.
    Ik sta nog steeds open voor de enscenering (zoals steeds) al hou ik er dus mijn hart voor vast. En al behoort ‘Don Carlos’ door zijn heel preciese (en heel gekende) historische personnages tot de opera’s die ik liever eerder ‘klassiek’ zie (tenzij er een alternatief is dat MIJ toevallig bevalt).