Binnenkort

Opera in de media: week 46

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 46 (11 – 17 november 2017) aandacht voor Barbara Haveman in Wenen, de rechtstreeks uitzending van Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi van De Nationale Opera en Medea van het Wexford Festival.

Video

Haveman in Wenen
Eind dit seizoen te zien bij Opera Zuid en dit weekend via het betaalkanaal van de Wiener Staatsoper: Un ballo in maschera van Verdi. Dirigent Jesús López Cobos en regisseur Gianfranco de Bosio maakten deze productie met als solisten onder anderen Piero Pretti, Marco Caria en de Nederlandse sopraan Barbara Haveman.
Staatsoper Live: zaterdag 13 november om 19.30 u.

Jan Willem de Vriend. (© Marcel van den Broek)

Haydn op tournee
In Podium Witteman vertelt dirigent Jan Willem de Vriend over een project voor 2018. Eén van de onbekend gebleven opera’s van Joseph Haydn, Lo Speziale, zal worden uitgevoerd door vier solisten en het Kölner Kammerorchester tijdens verschillende optredens in Nederland.
NPO 2: zondag 12 november om 18.05 u.

Wagner bij Mezzo
In december 2016 werd Wagners Fliegende Holländer opgenomen in het Teatro Real Madrid. Het Orquesta Sinfónica de Madrid werd geleid door Pablo Heras-Casado, Alex Ollé van La fura dels Baus deed de regie. Solisten waren onder anderen Samuel Youn in de titelrol, Kwangchul Youn als Daland en Ingela Brimberg als Senta.
Mezzo: dinsdag 14 november om 16.55 u.

Caruso bij Porter
In drie delen onderzoekt jazzvocalist Gregory Porter verschillende zangstijlen. Naast jazz en pop komt ook klassiek aan bod. In deel één klinkt de stem van Enrico Caruso.
BBC Four: vrijdag 17 november om 23.00 u.

Audio

Julia Lezhneva. (© Simon Fowler)

Barok in het Concertgebouw
Sopraan Julia Lezhneva staat centraal in de NTR ZaterdagMatinee. Ze zingt, begeleid door Concerto Köln, werk van onder anderen Graun en Vivaldi.
NPO Radio 4: zaterdag 11 november om 14.00 u.

Medea in Wexford
Sopraan Lise Davidsen won tijdens het Belvedere Concours in Amsterdam in 2015 zowel de tweede prijs van de vakjury als de publieksprijs en de prijs van de internationale mediajury. De competitie Operalia schreef ze in hetzelfde jaar ook op haar naam. Ze was onlangs te horen in Wexford als Medea en een opname van die productie wordt uitgezonden door NTR Opera Live. Het koor en orkest van Wexford staan onder leiding van Stephen Barlow.
NPO Radio 4: zaterdag 11 november om 19.00 u.

Stemme als Lady Macbeth
De BBC-radio zendt een opname van Lady Macbeth van Mtsensk uit, eerder dit jaar geregistreerd in Salzburg. Nina Stemme zong de titelrol, in de anderen rollen waren onder anderen Brandon Jovanovich en Dmitry Ulyanov te horen. De Wiener Philharmoniker werd gedirigeerd door Mariss Jansons.
BBC Radio 3: zaterdag 11 november om 19.00 u.

Schubert in het Concertgebouw
In het Zondagochtendconcert vanuit het Amsterdamse Concertegebouw wordt onder meer het Stabat Mater van Schubert uitgevoerd. De solisten zijn sopraan Maartje Rammeloo, tenor Fabio Trümpy en bariton André Morsch. Dirigent James Gaffigan dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.
NPO Radio 4: zondag 12 november om 11.00 u.

Mesplé en Otello
Bij Ernst Daniël is een portret te horen van de Franse sopraan Mady Mesplé. Daarna zingt Nikolai Schukoff de hoofdrol in de opera Otello van Verdi. De opname met het Gulbenkian Orchestra werd gedirigeerd door Lawrence Foster.
NPO Radio 4: zondag 12 november om 18.00 u.

Opera op donderdag
Volgens de omroepbladen zendt NTR Opera Live komende week op donderdagavond uit. De double bill Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi komt live vanuit Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. In Eine florentinische Tragödie van Alexander von Zemlinsky zingt Nikolai Schukoff de rol van Guido Bardi. Massimo Cavalletti, die onlangs aan het woord kwam op Place de l’Opera, zingt in de opera van Puccini de rol van Gianni Schicchi. Marc Albrecht leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest.
NPO Radio 4: donderdag 16 november om 20.00 u.

Weektip

Achtergrond bij Eine florentinische Tragödie
Vergeleken met Puccini is Alexander von Zemlinksy veel minder bekend en wordt zijn muziek minder frequent uitgevoerd in concertzalen en operahuizen. Naar aanleiding van de première van Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi bij De Nationale Opera dit weekend en de radio-uitzending ervan op donderdag 16 november tippen we een lezing van Zemlinsky-biograaf Antony Beaumont. De – technisch beperkte – opname werd in Londen gemaakt in het Austrian Cultural Forum.

Vorig artikel

Oerversie Holländer overtuigt in Euroscoop

Volgend artikel

Beelen blinkt uit als lijdende Charlotte

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

11Reacties

  1. Lieneke Effern
    10 november 2017 at 20:34

    Ö1 radio zendt zondagavond vanaf 18.30 uur de opera Adriana Lecouvreur van Cilea uit met in de hoofdrollen Anna Netrebkbo, Piotr Beczala en Elena Zidkova. Dit is live vanuit de Weense Staatsopera. Dirigent is Evelino Pido.

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    13 november 2017 at 11:29

    Dat is goed nieuws: De Vriend met Lo Speciale (De apotheker). Ben benieuwd naar het tourschema.

  3. Leen Roetman
    13 november 2017 at 22:18

    Adriana Lecouvreur uit de Wiener Staatsoper met Anna Netrebko en Piotr Beczala is nog terug te luisteren via http://oe1.orf.at/player/20171112/496752

  4. Jan de Jong
    15 november 2017 at 19:04

    Met alle aandacht op zaterdag voor Puccini en Zemlinksy wil ik toch nog wel even kwijt dat ’s middag Julia Lezhneva is het Concertgebouw verrukkelijk was. Prachtig concert met Concerto Köln, waarbij aan het eind in de toegiften weer eens bleek dat G.F. Händel een van de allergrootste operacomponisten is. De twee Händel-toegiften vormden de climax van een prachtige middag.

    Voor wie het niet gehoord heeft: naluisteren kan op Radio4.nl

  5. Kersten van den Berg
    15 november 2017 at 19:38

    Helemaal mee eens, Jan de Jong. Händel hoort bij de operatop. Is het omdat hij zoveel geschreven heeft dat hij de indruk wekt dat het componeren hem moeiteloos afging? Eigenlijk net als, eveneens top maar als operacomponist wellicht onderschat, bij Haydn.
    Lezhneva met Concerto Köln had ik zaterdag via Radio 4 live gehoord: verpletterend. En schijnbaar moeiteloos. Had haar `n poos niet meer gehoord. Verbeeld ik me dat haar stem voller en kleurrijker geworden is?

  6. Rudolph Duppen
    15 november 2017 at 20:19

    Ik was afgelopen zaterdag bij dit concert aanwezig en inderdaad Lezhneva zong subliem.Met groot gemak zong ze de meest halsbrekende coloraturen en de langzame delen zong ze met veel gevoel. Ze werd prachtig begeleid door Concerto Köln. Ik ben het met Kersten van den Berg eens dat haar stem voller en kleurrijker is geworden.

  7. Kersten van den Berg
    15 november 2017 at 20:38

    PS
    Natuurlijk, Haydn is, evenmin als Händel, geen Mozart. Maar die staat voor mij dan ook in het zenith, op enige afstand gevolgd door Verdi en Wagner…

  8. Maarten-Jan Dongelmans
    15 november 2017 at 20:43

    @Kersten van den Berg: nog zo’n veelschrijver en zwaar onderschat: Telemann.
    @Rudolph Duppen: dan heeft Lezhneva mooi een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Op haar Graun-cd blijft gevoel weleens (te veel) op de achtergrond. Zie ook dg.nl/luister-mee.

  9. Jan de Jong
    15 november 2017 at 21:24

    Live in het Concertgebouw draagt veel bij. Ze is hier ondertussen heel geliefd na eerdere optredens in Siroe en Alessandro (prachtige kwinkelende Rosanne in de vogelaria!), zodat er vanaf opkomst een heerljke chemie is met de zaal.

    Maar ook de manier waarop ze haar stem weet te kleuren, is veel markanter geworden. Krachtig in de fortes, verfijnd in de pianissimi. Ze zingt met zo’n gemak. Wat een feest!

  10. Kersten van den Berg
    15 november 2017 at 21:58

    Maarten-Jan Dongelmans/Jan de Jong: Hasse! Siroe, jan./febr. 2018 bij de NRO.

  11. Maarten-Jan Dongelmans
    16 november 2017 at 12:25

    @Kersten van den Berg: Carré 29 januari 2018 staat genoteerd.